| کد خبر: 146537 |

موانع بکارگیری مهمانداران در حمل‌ونقل جاده‌ای

به تازگی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری از ساماندهی مهمانداران اتوبوس و ظرفیت ایجاد ۱۰ هزار شغل در این زمینه صحبت کرده است.

تین نیوز

به تازگی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری از ساماندهی مهمانداران اتوبوس و ظرفیت ایجاد ۱۰ هزار شغل در این زمینه صحبت کرده است.

در این زمینه باید گفت با توجه به خدماتی که در حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای باید به مسافران داده شود، حضور مهماندار در اتوبوس، مسئله بسیار مهمی است. هرچند در سال‌های گذشته، در این زمینه برخی دوره‌های آموزشی برگزار و مدارکی نیز به افراد داده شد، اما در مجموع، خروجی مطلوبی نداشت که به نظر می‌رسد علت آن، نبود متولی مشخص است.

در این زمینه به نظر می‌رسد روال مناسب این است که سازمان یا نهادی، مسئولیت را برعهده گرفته و افرادی را برای آموزش، به برخی موسسه‌ها که آموزش مهمانداری می‌دهند، معرفی کند تا این افراد آموزش‌های لازم را دیده و مدرک دریافت کنند.

بعد از آن، شرکت‌هایی که نیاز به مهماندار دارند می‌توانند به این نهاد یا سازمان مراجعه کرده و افرادی که نیاز دارند را به کار گیرند. مشابه این مسئله درحال‌حاضر درباره مهمانداران قطار اتفاق می‌افتد و برخی موسسه‌ها، وظیفه آموزش افراد را بر عهده دارند و شرکت‌های ریلی با مراجعه به این افراد، نیروی مورد نظر خود را به کار می‌گیرند. سازمانی که مسئولیت این کار را بر عهده می‌گیرد می‌تواند سازمان راهداری یا حتی یک موسسه خصوصی باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مانع به نتیجه رسیدن طرح مهماندار اتوبوس شده است، نبود توجیه اقتصادی در این کار برای راننده و مالک خودرو است زیرا این کار، هزینه‌هایی بر راننده تحمیل خواهد کرد. هزینه بکارگیری مهماندار آموزش‌ندیده با کسی که آموزش‌دیده و تخصص دارد، برای راننده تفاوت دارد. در بسیاری از اوقات سال، حمل‌ونقل مسافری به دلیل کاهش مسافرت‌ها، با کاهش مسافر روبه‌رو است و به همین دلیل، بسیاری از رانندگان و مالکان اتوبوس، ترجیح می‌دهند از مهمانداران آموزش‌ندیده استفاده کنند تا حقوق کمتری بدهند.

البته بحث بیمه افرادی که به کار گرفته می‌شوند نیز مهم است. درحال‌حاضر و بر اساس قانون جدید، رانندگان بیمه خود را به طور خویش‌فرما رد می‌کنند اما قانونی در این زمینه برای مهماندار اتوبوس وجود ندارد. شرکت‌ها زیر بار هزینه‌کردن برای بیمه مهمانداران نمی‌روند. در مجموع باید گفت درحال‌حاضر بکارگیری مهماندار برای بخش مسافری، توجیه ندارد اما اگر حمایت‌های مالی و آموزشی در این زمینه وجود داشته باشد و متولی این بخش مشخص شود، به نظر می‌رسد مشکلات این شغل قابل برطرف شدن باشد.

علی اولنگ - فعال حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.