| کد خبر: 14521 |

◄ مروری بر حوادثمترو تهران و دلایل آن در سال های اخیر

تین نیوز | حوادث مترو نیز از جمله سوانح حمل و نقلی است که گرچه کمتر نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی رخ می دهد، با این وجود با توجه به زیر زمینی بودن و فضای خاص آن، رخدادهای ناشی از سوانح مترو، تاثیرات ویژه ای بر شاهدان حادثه باقی می گذارد و حتی می تواند آمار کشته ها و مجروحان بیشتری را داشته باشد.

به گزارش تین نیوز، همین چند روز پیش بود که در پی حادثه مرگبار متروی مسکو بیش از 20 نفر و به گفته رسانه ها، 22 نفر کشته شدند. عملیات نیروهای امدادی برای بیرون کشیدن اجساد از میان آهن پاره‌های واگن‌های این قطار بسیار دشوار بود.  ایستگاه محل حادثه در عمق 85 متری زمین قرار داشت و همین مسئله کار امدادرسانی را با کندی مواجه کرده بود. مسئولان محلی علت حادثه را افزایش ناگهانی جریان برق قطار و توقف ناگهانی و شدید قطار و در نهایت خارج شدن آن از ریل عنوان کردند.

در همین رابطه طی ماه ها و سال های گذشته، در متروی تهران نیز حوادث مختلفی روی داده است که در این گزارش مروری بر این حوادث و دلایل روی دادن آنها خواهیم داشت تا در آینده تلاش های بیشتری برای جلوگیری از این سوانح - هرچند اندک - صورت گیرد.

بروز دو حادثه در مترو تهران طی هفته اخیر بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت، از مرگ دو کارگر خط هفت مترو به دلیل انحراف دستگاه لکوموتیو ویژه حمل کارگران و تجهیزات تا حادثه دیگر که مربوط به مصدومیت 9 نفر از مسافران در خط دو مترو تهران بود.

در مورد حادثه دوم طبق گفته مسئولان نقص فنی یکی از لنت‌های قطار در خط دو مترو دچار حریق و ایجاد جرقه و دود در فضا شد و مسافران مترو هم به دلیل ترس از آتش سوزی به سمت درهای مترو هجوم برده و با تلاش برای شکستن شیشه‌های مترو قصد نجات جان خود را داشتند که همین امر مصدوم شدن 9 نفر از شهروندان را سبب شد.

این در حالی است که اخبار مربوط به حوادث انسانی در مترو تنها به این دو مورد خلاصه نمی شود و همواره در طی این سال ها شاهد حوادثی در مترو تهران بوده ایم.

در این میان می توان به حادثه ای که در اردیبهشت سال 92 رخ داد اشاره کرد. در این حادثه که چهار مجروح در پی داشت، این حادثه در پله برقی مترو ایستگاه ارم سبز 4 رخ داد.

البته با حضور به موقع 3 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام، 4 نفر از مسافران را که در پله برقی دچار حادثه شده بودند به بیمارستان فیاض بخش و حضرت رسول(ص) منتقل کردند.

سانحه دیگری که در طی این سال ها در مترو رخ داده است، انتشار دود غلیظ در واگن‌های متروی تهران در ایستگاه جوانمرد قصاب بود که باعث اختلال در حرکت قطارهای مترو شد.

نقص فنی در دو واگن انتهایی یک قطار مترو موجب انتشار دود غلیظی در ایستگاه مترو جوانمرد قصاب شد که ماموران با پیاده کردن مسافران به برطرف کردن نقص به وجود آمده اقدام کردند. البته این اتفاق موجب توقف نیم ساعته‌ حرکت قطارهای مترو در این خط شد.

این در حالی است که هر از چندگاهی مسافران شاهد نقص فنی قطارها و تاخیرهای متعددی در ایستگاه های مترو هستند.

از دیگر سانحه های دلخراش مترو تهران کشته شدن یک مسافر در ایستگاه ترمینال جنوب مترو بود. در این سانحه یک مسافر که کنار سکوی قطار مترو ایستاده بود به دلیل برخورد با واگن به حفره میان کف زمین و واگن قطار پرتاب و به طرز دلخراشی جان می بازد.

به گزارش تین نیوز، همچنین در سال 90 نیز سقوط اتوبوس در ایستگاه اتمسفر تهران-کرج خساراتی را به خطوط ریلی این خط از مترو وارد کرد، در این میان ناگوار‌ترین و تلخ ترین حادثه در مترو تهران مربوط به مرگ زن نابینایی است که به دلیل عدم مناسب سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان و نابینایان به دلیل سقوط در چاله ایستگاه و برخورد قطار جان باخت.



شاید بخشی از حوادث مترو طبیعی قلمداد شود همان طوری که در دیگر کشورها نیز حوادث این چنینی در مترو رخ می دهد، اما شاید حوادثی که در طی این سال ها در مترو تهران رخ داده است، بخش اعظم آن به دلیل نبود استاندارهای مناسب و نقص فنی بوده است که باید مسئولان مربوطه در صدد رفع این نواقص برآیند و هر چه بیشتر در جهت استاندارد سازی خطوط مترو و قطارها تلاش کنند.

از دیگر حوادثی که به گفته کارشناسان، به دلیل استاندارد نبودن مترو تهران اتفاق افتاده است می توان به روز سيلاب در خط چهار مترو اشاره کرد.

استاندارد نبودن كانال انتقال آبي كه از كنار ايستگاه ارم سبز عبور می كند، دلیل اصلی بروز این حادثه بود که باعث شد تا چند روز امکان تردد در برخی از ایستگاه های مترو امکان پذیر نباشد. همچنین صفحات پيش‌ساخته بتنی در اين كانال به كار گرفته شده بود كه به شكل درستی نصب نشده بود و اين مساله در بروز بحران اخير نقش داشت.

بروز چنین حوادثی به دلیل استاندارد نبودن برخی تجهیزات هزینه های هنگفتی را بر جای می گذارد پس چه بهتر که در هنگام ساخت و ساز به این نکات فنی توجه لازم شود تا در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی در مترو نباشیم.

این در حالی است که باید به قطار شهری بیش از دیگر وسایل حمل و نقل اهمیت داده شود چرا که هم آلودگی هوا را در پی ندارد و هم شهروندان با سرعت بیشتری می توانند به مقصد مورد نظرشان برسند و از شر ترافیک در امان باشند.

گفتنی است، مترو تهران نخستین بار در سال 77 آغاز به کار کرد. نخستین مسیر فعال مترو نیز مسیر شماره پنج مترو بود که مسافران را بین تهران-کرج جابه‌جا می‌کرد. تا خرداد ۱۳۹۳ این قطارها در پنج خط اصلی که چهار خط آن درون شهری و یک خط دیگر نیز بین ‌شهری میان کرج و تهران در حال تردد هستند.

آمار موجود نشان می‌دهد تا پایان خرداد امسال مسافت خطوط مترو بهره‌برداری‌شده برابر ۱۵۸ کیلومتر بوده است و تعداد واگن‌های فعال در مترو تهران بیش از ۱۰۰۰ واگن است که روزانه بیش از سه میلیون مسافر را جابه‌جا می کنند.  علاوه بر این، مترو تهران هشتمین مترو در بین 106 مترو جهان از نظر شاخص تعداد مسافر در روز است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.