| کد خبر: 146533 |

فریب سوداگران«اقامت دائمی»

این روزها در فضای مجازی و تلویزیون‌های ایرانی خارج از کشور و شبکه‌هایی مانند تلگرام تبلیغات بسیاری در زمینه دریافت اقامت دائمی دیگر کشورها مشاهده می‌شود.

تین نیوز

 این روزها در فضای مجازی و تلویزیون‌های ایرانی خارج از کشور و شبکه‌هایی مانند تلگرام تبلیغات بسیاری در زمینه دریافت اقامت دائمی دیگر کشورها مشاهده می‌شود.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، با یک جست‌وجوی ساده می‌توان دریافت که تعداد شرکت‌های فعال در زمینه دریافت اقامت دیگر کشورها تا چه حدافزایش یافته است. شرکت‌هایی که هیچ ضمانت رسمی برای اخذ مجوز اقامت دائم از کشور مورد نظر متقاضی ارائه نمی‌دهند، اما مبالغ کلانی برای مشاوره و دریافت اقامت درخواست می‌کنند و همچنین سرمایه‌های کلانی برای دریافت اقامت پیشنهاد می‌دهند. سرمایه‌هایی که هیچ اطمینانی برای دریافت حفظ و بازگشت آنها به سرمایه‌گذار وجود ندارد. هیچ‌یک از این شرکت‌ها زیرنظر وزارت امور خارجه فعالیت نمی‌کنند، بلکه در کشور ثبت رسمی شده و در زمینه مشاوره برای دریافت مجوز اقامت دائمی فعالیت می‌کنند. برخی از شرکت‌ها نیز مدعی هستند زیر نظر موسسه‌های حقوقی بین‌الملل بخش خصوصی و با همکاری وکلای پایه یک دادگستری فعالیت می‌کنند. «گسترش تجارت» درباره شیوه دریافت اقامت کشورهای مختلف و نحوه فعالیت شرکت‌های فعال در این زمینه با مشاوران آنها گفت‌وگویی داشته که در این گزارش می‌خوانید: 

به نظر می‌رسد شرکت‌های فعال در زمینه دریافت اقامت بیشتر به روش‌های سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستند تا دیگر روش‌های دریافت اقامت. به‌عنوان نمونه برای اقامت در انگلیس از طریق ثبت شرکت، متقاضی باید شرکتی با ارزش ۲۰۰ هزار پوند سرمایه را ثبت رسمی کند. روش دیگر نیز سرمایه‌گذاری در انگلیس است که متقاضی از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون پوند در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. البته دریافت اقامت از طریق روادید تحصیلی در حیطه کاری بسیاری از شرکت‌ها نیست. درباره کشوری مانند فرانسه هم مشاهده شده که بیشتر این شرکت‌ها یا از فعالیت برای دریافت اقامت فرانسه منصرف شده یا به دریافت اقامت تحصیلی بسنده کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها نیز تلفنی تمامی مشخصات شخصی متقاضی را می‌پرسند و اگر تمامی اطلاعات خصوصی خود را در اختیار آنها نگذارید نمی‌توانید از خدمات مشاوره‌ای آنها بهره‌مند شوید، البته در صورت ارائه این اطلاعات نیز باید در دفتر مشاوره آنها حضور یافته و قرارداد مورد نظر این مشاوران را امضا کنید و سپس مشاوران سخاوتمندانه اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان می‌گذارند! 

سن، وضعیت تاهل، شغل و موجودی حساب از جمله پرسش‌هایی است که مشاوران اقامت فرانسه برای ارائه مشاوره می‌پرسند و سپس عنوان می‌کنند که باید حضوری به دفتر آنها رفته و قرارداد را امضا کنید تا بتوانید اطلاعات لازم را دریافت کنید.


اقامت به شرط خرید ملک 
شادی کاتبی از مشاوران یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دریافت مجوز اقامت در کشورهای اروپایی است که به خبرنگار «گسترش تجارت» اظهار کرد: به‌طور کلی دریافت روادید شینگن بسیار مشکل است و بهترین راهکار برای اقامت دائم در کشورهای حوزه شینگن دریافت اقامت لهستان است. برای کسب اقامت دائمی کشور لهستان می‌توان از طریق پیشنهاد کاری (Job Offer) اقدام کرد. 

وی درباره شیوه دریافت اقامت اسپانیا گفت: از دو طریق می‌توان اقامت اسپانیا را دریافت کرد. یک روش دریافت روادید طلایی است که از طریق خریداری یک ملک به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو ممکن می‌شود. در این روش متقاضی حق کار کردن در اسپانیا را نداشته و باید دست‌کم سالی یک روز در اسپانیا حضور حتمی داشته باشد. در این شیوه ابتدا ۲ ساله موقت، سپس اقامت ۳ ساله موقت، پس از آن اقامت ۵ ساله موقت و پس از گذشت ۵ سال اقامت دائمی است. 

کاتبی درباره روش دوم بیان کرد: روادید تمکین روش دیگری برای دریافت اقامت دائمی است. در این روش متقاضی باید ۴۵ هزار یورو در حساب بانکی خود در ایران به همراه ۲ سند ملکی و سالانه دست‌کم ۲۶ هزار یورو درآمد داشته باشد. همچنین متقاضی باید ۶ ماه در سال را در اسپانیا حضور و حق کار در این کشور را نیز داشته باشد. همچنین سالانه ۱۰۰۰ یورو برای تمدید اقامت موقت خود تا ۵ سال باید به دولت اسپانیا پرداخت کند. مراحل دریافت اقامت دائم به این صورت است که نخست اقامت موقت ۲ ساله، سپس اقامت موقت ۳ساله و پس از ۵ سال اقامت دائمی به متقاضی ارائه می‌شود. 

گفتنی است در این روش دریافت اقامت، مشتری موظف است به شرکت فعال در زمینه دریافت اقامت کشور اسپانیا ۲۰ هزار یورو پرداخت کند تا اقدامات لازم برای کسب اقامت او آغاز شود. مشاوران این شرکت مدعی هستند ۱۲ سال است در زمینه دریافت اقامت دائمی کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند


هزینه‌ای کلان برای وعده‌ای بدون ضمانت 
آلمان یکی از کشورهایی است که این روزها مقصد مناسبی برای زندگی از سوی ایرانی‌ها پنداشته می‌شود، اما هزینه مشاوره و همکاری یکی از شرکت‌هایی که اقامت این کشور را به مشتریان خود وعده می‌دهد ۴۵هزار یورو بوده و فرآیند دریافت مجوز اقامت نیز دست‌کم ۷ ماه زمان می‌برد. البته اگر متقاضی موفق به دریافت اقامت شود زیرا در این روش هیچ تضمینی برای اقامت دائمی وجود ندارد و تمام مسئولیت برعهده مشتری است. 

خانم فنی‌زاده، یکی دیگر از مشاوران دریافت اقامت دائمی در یک شرکت فعال در زمینه اقامت کشورهای مختلف درباره نحوه دریافت اقامت دائمی کشور آلمان به خبرنگار «گسترش تجارت» گفت: تنها روشی که ما برای دریافت اقامت آلمان با آن فعالیت می‌کنیم دریافت اقامت از طریق ثبت شرکت در آلمان است. در این روش متقاضی باید یک شرکت را در آلمان به ثبت رسمی برساند و سپس کسب و کاری قوی در این کشور راه‌اندازی کند و از همان ابتدای کار نیز به سود کلان برسد. 

یکی‌دیگر از مشاوران در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: در آلمان امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا وجود ندارد و باید متقاضیان برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. کشورهای اسکاندیناوی به دارندگان مدرک آیلتس(Ielts) و کارشناسی ارشد امکان تحصیل دوباره در این مقطع را می‌دهند!


جذب سرمایه و نیروی انسانی 
در کانادا به جز روش‌های پر هزینه سرمایه‌گذاری که متعلق به قشر مرفه جامعه است روشی نیز برای جذب قشر نخبه کشور وجود دارد و آن روش «تخصصی» است. به نظر می‌رسد کانادا هم به سرمایه و هم نیروی‌انسانی ایران اهمیت خاصی داده و قصد دارد از این سرمایه‌ها در کشور خود بهره ببرد. 

مریم ترابی، مشاور دریافت اقامت دائمی در یکی از شرکت‌های مشاور و دریافت اقامت دائم به خبرنگار «گسترش تجارت» گفت: اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در کانادا ۲ روش دارد؛ در روش «سرمایه‌گذاری کبک» متقاضی باید اثبات کند دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار سرمایه دارد و سپس ۲۰۰ هزار دلار در کانادا سرمایه‌گذاری کند. او درباره سرمایه‌گذاری به روش استانی بیان کرد: در این روش متقاضی باید مدرکی مبنی بر داشتن ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دلار سرمایه ارائه دهد و دست‌کم ۱۵۰ هزار دلار در کانادا سرمایه‌گذاری کند. 

به گفته این مشاور البته روش سومی نیز وجود دارد که کم‌هزینه‌تر از دیگر روش‌های یاد شده است و در این روش مشتری از طریق تخصص، اقامت دائمی کانادا را دریافت می‌کند. به این طریق که فرد متقاضی باید سابقه کار مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی خود و مدرک آیلتس را داشته باشد، پس از بررسی رشته تحصیلی، اگر متقاضی امتیاز لازم را کسب کند که به آن امتیاز مهارتی ( Skill Worker) گفته می‌شود، می‌تواند اقامت دائم کانادا را دریافت کند.


دریافت بورسیه تحصیلی
روادید تحصیلی برای استرالیا یکی از روش‌های مرسوم است و متقاضی در صورت دریافت بورسیه می‌تواند به‌طور رایگان در این کشور ادامه تحصیل دهد. 

صبا همتی، مشاور یکی از شرکت‌های فعال در زمینه دریافت اقامت استرالیا به خبرنگار «گسترش تجارت» گفت: دریافت اقامت از طریق روادید تحصیلی یکی از روش‌های مرسوم در استرالیاست. در این روش متقاضی باید رشته تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط داشته و دست‌کم ۲ مقاله در ISI (سامانه درج مقالات تخصصی و علمی)ثبت کرده باشد. همچنین دارا بودن مدرک آیلتس از دیگر شروط دریافت اقامت این کشور به شمار می‌رود. 

او افزود: پرونده متقاضی پس از تکمیل از سوی استادان دانشگاه‌های استرالیا مورد بررسی قرار گرفته و متقاضیان در صورت تایید می‌توانند با دریافت بورسیه برای تحصیل به استرالیا سفر کنند. هزینه تحصیل در استرالیا بدون بورسیه ۳۵ هزار دلار و در صورت دریافت بورسیه رایگان است.


رزومه‌ای قوی برای اقامت تحصیلی 
یکی از شرکت‌های فعال در زمینه اقامت تحصیلی در فرانسه، ۱۵ میلیون تومان برای دریافت اقامت از متقاضیان دریافت می‌کند. اکبر صادقی، مشاور دریافت اقامت دائمی در فرانسه به خبرنگار «گسترش تجارت» گفت: اگر قصد دریافت اقامت تحصیلی در فرانسه در مقطع دکترا دارید باید رزومه تحصیلی بسیار خوبی داشته باشید. معدل و نمرات بالا به همراه دست‌کم ۲ سال تجربه کار از شرایط دریافت روادید اقامتی و سپس اقامت در این کشور است. همچنین باید حداقل ۳۰ میلیون تومان پول نقد در حساب بانکی خود در ایران داشته باشید. او افزود: تمامی دانشگاه‌های فرانسه رایگان بوده و هزینه حمل‌ونقل نیز مجانی است. اجاره‌بهای سوئیت دانشجویی ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو است که ۴۰ درصد آن از سوی دولت فرانسه پرداخت می‌شود. تنها هزینه‌ای که دانشجویان باید به‌طور کامل پرداخت کنند، هزینه‌های غذا و خوراک است.


کسب مجوز از کشور مقصد، الزامی است 
به گفته کارشناسان حقوقی اگر شرکتی قصد دارد اقامت یک کشور خارجی را برای مشتریان خود دریافت کند، باید از کشور مقصد مجوز رسمی فعالیت داشته باشد و دارا بودن مجوز رسمی و ثبت شرکت در ایران کافی نیست، چراکه هرکشوری قوانین سختگیرانه و ویژه خود را برای ارائه اقامت به شهروندان بیگانه دارد و شرکت‌های فعال در زمینه اقامت دائمی نه تنها باید به این قوانین اشراف کامل داشته باشند، بلکه کشور مقصد باید مجوز فعالیت در این زمینه را به آنها ارائه کرده باشد. داریوش اشرافی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: شرکت‌هایی که در زمینه دریافت اقامت دائمی در کشورمان فعالیت می‌کنند در ایران ایجاد شده و اجازه گرفته‌اند که در حیطه کاری خود فعالیت کنند، اما گرفتن اقامت در هر کشوری، مقررات ویژه خود را دارد و افرادی که قصد دارند در حوزه اقامتی فعالیت کنند، باید مجوز مورد نیاز را از کشور مقصد دریافت کرده باشند. 

او با اشاره به اینکه هیچ شرکتی نمی‌تواند در کشورهای دیگر بدون داشتن مجوز اقدام به دریافت اقامت برای مشتریان خود کند، بیان کرد: اگر شرکت‌هایی که در زمینه دریافت اقامت فعالیت می‌کنند، مجوز لازم برای فعالیت در کشوری که اقامت آن را به دیگران پیشنهاد می‌دهند، نداشته باشند اجازه فعالیت ندارند. 

اشرافی با بیان اینکه شرکت‌هایی که در زمینه دریافت اقامت فعالیت می‌کنند تنها نقش واسطه‌گر را دارند، اظهار کرد: این شرکت‌ها در واقع واسطه‌هایی هستند که دریافت اقامت کشورهای دیگر را به مردم پیشنهاد می‌دهند و با ارائه مشاوره راهکارهای مورد نیاز را برای مردم بیان می‌کنند. به دلیل دارا بودن نقش واسطه‌گری، متقاضیان نیز اطمینان لازم را به این شرکت‌ها ندارند و شرکت‌های دلال دریافت اقامت دیگر کشورها به دلیل علم به اینکه دریافت اقامت بسیار مشکل بوده و موانع بسیاری در این راه وجود دارد قراردادهای یکطرفه‌ای با مشتریان خود منعقد می‌کنند که اگر متقاضیان موفق به دریافت اقامت نشدند، هیچ راهکار قانونی و معتبری برای دریافت هزینه‌ها یا شکایت از شرکت‌های واسطه‌گر نداشته باشند.


قراردادهای یک‌طرفه
اشرافی با اشاره به قراردادهای دریافت اقامت گفت: به عنوان نمونه شرکت‌ها در انعقاد قرارداد با متقاضیان مهاجرت، قانون کشور مقصد را در قرارداد خود لحاظ کرده و مرجع قرار می‌دهند. در واقع درصورت بروز مشکلات حقوقی در قراردادها متقاضی باید در کشور مقصد اقامه دعوا کند یا از خیر شکایت بگذرد. امکان اینکه مشتریان به کشور مقصد سفر کرده و اقامه دعوا کنند وجود ندارد چراکه رفت و آمد و شکایت هزینه‌های گزافی داشته و متقاضیان نیز با قوانین کشوری که قصد اقامت در آن را داشتند، آشنایی کافی ندارند. این کارشناس حقوق بین‌الملل درباره نحوه اقدامات شرکت‌های فعال در دریافت اقامت دائمی دیگر کشورها بیان کرد: این شرکت‌ها با افرادی در دیگر کشورها قرارداد می‌بندند که فعالیت‌های‌شان را پیگیری کنند. او درباره هزینه دریافت اقامت و سرمایه‌گذاری گفت: متقاضیان دریافت اقامت دیگر کشورها باید مبلغی را به عنوان دستمزد به شرکت‌های واسطه‌گر پرداخت کنند که در صورت دریافت نشدن اقامت نیز قابل بازگشت نیست، اما اگر افراد از طریق سرمایه‌گذاری یا ثبت شرکت قصد اقامت در دیگر کشورها را داشته باشند هیچ اطمینانی به حفظ یا برگشت سرمایه و هیچ ضمانتی برای کسب اقامت آنها وجود ندارد.


سخن آخر
متقاضیان اقامت در دیگر کشورها باید ضمانتی برای محافظت از سرمایه هنگفتی که برای اقامت در کشورهای رویایی خود هزینه می‌کنند، داشته باشند. شرکت‌های سوداگر اقامت دائمی در کشورهای توسعه‌یافته در صورت فعالیت قانونی نیز سرمایه‌های انسانی و مالی کشور را خارج کرده و ضربه سنگینی بر بدنه اقتصادی و توسعه ایران زمین وارد می‌کنند.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.