| کد خبر: 14485 |

یک دیپلمات غربی: اختلافات ایران و ۱ + ۵ غیرقابل حل نیست

تین نیوز | یک دیپلمات غربی گفت که در طول سه هفته مذاکرات فشرده در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و اختلافات باقیمانده غیر قابل حل نیست.
 
یک دیپلمات غربی همانند دیگر مقامات مذاکره‌کننده در وین گفت که در طول سه هفته ماراتن مذاکرات در هتل کوبورگ وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و اختلافات باقیمانده غیرقابل حل نیستند.
 
اما این دیپلمات غربی در ادامه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم این سطح از غنی‌سازی کنونی ایران را بپذیریم.
 
شش قدرت جهانی از ایران می‌خواهند تا برنامه غنی‌سازی اورانیومش را به میزان چشمگیری محدود کند تا اطمینان حاصل شود که این کشور نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ایران همواره اعلام کرده است برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و خواستار لغو فوری تحریم‌های ناعادلانه‌ای است که موجب بروز مشکلاتی در اقتصاد این کشور شده است.
 
پس از سال‌ها تنش میان ایران و غرب سال گذشته انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور این کشور بهبود روابط ایران و غرب را در پی داشت که به حصول توافق اولیه هسته‌ای منجر شد.
 
ایران و گروه 1+5 ساعات ابتدایی روز شنبه اعلام کردند این توافق به مدت چهار ماه دیگر یعنی تا 24 نوامبر سال جاری تمدید خواهد شد تا این کشورها بتوانند در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور به یک راه‌حل نهایی و جامع برسند.
 
وزیر امور خارجه آلمان که یکی از اعضای 1+5 و مذاکره‌کننده با ایران به شمار می‌آید، گفت که تمدید چهار ماهه این مذاکرات آخرین فرصت برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و بلندمدت است.
 
وی همچنین گفت: ایران باید نشان دهد که مایل است تمام تردیدها در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را از بین ببرد.
 
بر اساس توافق این کشورها برای تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران، این کشور می‌تواند به بخش دیگری از 100 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده خود در خارج از مرزهایش در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش دسترسی پیدا کند.
 
این دیپلمات غربی همچنین تاکید کرد: ما کاملا متقاعد شدیم که این کار انجام‌پذیر است و این مربوط به اراده سیاسی است.
 
وی همچنین یادآور شد: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها به معنای واقعی خواستار رسیدن به توافق هستند.
 
علاوه بر این لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از اعلام تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت که اختلافات اصلی هنوز به قوت خود باقی است اما اگر ما فکر نمی‌کردیم که دسترسی به یک توافق ممکن است فوری آن را متوقف می‌کردیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.