| کد خبر: 14440 |

وزارت راه برخی پروژه‌های مسکن مهر را از انبوه‌سازان گرفت

تین نیوز | رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی یک سری پروژه را از انبوه‌سازان مسکن مهر گرفته است، گفت: این آمار در برابر تعداد واحدهای در اختیار انبوه‌سازان، بسیار اندک است.
 
باوجود این‌که دستورالعمل شماره سه افزایش قیمت مسکن مهر نیمه‌های زمستان سال گذشته ابلاغ شد، اما به گفته انبوه‌سازان بروکراسی حاکم بر زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا با گذشت حدود چهار ماه از سال 93 این دستورالعمل به‌طور کامل اجرا نشود.
 
در حالی انبوه‌سازان از عملکرد ادارات کل راه و شهرسازی در این زمینه ناراضی هستند که اخیرا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از واگذاری برخی پروژه‌ها به تعاونی‌های مسکن خبر داده که در آن انبوه‌سازان عملکرد مناسبی نداشته‌اند.
 
به گفته مهرآبادی، با توجه به عملکرد سازندگان، در برخی پروژه‌ها پیشنهاد دادیم با هدف تسریع ساخت و ساز قراردادهای سه جانبه مسکن مهر را به قراردادهای دو جانبه تبدیل شود.
 
رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تایید اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در عین حال می‌گوید گرفتن این پروژه‌ها از انبوه‌ساز کار راحتی نیست، مگر آن‌که خود انبوه‌ساز پروژه‌ را واگذار کند.
 
حسن محتشم با تاکید بر این‌که مشکلات انبوه‌سازان مسکن مهر توسط انجمن پیگیری می‌شود، اظهار کرد: دستورالعمل‌های مربوطه در ادارات راه و شهرسازی خیلی شفاف نیست.
 
مشروح گفت‌وگو با محتشم را در ادامه می‌خوانید؛
 
اخیرا اعلام شده که ساخت برخی پروژه‌های مسکن مهر را از یک سری انبوه‌ساز گرفته‌اند و تعاونی‌ها مسکن را جایگزین آنها کرده‌اند، آماری در این زمینه دارید؟
 
 آماری در این زمینه نداریم، وزارت راه و شهرسازی که تشکیلات دولتی است برای تهیه آمار امکانات بهتری در اختیار دارد. اتفاقاتی در برخی پروژه‌ها صورت گرفته یا از طرف انبو‌ساز بوده یا این‌که (پروژه را) از انبوه‌ساز گرفته‌اند. البته این آمار در برابر تعداد واحدهایی که در دست انبوه‌سازان است بسیار اندک است، گرفتن این پروژه‌ها از انبوه‌ساز کار راحتی نیست، مگر آن‌که خود انبوه‌ساز پروژه‌ را واگذار کند.
 
 چرا؟
 
انبوه‌سازی به هر دلیلی مشکلات ساخت داشته یا در زمان اجرا با موانعی برخورد کرده و پروسه ساخت به درازا کشیده است.اگر وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرما  با انبوه‌ساز توافق کند خیلی زود پروژه را به یکی دیگر واگذار می‌کنند. اما اگر قرار باشد  بر حسب عدم توافق اتفاقی روی دهد این کار راحت نیست، چراکه این‌گونه نیست که وزارت راه بگوید  انبوه‌ساز دیگر وارد پروژه شود. این یک پروسه پیچیده اداری حقوقی دارد که زمانبر است و بعید می‌دانم وزارت راه و انبوه‌ساز وارد چنین پروسه‌ای شوند.
 
آیا انجمن انبوه‌سازان پیگیر این مسئله است که مشکلات انبوه‌سازان در مسکن مهر به نحو مناسبی فعالیت کنند؟
 
در سایت انجمن هم اعلام کردیم که انبوه‌سازان هر مشکلی را در بحث مسکن مهر دارند، مطرح کنند تا بتوانیم در حل آنها کمک کنیم. در این زمینه به‌صورت طبقه‌بندی شده با دفتر  قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در ارتباط هستیم تا مشکل حل شود.
 
آقای مهرآبادی بسیار علاقه‌مندانه به مسائل مسکن مهر توجه دارد. در مجموع با انبوه‌سازان هم از طریق کانون سراسری انبوه‌سازان و هم از طریق انجمن‌ها در ارتباط هستیم تا مسائل و مشکلات مسکن مهر اعضا را در وزارت راه و شهرسازی برطرف کنیم.
 
قاعدتا بعضی‌ها از طریق انجمن یا کانون مشکلات خود را منتقل می‌کنند و این مشکل را به دفتر آقای مهرآبادی انتقال می‌کنیم و خیلی از این مسائل حل شده است. اما بورکراسی حاکم بر ادارات کل راه و شهرسازی باعث شده مقداری مسائل به درازا می‌کشد و تصویب نمی‌شود، وگرنه همه سعی در حل مشکل دارند. اما در مجموع بخشی از مشکلات نیز همچنان باقیمانده است، چراکه تعبیر و تفسیری که کارکنان ادارات راه و شهرسازی دارند متفاوت است و دستورالعمل‌های مربوطه در این زمینه خیلی شفاف نیست.
 
وزارت راه و شهرسازی در طرح‌های جدید این وزارتخانه از انبوه‌سازان مشاوره‌ای خواسته است؟
 
آمادگی ارائه مشاوره در وزارت راه و مجلس و اصولا در مراکز تصمیم‌گیر را داریم، بالاخره تصمیمات بخش مسکن را بهتر است که با کارشناسان این حوزه مطرح تا درباره آنها نظرسنجی شود. دولت از این کار ضرری نمی‌کند، اما به‌صورت مستقیم از ما نظری نخواسته‌اندو به‌صورت غیر مستقیم از ما خواسته شده که نقطه نظرات را ارائه کنیم. این نظرات نیز در جلساتی به وزارت راه منتقل می‌شود، اما این‌که چقدر استفاده شود موضوعی است که آقایان باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
 
آیا مجوز شهرک‌سازی برای انبوه‌سازان صادر شد؟
 
خیر، دولت یازدهم روش و راهکاری دارد که به مسکن مهر معتقد نیست، اما نباید اجازه دهند تجربه انبوه‌سازی در مسکن مهر از بین رفته یا کمرنگ شود.
 
مسکن مهر با تمام معایبی که داشت یک امتیاز مثبت داشت و آن هم این‌که ساخت و ساز در حجم انبوه را پس از انقلاب تجربه نکرده بودیم. این تجربه در مسکن مهر به وجود آمد و به سمت صنعتی‌سازی تقریبا حرکت کردیم. اگر دولت شهرک‌سازی را ادامه دهد انبوه‌سازی در سطح کشور تداوم خواهد یافت.
 
این اتفاق اگر روی دهد به سمت صنعتی‌سازی حرکت مثبت خواهیم داشت. این حرکت نباید متوقف شود و تجربه گران، تجربه موفقی شود تا در آینده بتوانیم خدمات فنی مهندسی به کشورهای منطقه یا کشورهایی که با آنها مراودات مطلوبی داریم، اصادر کنیم. با شهرک سازی این تجربه بهتر می‌تواند ادامه یابد.
 
درخواستی در این رابطه توسط انبوه‌سازان به دولت ارائه شده است؟
 
خیر، هنوز انجمن انبوه‌سازان درخواستی به‌صورت مستقیم در این زمینه نداشته‌اند، اما توقع این است که در چارچوب ضوابط و امکانات وزارت راه بتواند نسبت به شهرک‌سازی علاقه‌مندانه عمل کند و سایر شرایط آن را هماهنگ با شرایط اجتماعی سیاسی ببیند، پس از آن این مورد استقبال ما خواهد بود.
 
نمی‌خواهید به صورت مستقیم درخواست بدهید؟
 
این کار نیازمند یک مقداری مطالعه است، می‌خواهیم بگوییم دولت در مرحله موافقت خود را با این برنامه اعلام کند و بگوید با کلیات این طرح موافق است، پس از آن درباره جزئیات بحث و تبادل نظر می‌کنیم. در این صورت وارد این موضوع می‌شویم، اما تاکنون عکس‌العملی از وزارت راه و شهرسازی در این رابطه ندیده‌ایم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.