| کد خبر: 14437 |

مطالعات و برنامه‌ریزی اتاق فکر شهر تهران است

تین نیوز | رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برنامه پنج ساله شهرداری تهران وظایفی را پیش‌بینی کرده که تحقق آن‌ها نیاز به تحقیق و پژوهش دارد و این امر باید به طور خاص در داخل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام شود.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، احمد مسجد جامعی در نخستین جلسه کمیته تبصره ۲۰ قانون بودجه شهرداری تهران که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود: شورای اسلامی شهر تهران از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران این انتظار را دارد که در جهت تقویت مناسبات شهری و حل مسائل و مشکلات شهروندان اقدامات موثری را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در نخستین جلسه کمیته تبصره ۲۰ بحث‌های کلانی مطرح شد که امیدوارم اجرایی شود، ادامه داد: پژوهش‌ها به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شود که. باید این دو را تفکیک کرد و در موارد کاربردی مرکز به عنوان ناظر و متولی و در موارد راهبردی، خود به عنوان متصدی و مجری ایفای نقش نماید.
در این جلسه همچنین دکتر علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خواست برای بودجه سال ۹۴ پیوست مطالعاتی تهیه کند و پروژه‌های مطالعاتی سال ۹۴ را در سال جاری به تصویب برساند.
علیرضا دبیر تصریح کرد:‌ مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در واقع اتاق فکر شهر تهران است و در مدیریت شهری هم جایگاه مهمی دارد و رئیس مرکز هم در شورای‌عالی برنامه ۵ ساله و اتاق پایش شهرداری تهران نیز عضو است. به همین دلیل انتظار شورای شهر از این مرکز بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اهمیت مطالعات مربوط به طرح جامع و تفصیلی و نتایج اجرای آن‌ها، بیان داشت:‌ اصل تبصره ۲۰ برای قدرتمند کردن و مرکزیت دادن به مرکز مطالعات برای هماهنگی و نظارت بر امور پژوهشی شهرداری و شورای شهر است و این جلسات باید با قدرت انجام شود تا خروجی مفیدی داشته باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر خاطر نشان کرد:‌ مرکز مطالعات باید با معاونت‌های شهرداری تهران ارتباط نزدیکی داشته باشد و در راستای اهداف برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران با همکاری حوزه‌های تخصصی، پروژه‌های مطالعاتی را تعریف و اجرا کند.
دکتر صلاحی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه تبصره ۲۰ طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی یک سال را بررسی می‌کند، گفت: مطالعه زیرساخت علمی هر پروژه‌ای است، زیرا همانگونه که هر پروژه زیر ساخت فنی و مهندسی دارد حتما زیر ساخت علمی نیز باید داشته باشد.
وی اظهار کرد: معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف شهرداری تهران طی یک برنامه پنج ساله ۳۰ الی ۴۰ پروژه مطالعاتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد که بر اساس تبصره ۲۰ اولویت‌بندی آن‌ها در سال‌های آینده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشی و مطالعاتی مهم است و هر جایی که بدون کار مطالعاتی پروژه‌ای در کشور انجام داده‌ایم به استفاده بهینه صددر صد نرسیده است؛ لذا امیدوارم که بتوانیم جلسات مستمری را در خصوص تبصره ۲۰ شاهد باشیم.
دکتر نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه این کمیته با هدف هماهنگی مدیریتی در حوزه پژوهش‌های انجام شده در بخش‌های مختلف شهرداری تشکیل می‌شود، اظهار کرد:‌ امیدوارم با ادامه روند تشکیل این جلسات از اتلاف منابع، همپوشانی‌ها و موازی کاری‌ها جلوگیری شود.
وی افزود:‌ هدف ما این است که بتوانیم مدیریت یکپارچه و هماهنگی را در حوزه پژوهشی در شهرداری تهران دنبال کنیم و با راه اندازی سامانه پژوهش‌یار در شهرداری تهران بانک اطلاعات پژوهشی شهر تهران و کلان شهرها را ایجاد نماییم.
دبیر کمیته تبصره ۲۰، هدف مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را ساماندهی پژوهش‌ها در شهرداری تهران دانست و توضیح داد:‌ تا کنون ۱۰۶ عنوان پژوهش را از برنامه ۵ ساله دوم استخراج کرده‌ایم و از سایر پیشنهادات در این راستا نیز استقبال می‌کنیم.
دکتر نگاهداری تصریح کرد:‌ رویکرد ما مشارکت با معاونت‌ها و کمیسیون‌های شوراست و معتقدیم با این روش پژوهش‌های موثرتری را انجام می‌دهیم. همچنین کاربست نتایج پژوهش‌ها از دغدغه‌های مهم ما است. کارگروهی هم به منظور پیگیری این امر تشکیل شده تا مرکز مطالعات نظرات کارشناسان را در خصوص طرح‌ها و لوایح به کمیسیون‌های تخصصی شورا انعکاس دهد.
در ابتدای این جلسه دکتر سفاری مدیر طرح و برنامه و سیاست‌گذاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای مرکز ارائه کرد و در خصوص پروژه‌های اتمام یافته و در حال انجام مرکز مطالعات و سایر واحدهای پژوهشی شهرداری تهران طی چند سال اخیر توضیحاتی را بیان نمود.
در این جلسه همچنین نمایندگان و مدیران معاونت‌های خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، مالی و اقتصاد شهری و برنامه‌ریزی و توسعه هر یک دیدگاه‌های خود را در زمینه امور پژوهشی در شهرداری تهران مطرح نمودند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.