| کد خبر: 14422 |

جای درس وطن پرستی در مدارس خالی است!

وبلاگ تین نیوز، بهروز مدرسی | ابتدا از آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم کشور به خاطر فراهم آوردن فضای گفت و گو و بیان آزادانه نقدهای سازنده تشکر و قدردانی می کنم. از این رو فرصت را غنیمت دانسته و پرسشی که سال ها در ذهن ام سایه افکنده است در مقام یک " کهنه سرباز " عاشق وطن بیان می کنم.

بررسی مقوله وطن پرستی در کشور

قبل از هر چیز اجازه می خواهم به فراز هایی از سخنان آقای دکتر حسن روحانی در مراسم افطاری در جمع فرماندهان ارشد نظامی اشاره کنم " اگر نیروی مسلح قوی نداشته باشید، دیگر صلح معنا پیدا نمی کند و ذلت است . عزت زمانی محقق می شود که مردمی آماده ، ایثارگر و متحد و نیروهای مسلح قوی داشته باشیم. آنگاه می توانیم با طرف مقابل ، قدرتمندانه حرف بزنیم "
در اصالت و صحت این گفتار کم ترین شک و تردیدی دیده نمی شود. اما پرسش این است برای تحقق این خواسته چه ابزار موثری در دست داریم !؟ راهکار حضور مردمانی آماده و ایثارگر در این نظام چگونه تعریف شده است !؟ اشتباه نشود، بحث من توان دفاعی و تجهیزات امروز نیروهای مسلح نیست. صحبت آینده است. سخن نسل و نسل های بعدی است. بی تعارف عرض می کنم همه می دانیم جهان در حال تغیر و تحولات سیاسی و جغرافیایی است. کافی است نگاهی به کشور های همسایه دور و برمان بیندازیم که چگونه در حسرت آرامش و استقلال زندگی می کنند! اما ایران عزیز ما به خاطر درایت مسئولان و فرماندهان شجاع و با درایت نیروهای مسلح با اقتدار کامل در صلح و امنیت به سر می برد. اما دغدغه دلسوزان و عاشقان واقعی این سرزمین و کهنه سربازانی همچو من صرفاً برای فردای ایران است. فردایی که اگر هوشیار و قوی نباشیم مورد آماج حملات دشمنان قرار خواهیم گرفت.

واقعیت امر این است هم نسل های من از همان دوران کودکستان، دبستان تا دبیرستان و دانشگاه درس " وطن پرستی و عشق به سرزمین مادری " می آموختند. در نمایشنامه های مدارس حتمآ یک اثر حماسی تأثیر گذار گنجانده می شد. آموزگاران برای سنجش عشق و علاقه دانش آموزان به میهن،‌ موضوع انشاء را درباره چگونگی حفظ استقلال و ضرورت دفاع از وجب به وجب خاک مقدس کشور تعیین می کردند. و اجازه می دادند ذهن و روح مردان آینده کشور با مقوله های ارزشمندی عجین شود. یادم است در دوران دبستان زنگ مدرسه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و در ادامه با پخش سرود ملی و به احتزاز در آمدن پرچم ایران شروع می شد. به عبارتی بوی عشق به مام وطن در مدارس احساس می شد. با چنین حس و حالی رشد و نمو کرده و قدم به جامعه گذاشتیم. من هنوز آوای ضعیف و لرزان دانش آموزی به نام { ملا زاده } که هر روز جلوی صف دانش آموزان قرآن تلاوت می کرد در گوشم است. هنوز هم بعد از سال ها هرگاه سرود حماسی در باره وطنم می شنوم، اشک در چشمانم جاری شده و ضربان قلبم تند تر می زند. یعنی همان حس دوران درس و مدرسه عیناً به سراغم می آید. شنیدن مارش نظامی در مراسم صبحگاه دوران آموزش نیروی هوایی هم چنین حس و حالی داشتم. به راستی آیا امروز در مدارس ما این عشق و علاقه به خاک وطن تدریس می شود!؟ آیا سرود ملی ایران جدی گرفته می شود!؟ چند در صد از دانش آموزان ما متن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران را از بر هستند !؟ دارا بودن نیروی های مسلح قوی به زعم شما ( در آینده ) منوط به تربیت نسل سالم و وطن پرست است.

آقای رئیس جمهور

دولت محترم شما این روزها سرگرم اجرایی کردن " سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " است. بنده برای دسترسی به جواب پرسش ام، نگاه سطحی به مفاد و بخش های مختلف آن انداختم. بی پرده می گویم این سند خیلی کلی و مبهم به نظر می رسد. اولویت های آن مشخص نیست. ( البته اگر اجرایی شود واقعاً خیلی عالی و ایده آل است ). البته اذعان دارم که بنده تخصص لازم برای درک محتوای چنین طرح های کلان مملکتی را ندارم. اما راستش را بخواهید جز اشاره ای کوتاه و شعارگونه به واژه وطن دوستی، چیزی ندیدم. آقای رئیس جمهور من بسیار نگران آینده کشورم هستم. از آن می ترسم خدای ناکرده مسئولان محترم نظام در سایه غرور و امنیت امروز کشور قرار گرفته باشند. آقای روحانی، وجداناً شما فکر می کنید اگر خدای ناکرده تعرضی به کشور صورت پذیرد، جوانانی که این روزها در کوچه و خیابان شاهد حضورشان هستیم آمادگی دفاع از خاک مقدس کشور را دارند!؟ آیا این ها مثل جوانانی که با آغاز جنگ عاشقانه برای حضور در جبهه ها سینه چاک داده و با نثار جان خود مردانه در مقابل دشمن تا دندان مسلح و نامرد صدام ایستادگی کردند، چنان حضوری خود جوش و عاشقانه خواهند داشت!؟ باور کنید به قول مشهدی ها " من چشمم آب نمی خوره !! ) شما به عنوان عالی ترین مقام اجرایی چه برنامه ای برای { به قول خودتان } مردمی آماده و ایثارگر دارید.. !؟ به اعتقاد کارشناسان کامل ترین تجهیزات و ادوات پیشرفته نظامی هم نیاز به نیروی انسانی وفادار دارد. آقای رئیس جمهور رک و بی پرده می گویم در برنامه های توسعه شما به راستی جای دروس وطن پرستی یا وطن دوستی { به تعبیر خودتون } خالی است.

آقای دکتر روحانی ..

بازنگری در متون کتاب های آموزشی اقدام بسیار به جا و پسندیده ای است که دولت شما آغاز کرده است. اما چنین به نظر می رسد همچنان از افراد اتاق فکر قبلی برای تدوین و تنظیم کتاب های درسی استفاده می کنید! بنیاد آموزش و پرورش کشور باید از تفکرات سیاسی و وابستگی به تفکرات جناحی مبرا باشد. افزودن درس وطن دوستی باید کاملاً دقیق و کارشناسی شده انجام گیرد. دعوت از رزمندگان دفاع مقدس و قهرمانان جنگ برای تعریف خاطرات تلخ و شیرین کمک زیادی به درک مفاهیم نسل پویا و جوان کشور می کند. منتها این دعوت ها باید بدون مرز بندی های سیاسی باشد. چون از هر صنف و فرقه ای در دفاع از خاک وطن حضور داشتند و شهدای زیادی رو تقدیم کشور کردند. باید اهمیت این دروس جدی گرفته شود. ضمن این که فراگیری سرود ملی اجباری شود. نکته آخر این که برای تضمین موفقیت پروژه های آموزشی باید دیدگاه " خودی و غیر خودی " برداشته شود.

یک پارانتز کاملآ بی جا .. !
صحبت خودی و غیر خودی شد، یاد موضوعی در این باره افتادم! واقعیت این است یکی از اعمال بسیار پسندیده آقای دکتر روحانی بازدید از منزل ایثارگران و جانبازان جنگ تحمیلی است. اما هر هفته با مشاهده دیدار های آقای رئیس جمهور این فکر طنز در ذهنم شکل می گیرد که .. بر فرض محال اگر آقای روحانی دویست سال و حتی بیشتر عمر کند و عین همین مدت را در مقام ریاست جمهوری کشور باقی بماند، از محالات است نوبت ایثارگران { غیر خودی که چه عرض کنم } نخودی چون بنده برسد ! به هر حال آرزو برای جوانان قدیم عیب نیست. ما با آرزوی عمری طولانی { در حد عمر نوح } برای آقای دکتر حسن روحانی به این دل خوش هستیم یک روز هم در کلبه سربازی ما را به صدا در آورد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • lord۱۲۸ 0 0

    تشکر از مطلب خوبتون اما یه نکته: باید در انتخاب واژه‌ها دقت کرد، ما خداپرستیم نه وطن پرست وطن دوستی نشانه ایمانه(قال رسول الله: حُبُ الوَطَنِ مِنَ الایمان البته درهمین حدیثشریف هم میشه گفت منظور از وطن: مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک)(یه سوال اونایی که توی جنگ تحمیلی رفتن جبهه و جونشونو دادن اگه برای حفظ خاک رفتن خب اون دنیا بهشون میگن احسنت به هدفتون رسیدید یه وجب خاکم ندادید اما اگه هدفشون حفظ اسلام و دین خدا بود(که حفظ خاک اسلامی هم جزئشه) اون دنیا اجرشونو خدا باید بده(عِندَ رَبِهِم یُرزَقون)(یه سوال دیگه امام زمان آمدندو(جانمان به فدایشان) بر دنیا ان شاءالله حاکم شدندو دوحالت پیش بیاد یا کل مرزها و کشورها از بین بره و همه یه کشور واحد یا دنیا رو حضرت بین ۳۱۳ فرمانده تقسیم کنند{که هر منطقه زیر نظر یکیشون اداره بشه} و این ایران هم مثلا به ۴ یا ۵ قسمت و هر قسمت با قسمت هایی از کشورهای مجاورش بشه مال یکی از ۳۱۳ تن اون وقت باید جلو اماممون نعوذ بالله بایستیم!!!!؟؟؟؟ البته کاملا موافقم که دشمن خیلی خیلی کار کرده در عرصه تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی و ما در این عرصه از دشمن خیلی عقبیم(اگه نگم شکست خورده ایم) این از وضع لباس پوشیدن جوونامون و جامعمون و از طرز صحبت کردن جوونامون(که وقتی میخان باهم حرف بزنن حتمن باید یه فحش یا توهینی بهم بکنن) از مواد مخدر و قلیون که متاسفانه پرشده بین جوونامون[گریه][تشویش] و … پیداست اما ایرانی جماعت اگه قطره قطره خونش بره حتی یک قدم از دینشو ناموسشو خاک وطنش عقب نمینشینه ان شاءالله خداوند لیاقت بده منتظر واقعی اون مصلح کل باشیم که اگه اینطور شد اون حضرت هم ظهور خواهند کرد(که منتظر ۳۱۳ نفر مردند) ان شاءالله