| کد خبر: 146350 |

از سوی مدیرعامل شرکت عنوان شد

◄ جزئیات سرمایه‌گذاری آریا بنادر ایرانیان در بندر چابهار

قرارداد BLT آریا بنادر ایرانیان هنوز هم قطعی نیست. یک ماه است که این بحث مطرح شده است و هنوز به نتیجه نرسیده است

تین نیوز

مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان گفت: تبدیل قرارداد ما از BOT به BLT نشان‌دهنده نگاه ویژه دولت و سازمان بنادر به بخش خصوصی است و اینکه آن‌ها مایل نیستند بخش خصوصی متضرر شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ابراهیم یاسری در نشست مطبوعاتی که امروز برگزار شد در پاسخ به سوال تین‌نیوز درباره اینکه چه تمهیداتی برای بهره‌وری از تجهیزات چابهار در نظر گرفته شده است گفت: نباید فراموش کنیم که چابهار شاید امروز ظرفیت استفاده از همه تجهیزات دریایی را نداشته باشد و این محدودیت برای ما وجود ندارد که همه تجهیزات در چابهار بمانند.

او افزود: تجهیزات در صورت نیاز می‌توانند به بنادر دیگری هم منتقل شوند. مثلا نمی‌توان  لایروب را فقط چابهار نگه داشت. یکی از برنامه‌ها این است که تجهیزات دریایی چابهار به بنادر دیگر هم بروند. نکته این است که عمده سرمایه‌گذاری‌ ما در بخش تجهیزات دریایی است؛ به عبارت دیگر تجهیزات گران و هزینه‌بر ما همین تجهیزات دریایی هستند.

یاسری تاکید کرد: در بخش تجهیزات بندری 13 دستگاه مورد نیاز  با هزینه 4 میلیون دلار خریداری شده و با ظرفیت فعلی بندر را هم پوشش می‌دهد. اما یک لایروب 45 میلیون دلار هزینه دارد.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان درباره آینده همکاری این شرکت در چابهار نیز تصریح کرد: در موضوع پورت‌اپراتوری اگر قرارداد ما به BLT تبدیل شود به این معناست که ما تجهیزات را می‌خریم و با شرایط اجاره به شرط تملیک به سازمان واگذار می‌کنیم. این کار به این معنی است که اگر سازمان دوباره بخواهد پورت‌اپراتور انتخاب کند جز «آریا بنادر ایرانیان»، همه می‌توانند باشند . چون ما خرید کرده‌ایم با یک سود به سازمان واگذار کرده‌ایم.

موفقیت آریابنادر در چابهار حضور سرمایه‌گذاران را تسهیل می‌کند

یاسری همچنین در پاسخ به سوال تین‌نیوز مبنی بر اینکه چه روندی باعث شد که قراداد BOT به BLT تبدیل شود نیز توضیح داد: ابتدا باید بگویم که قرارداد BLT آریا بنادر ایرانیان هنوز هم قطعی نیست. یک ماه است که این بحث مطرح شده است و هنوز به نتیجه نرسیده است.  

او با بیان اینکه دولت نمی‌خواهد بخش خصوصی متضرر شود تاکید کرد: این یک واقعیت است که سازمان بنادر نمی‌خواهد یک شرکت متعلق به بخش خصوصی متضرر شود. خود دولت هم این‌همه برای اشتغال تلاش می‌کند می‌خواهد بخش خصوصی روی پای خودش بایستد و  بنا نیست  به قیمت اینکه آریا بنادر ایرانیان و سهامداران این شرکت از بین بروند، سازمان بنادر و دولت در چابهار منتفع شوند.

نائب‌رییس هیئت‌مدیره آریابنادر ایرانیان افزود: ما مدعی هستیم که اگر دولت کمک نکند بازگشت سرمایه در چابهار سخت خواهد شد. البته دولت کمک می‌کند و رایزنی‌ها با دولت هند هم در همین راستاست.

یاسری موفقیت آریابنادر در چابهار را تسهیل‌کننده حضور دیگر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در این بندر دانست و تصریح کرد: این شرایط برد-برد خواهد بود. اگر ما موفق شویم اشتغال ایجاد خواهد شد و 4 هزار سهامدار نفع می‌برند. سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هم اعتماد می‌کنند. این موفقیت راه را برای آینده باز خواهد کرد.

او توضیح داد: این هزینه باید طی 10 سال به بانک برگردانده شود. همه کسانی که در حوزه بندر هستند با قاطعیت می‌گفتند چنین چیزی ممکن نیست و با شرایط بندر چابهار چنین بازدهی وجود نخواهد داشت. چون طرح توجیه اقتصادی 5 سال گذشته را در نظر می‌گیرد و 5 سال آینده را پیش‌بینی می‌کند.  ساده است اگر بپرسیم چابهار 5 سال گذشته چگونه بوده است و آیا با این سرعت می‌تواند به 403 میلیون دلار برسد؟

یاسری تاکید کرد: شاید این نگرانی ما باعث شد که سازمان بنادر به این فکر بیفتد و قرار است که اگر تایید شود دوباره به تصویب هیئت وزیران برسد. چون عدد کمی نیست و نیاز به حمایت دولت دارد. شاید این نگرانی‌ها باعث شد سازمان به این فکر بیفتد که در حق آریا بنادر اجحاف می‌شود.

تمام تجهیزات مستقیم  و بدون واسطه خریداری شده‌اند

ابراهیم یاسری با اشاره به فاز اول تجهیزات بندر چابهار گفت: فاز اول تجهیزات خریداری شده به ارزش 21 میلیون دلار بهمن سال گذشته با حضور معاون اول رییس‌جمهوری وارد بندر چابهار شد.

او همچنین از ورود فاز دوم تجهیزات در 2 روز آینده خبر داد و تاکید کرد: سری سوم تجهیزات بندری، مهرماه وارد می‌شود که ارزش این دو محموله مجموعا حدود 30 میلیون دلار است.

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان درباره شرایط خرید تجهیزات گفت: ‌تمام خریدها بدون واسطه و به صورت مستقیم از سازندگان انجام شده است.

او افزود: در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، تولیدکنندگان داخلی را با سازندگان خارجی جوینت کرده‌ایم که به عنوان نمونه در تولید برخی از تجهیزات ایزوایکو، وزارت دفاع، ماشین‌سازی اراک و... حضور دارند.

یاسری درباره نوع تجهیزات نیز گفت: قرار است سیلوی مکانیزه 100 هزار تنی غلات و نیروگاه 25 مگاواتی در بندر چابهار ساخته شود و همچنین قرار است هندی‌ها در بندر چابهار 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند،‌ علاوه بر این‌ طرف هندی یک فاینانس 150 میلیون دلاری را برای سازمان بنادر تامین می‌کند.

هندی‌ها همیشه جدی بوده‌اند

ابراهیم یاسری درباره نگرانی‌های مطرح شده پیرامون حضور هندی‌های در بندر چابهار نیز گفت: هندی‌ها از روز اول تا امروز جدی بوده و هیچ وقت پشیمان نبوده‌اند. تا امروز بیش از 10 بار مدیرعامل شرکت طرف قرارداد به ایران آمده و تیم ایرانی هم 5 بار به هند سفر کرده است.

او با بیان اینکه بخشی از تجهیزات 30 میلیون دلاری توسط هندی‌های تامین شده است گفت: البته چون این شرکت هندی یک شرکت دولتی است، طی مراحل قانونی آن کمی زمان می‌برد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.