| کد خبر: 141300 |

پس از یک دهه معطلی اعلام شد:

متروی کرج؛ پروژه‌ای با 40 درصد پیشرفت فیزیکی

در جلسه‌ای که به‌منظور تشریح ابهامات پروژه متروی کرج برگزار شد، پیشرفت فیزیکی این پروژه 40 درصد اعلام شد.

تین نیوز

در جلسه‌ای که به‌منظور تشریح ابهامات پروژه متروی کرج برگزار شد، پیشرفت فیزیکی این پروژه 40 درصد اعلام شد.

سید محمدرضا سجادی در نشستی خبری که پیش از ظهر شنبه برگزار شد، بابیان اینکه درصدد هستیم برخی ابهامات به وجود آمده در خصوص پروژه متروی شهری کرج برطرف شود، اظهار کرد: شفاف‌سازی روند اجرای این پروژه در دستور کار قرار دارد که برگزاری این نشست پیرو این مهم انجام‌گرفته است .

وی بابیان اینکه سال 1384 مناقصه بین‌المللی برگزار و بعد از گذشت 12 سال از این مهم در نظر داریم فعالیت‌های مرتبط پروژه قطار شهری را به‌طور کامل تشریح کنیم، افزود: با افزایش نرخ تورم قیمت پیمان ثابت ماند به همین جهت در سال‌های بعد از شروع پروژه دچار مشکلات عدیده‌ای شدیم .

سجادی تأخیر 14 ماهه در ابلاغ قرارداد و عدم تعیین فاینانس خارجی را ازجمله مشکلات این پروژه برشمرد و تصریح کرد: کشور در سال‌های اخیر در حالی دچار تورم شد که قیمت پیمان عقد شده همچنان به قوت خود باقی‌مانده بود که با این قیمت هزینه و درآمد پیمانکار نیز تأمین نشد .

مدیرعامل شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری کرج افزایش نرخ دلار بعد از اردیبهشت سال 91 را یکی از مهم‌ترین مشکلات مطرح کرد و گفت: شرکت سابیر نامه سرمایه‌گذار خارجی از کشور اتریش را به جریان انداخت اما به دلیل طولانی شدن روند تائید مصوبه از شورای اقتصاد این مهم بی‌نتیجه ماند .

وی عدم تعیین مبلغ پیمان مطابق توافقات و بر مبنای فهرست‌بهای پایه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را از دیگر مسائل پیش روی پروژه قطار شهری کرج عنوان کرد و گفت: پس از اخذ مجوز ریالی شدن پیمان؛ ترمیم مبلغ بر اساس فهرست‌بهای پایه و تعدیل صورت نگرفته است .

آغاز به کار پروژه متروی کرج پس از وقفه‌ای طولانی

وی با اشاره به اینکه برای اصلاح قیمت در سال 91 اقدام لازم انجام نشد اما برای سومین بار متقاعد به انجام این امر شدند، گفت: در سال 88 شورای عالی فنی بخشی از پیمان را از حالت ارزی خارج و برای سال آینده این مقوله در لایحه بودجه دولت قرار گرفت .

سجادی بابیان اینکه افزایش نامتعارف ارز یکی از دلایل پذیرش اصلاح قیمت در سال 94 توسط کارفرما و شورای عالی فنی بوده است، گفت: انجام مطالعات پایه پروژه درزمینهٔ ساختمانی و تجهیزات، طراحی تونل، ایستگاه‌ها، پایانه و پارکینگ، مطالعات پدافند غیرعامل پروژه، اتمام سازه نگهبان 14 ایستگاه، پیشرفت عملیات اجرایی 30 تا 80 درصدی 7 ایستگاه، تأمین ریل‌های موردنیاز به میزان 30 کیلومتر، احداث ساختمان مرکز فرمان پروژه و غیره بخشی از اقدامات انجام‌گرفته در پروژه قطار شهری تاکنون بوده است .

وی اظهار کرد: در تاریخ 31 فرودین سال جاری شورای اسلامی شهر کرج مجدداً بعد از 14 ماه وقفه؛ نامه‌ای به شهردار مبنی بر فعالیت مجدد پروژه متروی کرج ارائه می‌دهد، در تاریخ 16 اردیبهشت سال 96 شهردار از شورا درخواست اصلاح قیمت پروژه را اعلام می‌کند .

وی گفت: 19 اردیبهشت به دنبال درخواست شهردار، شورای شهر کرج اصلاح قیمت را مصوب کرده و در 20 اردیبهشت شهردار ابلاغ دوباره فعالیت توسط پیمانکار را اعلام می‌کند از طرفی باید به این مهم اشاره کرد که تاکنون اعتباری به این امر اختصاص داده نشده است .

سجادی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال برای 2 هزار نفر با اجرایی شدن این پروژه فراهم خواهد شد، تصریح کرد: این پروژه حدود 10 سال شروع به کارکرده اما خوشبختانه حادثه غیرمتعارفی در این مترو به وجود نیامده است .

چارچوب قرادادی و قانونی مبنی بر پذیرش تهاتر زمین در راستای پیشبرد سریع پروژه قطار شهری کرج در تمامی ابعاد بایستی مشخص شود

مدیرعامل شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری کرج بیان کرد: شورای عالی فنی تائیدی برای فسخ پیمان ندارد، بیان این مطالب توسط برخی افراد خلاف قانون بوده و امکان طرح شکایت از این افراد وجود دارد .

وی با اشاره به اینکه شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری کرج یک شرکت وابسته به دولت است که هدف‌گذاری آن‌ کسب درآمد برای شرکت نیست، افزود: سود بسیاری از پروژه‌ها از آن کشور است؛ در این پروژه تنها در تلاش هستیم متحمل زیان و خسارت نشویم .

سجادی بابیان اینکه در قرارداد قطار شهری کرج شرطی مبنی بر تأمین اعتبار مالی از سوی ما دیده نشده است، اظهار کرد: به‌منظور پیشبرد هر چه سریع‌تر این پروژه، پیمانکار برخی وظایفی که بر عهده شرکت نبوده را متقبل شده است .

مدیرعامل شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری کرج بیان کرد: چارچوب قرادادی و قانونی مبنی بر پذیرش تهاتر زمین در راستای پیشبرد سریع پروژه قطار شهری کرج در تمامی ابعاد بایستی مشخص شود .

پروژه قطار شهری کرج که بیش از یک دهه از کلنگ زنی‌اش می‌گذرد هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده در آتش اختلافات کارفرما و پیمانکار می‌سوزد

وی با تأکید بر اینکه تاکنون پروژه قطار شهری کلان‌شهر کرج درمجموع با 40 درصد پیشرفت فیزیکی مواجه بوده است، گفت: عدم تأمین منابع مالی این پروژه سبب شده مشکلات عدیده‌ای را در این خصوص شاهد باشیم .

سجادی با اعلام اینکه مرجع رسیدگی‌کننده و داور در این پروژه شورای عالی فنی کشور است که باید نسبت به صحیح یا غلط بودن فسخ قرارداد وارد عمل شود، افزود: عدم تأمین منابع مالی گره کور پروژه قطار شهری کرج است .

به گزارش خبرنگار مهر ، پروژه قطار شهری کرج که بیش از یک دهه از کلنگ زنی‌اش می‌گذرد هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده در آتش اختلافات کارفرما و پیمانکار می‌سوزد. شعله‌های این اختلاف از دو سال گذشته تاکنون باعث شد چرخ این پروژه در برهه‌ای از زمان کُند و طی دو سال اخیر متوقف شود. در حالی ریشه اختلافات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که پیمانکار دلیل اختلافات موجود را عدم تأمین منابع مالی از سوی کارفرما اعلام می‌کند و کارفرما نیز دلایل اختلافات را وجود مشکلات فنی می‌داند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.