| کد خبر: 14408 |

روزنوشت دوشنبه ۲۲ تیرماه تا پنجشنبه ۲۵ تیر ۹۳:

برگزاری مزایده فروش شرکت هواپیمایی انور ترکیه؛ به زودی

وبلاگ تین نیوز، سیدحمید حسینی | این هفته در حالی به پایان می رسد که این دوره از مذاکرات ژنو نیز به روزهای آخر خود نزدیک می شود، بین جان کری و ظریف چند ملاقات صورت پذیرفته و قطعا مذاکرات تمدید خواهد شد، انتشار بسته تحلیلی و سیاستی دولت بهانه ای برای پیگیری رسانه ها شده و همگی خواستار نقد و تحلیل آن توسط کارشناسان وخصوصا اعضا اتاق هستند، امیدوارم که در ایام تعطیلات موفق شوم آن را مطالعه و تحلیل کنم، خبر موافقت دولت با تمدید پنج ساله کارتهای بازرگانی و احیاء مجدد شورای عالی صادرات باعث خوشحالی فعالان شده ولی افزایش سود بانکی صادرات به 22 درصد انتقاد آنان را برانگیخته است.

دوشنبه صبح با تاخیر در نشست مشاورین اقتصادی اتاق شرکت کردم، در این جلسه گزارش اخیر صندوق بین المللی پول در مورد آثار هدفمندی یارانه‌ها مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و جمع بندی آن به شرح زیر مورد توجه قرار گرفت.

هدف از هدفمندی، حذف یارانه ها که میزان آن 13 درصد تولید ناخالص ملی، اصلاح قیمت های نسبی و تبدیل اقتصاد ایران به اقتصاد رقابتی بازار محور و اصلاح توزیع درآمد ها بوده است.

این سیاست اگرچه در ابتدا باعث بهبود توزیع درآمد، بهبود ضریب چینی و افزایش درآمد قشر فقیر جامعه شد ولی رفته رفته رشد اقتصادی کاهش و تورم افزایش یافت. این سازمان علت شکست این سیاست را محقق نشدن درآمدهای هدفمندی، پرداخت یارانه بیش از درآمد، تحریم های بین المللی و افزایش نرخ ارز بیان نموده و ادعا کرده که بهره مندی اقشار مرفه از یارانه بنزین پنج برابر مردم عادی می‌باشد، در حالیکه یارانه مواد غذایی عمدتا به اقشار تهی دست رسیده است.

از دیروز چند بار از روزنامه زمان ترکیه(تودی) تماس گرفته و اصرار بر ملاقات و مصاحبه داشتند. لذا امروز با خبرنگار، عکاس و مترجم آنان قرار گذاشتم. به سوالاتشان را از روابط ایران و ترکیه شروع و سپس به سراغ ضراب و زنجانی رفتند، این روزنامه که متعلق به اپوزوسیون ترکیه می‌باشد در صدد اثبات تخلف ضراب بود و اینکه چرا دادگاه ایران ایشان را احضار و محاکمه نکرده است. من نحوه همکاری ضراب و زنجانی در انتقال پول را توضیح دادم و تشریح کردم که دولت و بانک مرکزی نقشی در این رابطه نداشته اند، بانک مرکزی ارز را به فعالان اقتصادی و پیمانکاران فروخته و آنان برای انتقال وجه از بانک کونلن چین و یا هالک بانک ترکیه به سراغ امثال ضراب و زنجانی رفته و با رضایت معامله کرده و الان هم شاکی نیستند، من اعلام کردم که امثال ضراب و زنجانی در انتقال پول و دور زدن تحریم ها به ایران کمک کرده اند و شایسته تقدیر هستند و اگر زنجانی دستگیر شده به خاطر بدهی نفتی م‌باشد نه انتقال پول. خبرنگار این روزنامه خیلی تلاش کرد که دولت و بانک را طرف معامله ضراب و بابک نشان دهد و من مستدل پاسخ دادم و همکاری با بانک ها را مربوط به صرافی بانک ها دانستم نه خود بانک و این خبرنگار بعد از یک و نیم ساعت بحث و گفتگو اتاق را ترک کرد.

این خبرنگار ترک روزنامه ای را نشان داد که مزایده فروش شرکت هواپیمایی انر ترکیه متعلق به بابک زنجانی به زودی برگزار حواهد شد. این شرکت پس از دستگیری شمس از همکاران بابک زنجانی رها شده و صاحبان قبلی این شرکت در حال حساب سازی جهت خرید اموال هستند، لازم است مسئولین دادستانی و هواپیمایی در این رابطه هشیاری به خرج داده و نگذارند این اموال به غارت برده شود.

امشب گروه شرکت های مرات و بابکان افطاری داشتیم و دوستان زیادی محبت کردند و حضور یافتند که لازم می دانم که از آنان تشکر نمایم، علی آقای جنتی و یکی دیگر از وزراء زنگ زدند و اطلاع دادند که همزمان دولت مهمان مقام معظم رهبری می‌باشد و سعادت دیدار مهمان خصوصا دوستان اتاق را ندارند.

سه شنبه صبح آخرین جلسه کمیسیون ضرایب مالیاتی در سازمان مالیاتی ( توپخانه) برگزار شد و ضرایب مالیاتی علی الراس سال92 نهایی شد، عمده در خواست ها از اصناف و حوزه هنر بود ولی من و آقای طلایی زاده موفق شدیم بخشی از ضرایب مربوط به پیمانکاری، پایانه داران، کارخانه های آرد، حق العمل کاران پسته و پنبه را کاهش دهیم و در بعضی از حوزه ها نیز ضرایب جدید تعیین شد. امسال آخرین سال کمیسیون ضرایب است و مطابق قانون جدید مالیاتی دیگر مالیات علی الراس نخواهیم داشت و همه باید اظهارنامه بدهند.

رادیو ایران با مجری گری گوینده توانا و با سابقه خود "خانم سپانلو" میزگردی چالشی در مورد تولید بنزین و واردات داشت و آقای سالاری که در دولت قبل مدیر عامل پخش بوده و پای ثابت این میزگردها می باشدحضور داشت، متاسفانه از نفت و استاندارد کسی حاضر نشده بود و آقای سالاری احساس خوشایندی داشت و فکر نمی‌کرد من به این بحث مسلط باشم و پاسخ ادعاهایش را بدهم، ایشان چند ادعا کرد که من هم روی همین موارد مانور دادم و ساکتش کردم 1- بنزین داخلی بهتر از وارداتی است 2- وزارت نفت نمی بایست برای واردات بنزین تبلیغ و هیاهو کند 3- علت علاقه وزارت نفت به واردات بنزین به علت منافع افراد خاص و رانت واردات است.

من ابتدا بنزین تولید پالایشگاه‌ها را تفکیک و با آنالیز بنزین پتروشیمی ها(حتی پتروشیمی نوری) آن را غیر استاندارد، خطرناک و اشغال دانستم، در رابطه با تبلیغ واردات بنزین آن را مایه آرامش جامعه و در راستای خواست جامعه دانسته و به تبلیغات تلویزیونی و پاداش های پرداختی در زمان تولید بنزین پتروشیمی‌ها اشاره کردم و به ایشان یادآوری کردم که من در سال 89 از تولید و توزیع این بنزین در روزنامه شرق انتقاد کردم و شما (پخش و پالایش) از من به دادگاه انقلاب شکایت کردید، آقای سالاری ساکت شد و هیچ دفاعی نداشت و در رابطه با واردات و رانت آن نیز یادآور شدم که در دوران مدیریت شما روزانه 21 میلیون لیتر ( سه برابر واردات فعلی) بنزین وارد شده پس شما هم منافع داشتید و گله کردم از این برادران مدعی ارزشها که هر وقت کم می‌آورند به تهمت و افترا متوسل می‌شوند !!!

دقایقی در افطار خانه اقتصاد آقای جمیلی شرکت کردم و سپس به افطار اخوی محمد رفتم و بحث های خوبی با آقای پورمحمدی وزیر دادگستری داشتم و اقوام را زیارت کردم.

چهارشنبه تا ظهر در دفتر پرشین انرژی بودم و سپس به اتاق آمدم عصر در جلسه مجمع پالایشگاه شرکت کردم و مجمع را اداره کردم. مجمع صورت های مالی و عملکرد هیئت مدیره را با رای بالا تایید نمود و در مورد برنامه های آینده تبادل نظر کردیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.