| کد خبر: 141249 |

وارد کردن اتوبوس‌های چینی به میانمار عامل اختلاف در حزب لیگ ملی برای دموکراسی

دو توافق درباره ورود اتوبوس‌های ساخت چین به یانگون، پایتخت تجاری میانمار به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باعث شده تا یک تنش غیرمنتظره در حزب حاکم "لیگ ملی برای دموکراسی" در این کشور به وجود بیاید.

تین نیوز

دو توافق درباره ورود اتوبوس‌های ساخت چین به یانگون، پایتخت تجاری میانمار به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باعث شده تا یک تنش غیرمنتظره در حزب حاکم "لیگ ملی برای دموکراسی" در این کشور به وجود بیاید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق تجاری از سوی "فیو مین تین"، سر وزیر یانگون و یکی از اعضای برجسته و مورد حمایت آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار با کمپانی‌های چینی صورت گرفته است و باعث شده تا قانونگذاران این حزب هزینه‌های خرید این اتوبوس‌ها را زیر سوال ببرند و این مرد را به عدم مسئولیت پذیری و پارتی‌بازی متهم کنند.

قانونگذار این حزب از یانگون گفت: شهردار یانگون در این دو توافق هیچ شفافیتی به خرج نداده است.

این توافق میان کمپانی‌های چینی و تاجری است که با خونتایی (حکومت نظامیان) که برای چندین دهه در کشور حکمرانی می‌کرد، برقرار شده و روابط میانمار با غرب را زیر سوال برده است.

درحالیکه هیچ نشانه‌ای درباره نقض قوانین در امضای این توافقات دیده نمی‌شود، "رولند کوبیا"، سفیر اتحادیه اروپا در میانمار در یک نامه خصوصی به "تان مینت"، وزیر تجارت این کشور آسیایی بابت فقدان شفافیت در خرید این اتوبوس‌ها شکایت کرد اما به این خرید به صورت خاص اشاره نکرده و در نامه‌اش نوشته است: در حال حاضر، اوضاع اقتصادی میانمار تحت سلطه تعدادی کمی از عاملان محلی و منطقه‌ای است که مدت‌هاست به دنبال کنار زدن رقبا هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از کمپانی‌های اروپایی آماده همکاری با میانمار هستند اما باید شرایط رقابت عادلانه وجود داشته باشد.

اگرچه قیمت خرید اتوبوس‌های چینی نصف قیمت‌های پیشنهادی از سوی رقبای بین‌المللی است، اما مهندسان مطلع می‌گویند که این اتوبوس‌ها به زودی از رده خارج می‌شوند و نیاز به تعمیر دارند چون استانداردهای بین‌المللی در آنها رعایت نشده است.

شهردار یانگون و سایر مقام‌های مطلع قبلا از این توافق‌ها دفاع کرده و گفتند که معاملات میان دو دولت براساس قیمت‌های پیشنهادی و ارسال کالاها صورت گرفته است.

زمانیکه آنگ سان سوچی در انتخابات ۲۰۱۵ با اکثریت قاطع آرا پیروزی را به دست آورد، بسیاری از کمپانی‌های غربی اعلام کردند که بابت ورودشان به میانمار بسیار خوشبین هستند اما توافق اتوبوسی یانگون با چین ذهنیت‌هایشان را کاملا زیر سوال برد و باعث شده تا از حامیان میانمار در غرب کم شود چون این کشور بیشتر به دنبال تجارت و معامله با چین است.

فیو مین تین ۴۸ ساله شخصیتی کاریزماتیک است که ۱۵ سال به خاطر مخالفت با خونتا در زندان بود و بیشتر تمایل دارد به مردم بگوید که زمانی برای از دست دادن ندارد.

پیشنهاد وی برای نوسازی سیستم حمل و نقل یانگون به حزب آنگ سان سوچی، یکی از نخستین فرصت‌ها برای ارتقای سطح زندگی بیش از دو میلیون مسافر در شهری است که همگی در انتخابات گذشته به حزب لیگ ملی برای دموکراسی رای دادند.

مقام‌های یانگون سال گذشته میلادی پیشنهاد برای ارتقای سیستم حمل و نقل را از یکی از نهادهای متعلق به بانک جهانی به دلیل اختلافات در جزئیات برنامه رد کردند. مذاکرات اولیه با کمپانی‌های هلندی و فرانسوی هم راه به جایی نبرد چون آنها نمی‌توانستند به آن سرعتی که سروزیر یانگون خواسته بود، اتوبوس‌ها را تحویل بدهند.

اما کمپانی اتوبوس‌رانی یانگون ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را از دو تامین کننده چینی خرید و ۱۰۰۰ دستگاه دیگر نیز از سومین کمپانی چینی و در یک معامله خصوصی توسط "کیوان نه وین"، تاجر میانماری و نوه یکی از رهبران سابق خونتا وارد میانمار شد.

طرف معامله بودن این مرد در این خرید اتوبوسی باعث نگرانی و اختلاف نظر در میان قانونگذاران حزب لیگ ملی برای دموکراسی شده است.

آنگ سان سوچی در سفر خود به چین در سپتامبر ۲۰۱۶ با شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و درباره اینکه میانمار چگونه می‌تواند از برنامه سرمایه گذاری زیرساخت "جاده ابریشم جدید" بهره مند شود، به بحث پرداخت.

وی همچنین درباره نگرانی‌های موجود در میانمار درباره کیفیت کالاهای چینی سوال پرسید و رئیس جمهوری چین نیز اعلام کرد که از طریق سفارت این کشور در میانمار برای پیدا کردن محصولات با کیفیت بهتر کمک می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.