| کد خبر: 14394 |

کاهش تعرفه واردات؛ رقابت یا تعطیلی خودروسازان

تین نیوز |  در شرایط فعلی کیفیت خودروهای تولید داخل مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به وجود آورده است که باید برای حل این مشکلات تدبیر مناسبی از سوی دولت اتخاذ تا توسط خودروساز اعمال  شود. یکی از  بحث ها، کاهش تعرفه واردات خودرواست که از نزدیک به دو سال پیش که خودروسازان به بهانه‌های متعدد دولت را مجبور به افزایش قیمت کردند. همزمان با افزایش دو و سه باره بهای خودرو، نخست از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی و پس از آن در میان کار‌شناسان واکنش ها شدت گرفت.در نتیجه برای كسب  پاسخ مناسب با محمد رضا نجفی منش عضو هيات مديره قطعه سازان به گفتگو پرداختیم.
 آيا مقدار کاهش تعرفه واردات بر کیفیت و رقابت موثر است؟
هرآنچه که مردم در قبل می خریدند الان باید سه برابر پول بدهند تا خرید را انجام بدهند و حجم نقدینگی هم در کشور 8 برابر شده است بدون افزایش تولید. به نظر بنده اگر بگویم که خودرو گران شده دور از انصاف است و همه این  سر و صداها بیشتر برای این است که فضا سازی صورت گیرد که واردات را بیشتر کنیم و براي اینکه واردات بیشتر شود حقوق گمرک را کمتر کنیم. اگر شرایط کاری ما مثل بقیه دنیا باشد ما نه تنها حقوق گمرگی را نمی خواهیم بلکه جایزه هم به وارد کننده می دهیم موقعی که سود بانکی در کشور ما به جای  2الی 5 درصد که در دنیاست 25 تا 35 درصد است و بیست درصد از هزینه خودرو را سود بانکی تشکیل می دهد. تورم که در تمام دنیا 2 الی 4 درصد است ولی برای ما که خیلی هنر کردیم از 35- 40 درصد به 27 درصد رسیده است به هر حال شرایط ما مثل هیچ جای جهان نشده است و با توجه به اینکه واردات خودرو نزدیک به 450 1میلیارد تومان درآمد فقط برای وارد کننده دارد و 2300 میلیارد تومان درآمد برای دولت، در نتیجه همه فشار می آورند که واردات را بیشتر کنند. آمار سه ماهه امسال همه نشان دهنده این است که خودرو دومین رقم به اصطلاح وارداتی کشور را تشکیل داده است و فکر کنم به این هم هنوز راضی نشده اند و می خواهند که هر چه درآمد داریم را برای واردات خودرو صرف کنیم که مبلغ 450 1میلیارد سود در جیب واردکنندگان شود لذا همه اینها قصه های به اصطلاح تسهیل واردات بر درآمد واردکننده می‌باشد. و واردات هیچ تاثیری به کیفیت، یا افزایش کیفیت یا رقابت ندارد. با شرایط کسب و کار باید رقابت را فراهم کنیم تا رقابت پذیر شویم و بنده با رقابت پذیری موافقم اما در شرایط یکسان.  
 تاثير واردات خودرو در توسعه اقتصاد چگونه  مي بينيد؟
خودروهای وارد شده همه خودروهای گران قیمت هستند و مردم ما عمدتا خودروهای ارزان قیمت را مصرف می کنند و تمام خودروهای وارد شده از جمله تقاضای مردم در پورشه،BMW،بنز این نوع ماشین ها وارد شده است. که یکی از بهترین بازار پورشه، کشور ایران است و حالا این را می خواهیم تشدید کنیم.
 تغییر تعرفه واردات چه اثري بر توليد خواهد گذارد؟
اگر تعرفه واردات کاهش یابد در نتیجه تولید داخل تعطیل می شود. در مجموع این علامت عکس به اصطلاح برنامه و خط مشی های مقام معظم رهبری است که باید به تولید داخل توجه کنیم و خودمان را از داخل و درون تقویت کنیم و بالاخره از این دو راه  باید یکی را انتخاب کنیم.
 چه عواملي در افزايش كيفيت موثر است؟ 
نه با کیفیت و نه مدیران توانمند، بلکه با سیاست های درست و فضاسازی مناسب مي توان كيفيت را افزايش داد. یادمان نرود که خودروسازی ما تحت تحریم بود و حتی خط مونتاژ خودروهایی مثل قشقایی را هم درست کرده بودیم ، اما به خاطر مساله تحریم همه، ما را ترک کردند و باید شرایط تحریم برداشته شود و خودروسازان بتوانند خودروهای جدید رو به بازارعرضه کنند یعنی ما نباید خودروهای قدیمی را تولید نکنیم و شرایط که مهیا باشد، و به شرایط خوب هم نزدیک می شویم فکر می‌کنم که این اتفاق بیفتد.
 چه راهكاري براي فضاسازی و  اجرای سیاست های درست پيشنهاد مي كنيد؟
مجلس ما باید قانونی را به تصویب برسانند به نام فضای بهبود ، البته این بهبود فضای کسب و کاررا به دولت دادند ولی دولت آن را بایگانی کرد. و سیاست های بانک مرکزی هم در جهت تولید نیست بلکه سیاست‌ها متاسفانه بیشتر در جهت منافع مالی است تا منافع تولیدی و باید اصلاح شود. در غیر اینصورت مانند برج دوقلو در آمریکا که هفت سال به طول انجامید ساخته شد اما با برخورد دو هواپیما این ساختمان ها ریزش کرد. خراب شدن هیچ کاری ندارد می توانیم مملکت را تعطیل کنیم تولید را تعطیل کنیم نفت بفروشیم و کالاوارد کنیم ، تا چه زمانی می‌توانیم به این روش ادامه دهیم این نیروهایی که الان از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند متاسفانه درصد بیکاری بالایی هم دارند کجا باید شاغل شوند ويا اينكه  اینها را هم باید جزء نیروی کارصادرکنیم به کشورهای دیگر تا  به هر کاری دست بزنند؟ به هر حال 1450میلیارد تومان درآمد از واردات به مزاجشان خوش آمده در حالي كه اگر یک درصد این هزینه را برای تولید صرف کنیم ديگر نبايد خودروهای خارجی وارد کنیم و سوار شویم .در نهايت  باید فضایي ایجاد شود که قطعات خوب را از خارجی ها بگیریم و خودروهای خوب را در کشور بسازیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جهانگرد 0 0

    کلاً همه مسئولین و کارشناسان با واردات خودرو مخالفند و دلیل آن را واردات خودروهای لوکس میدانند. نمیدانم چرا واردات هدفمند و برنامه ریزی شده مورد نظر هیچکدام از آقایان نیست. چرا باید خودروهایی مثل تویوتا یاریس، تویوتا کرولا، هیوندای i۲۰، هیوندای اکسنت و … که خودروهای ارزانقیمت بازار جهانی هستند با قیمتهای بالا به دست مردم برسد؟ آیا رانت خودرو سازان سبب گرانی خودروهای ارزان وارداتی نیست؟ آیا خودروسازان در صورت کاهش تعرفه واردات و مدیریت واردات در قسمت خودروهای زیر ۲۰۰۰۰ دلار باز هم قادر به گرانفروشی خواهند بود؟ خودروسازان و حامیانشان با سیاهنمایی هر گونه واردات خودرو به ایران، بازار تشنه ایران را در مشت گرفته اند و با خودروهای نا ایمن، غیر استاندارد و گران مشتری ایرانی را استسمار می کنند. بهتر است به جای این همه تلاش برای ایجاد رانتهای قوی تر کمی هم تلاش در جهت بهبود کیفیت و ایمنی محصولاتشان داشته باشند.