| کد خبر: 14468 |

شورای امنیت متن قطعنامه‌ای را درباره حادثه سقوط هواپیمای مالزی بررسی می‌کند

تین نیوز | شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای به منظور محکوم کردن «ساقط شدن» یک هواپیمای مسافربری مالزی در اوکراین، درخواست از گروه‌های مسلح برای فراهم کردن امکان دسترسی به مکان سقوط هواپیما و درخواست از کشورهای منطقه برای همکاری با تحقیقات بین‌المللی است.

استرالیا که 28 تن از شهروندان خود را در این حادثه از دست داد، اواخر روز شنبه متن پیش‌نویس را که توسط رویترز مشاهده شده است، بین 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد و دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند این متن احتمالا تا روز دوشنبه به رای گذاشته خواهد شد.

در پیش‌نویس این قطعنامه «درخواست می‌شود آنهایی که مسئول این حادثه هستند، وادار به پاسخگویی شوند و اینکه همه کشورها به‌طور کامل با تلاش‌ها برای پاسخگویی همکاری کنند».

این متن، «به شدیدترین نحو ممکن، ساقط شدن پرواز ام اچ 17 شرکت هواپیمایی مالزی را که به از دست رفتن تاسف‌بار جان 298 نفر منجر شد، محکوم می‌کند» و «درخواست می‌کند همه کشورها و دیگر بازیگران منطقه از اقدامات خشونت‌بار علیه هواپیماهای غیرنظامی خودداری کنند».

آمریکا و دیگر قدرت‌ها اعلام کرده‌اند این هواپیما احتمالا روز پنجشنبه بر اثر اصابت یک موشک سطح به هوای شلیک شده از منطقه تحت کنترل شورشیان اوکراینی، سرنگون شده است.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد این کشور نمی‌تواند کمک روسیه را به شلیک این موشک، منتفی بداند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با درخواست از شورشیان هوادار این کشور در شرق اوکراین برای همکاری، در عین حال تاکید کرد تحقیقات بین‌المللی نباید به نتیجه‌گیری عجولانه منجر شود.

مسکو با رد دست داشتن خود در این حادثه، انگشت اتهام را به سوی ارتش کیف گرفته است.

در پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل «از همه کشورها و بازیگران در منطقه می‌خواهد به‌طور کامل با تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه از جمله در خصوص دسترسی فوری به مکان حادثه همکاری کنند».

این متن «درخواست می‌کند که گروه‌های مسلح که کنترل مکان حادثه و منطقه اطراف آن را در اختیار دارند، از هر گونه اقدامی که ممکن است تمامیت مکان حادثه را به خطر بیاندازد، خودداری کنند و فورا امکان دسترسی امن، ایمن، کامل و بدون محدودیت را به این مکان و منطقه اطراف آن فراهم کنند».

دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل از اظهار نظر درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت خودداری کرد.

شورای امنیت روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار «تحقیقات بین‌المللی مستقل، کامل و جامع»، دسترسی به این مکان و پاسخگویی مناسب شد.

انگلیس این متن کوتاه را تنظیم کرده و امیدوار بود شورای امنیت روز پنجشنبه این بیانیه را منتشر کند ولی روسیه زمان بیشتری را برای بررسی آن درخواست کرد.

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط استرالیا تهیه شده است، «از تلاش‌ها برای تحقیقات بین‌المللی مستقل، کامل و جامع درباره این حادثه مطابق با سیاست‌های هواپیمایی غیرنظامی بین‌المللی حمایت می‌کند».
این متن همچنین «تاکید می‌کند با اجساد قربانیان به نحوی حرفه‌ای و محترمانه برخورد شود».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.