| کد خبر: 141207 |

مثلث اقتصاد گردشگری

تهران، یکی از مقصدهای گردشگری ایران به شمار می‌رود، حتی در هوای گرم این روزها مملو از گردشگران داخلی و خارجی است که به عشق تهرانگردی، شمال و جنوب شهر را طی می‌کنند.

تین نیوز

 تهران، یکی از مقصدهای گردشگری ایران به شمار می‌رود، حتی در هوای گرم این روزها مملو از گردشگران داخلی و خارجی است که به عشق تهرانگردی، شمال و جنوب شهر را طی می‌کنند.

تهران دهه ۹۰ شمسی، با تهران یک دهه پیش، تفاوت بسیاری دارد چه برسد به تهران دهه ۶۰ و پیش از آن. اکنون، بزرگترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه (دریاچه خلیج‌فارس) و نگین جهانی کاخ‌های ایران (کاخ گلستان) و یکی از برترین موزه‌های جواهرات سلطنتی (موزه بانک مرکزی) در تهران قرار دارند که همه بخشی از ظرفیت‌های گردشگری پایتخت را تشکیل می‌دهند.

همچنین برج ۴۳۵ متری میلاد که اکنون یکی از نمادهای تهران است، در فهرست بلندترین برج‌های دنیا قرار دارد. آنچه مسلم است پایتخت، شهری است که از یکسو بناهای تاریخی بسیار دارد و از سوی دیگر این روزها دارای مکان‌های تفریحی و فرهنگی زیادی شده است، شهری که به گفته مسئولان گردشگری کشور امروز به غیر از قطب اقتصادی و سیاسی به قطب گردشگری کشور تبدیل شده است.کارشناسان معتقدند، در راستای تامین منابع درآمدی و سرانه‌های اجتماعی و نیز ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ایجاد مراکز تجارت جهانی و مراکز گردشگری در مناطقی که از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده بسیار موثر است.

وجود مراکز گردشگری موجب می‌شود خدمات موردنیاز تامین شود. وجود این مراکز عاملی برای ایجاد اشتغال و تامین سرانه‌های اجتماعی از جمله (آموزش، فضای سبز و...) و همچنین در تامین امنیت و نبود جمعیت‌پذیری و نیز رونق اقتصادی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.این در حالی است که در گذشته به واسطه همان بی‌قاعدگی که اشاره شد، شهر تهران رو به جمعیت‌پذیری نهاده و این امر خود موجبات کاهش سرانه‌های اجتماعی و درنهایت کاهش کیفیت زندگی می‌شود.دراین‌باره رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران و عضو دوره چهارم شورا گفت: شهرداری تهران یک ستاد گردشگری دارد که به این امور رسیدگی می‌کند، همچنین تمامی آژانس‌های گردشگری با این ستاد در ارتباط هستند، این ستاد نه‌تنها برای مراکز شهرداری بلکه برای مراکز تاریخی هم سرویس ارائه می‌دهند.

اقبال شاکری در گفت‌وگو با صمت افزود: شهرداری به بخش گردشگری کمک شایانی کرده است، با توجه به اینکه گردشگری جزو برنامه‌هایی است که برای شهرداری مهم به شمار می‌رود تقاضای یک سازمان گردشگری از سوی شهرداری شد اما شورای شهر با ایجاد این سازمان جدید موافقت نکرد و همان تقویت ستاد گردشگری را اعلام و مصوب کرد. او ادامه داد: شهرداری از هرگونه حمایت در این زمنیه به ویژه در ایام نوروز کوتاهی نمی‌کند که به طور مشخص وارد این موضوع می‌شود، در این ایام ستاد گردشگری تماس بسیار و ارتباطات مختلف دارد و همانطور که می‌دانید محوریت شهر تهران به عهده شهرداری است.

در ایام تعطیلات آخر هفته و تابستان هم فعالیت این بخش بیشتر می‌شود.رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران و عضو دوره چهارم شورا تصریح کرد: در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اینگونه فعالیت‌ها اجرا می‌شود و مانند آن در مناطق هم ایجاد شده است. ما باید تلاش کنیم زیرساخت فراهم شود یعنی مراکز ارتباط و اطلاع‌رسانی و اتوبوس گردشگری را داشته باشیم.

شاکری تاکید کرد: رشد روزافزون جمعیت، افزایش پدیده شهرنشینی و انواع استرس و آلودگی‌های محیط‌زیست شهری موجب شده است ساکنان تهران و گردشگران سایر مناطق، منابع طبیعی اطراف تهران را مکانی آرام‌بخش برای رهایی از محیط شهری به شمار بیاورند و در ایام فراغت، به این مکان‌ها پناه برند. برخی جاذبه‌های طبیعی یادشده مانند پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده استان تهران نه‌تنها پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی هستند بلکه به خاطر ارزش‌ها و قابلیت‌های زیست‌محیطی فوق‌العاده، قابلیت بسیار بالایی در جذب گردشگران خارجی دارند.او اظهار کرد: بیشتر پارک‌های جنگلی تهران که در دست کاشت بوده موردتوجه گردشگران داخلی و بازدیدکنندگان محلی هستند. این پارک‌ها جز در موارد معدودی بدون امکانات و تاسیسات مناسب گردشگری هستند.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران و عضو دوره چهارم شورا افزود: مسیرهای کوهپیمایی تهران، در سال تعداد بسیاری از کوهنوردان را به خود جذب می‌کند، سایر مسیرهای کوهپیمایی استان در صورت مجهز شدن به امکانات و تسهیلات مناسب می‌تواند علاوه بر گردشگران داخلی، پذیرای گردشگران خارجی هم باشند.

 

نقش مهم صنعت گردشگری و جذب گردشگر

نماینده مردم اقلید و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی گفت: حوزه گردشگری می‌تواند با هویت‌بخشی و شناساندن مقاصد گردشگری و پروژه‌های ملی، فرهنگی، تاریخی و مدرن شهر تهران و غنی‌سازی اوقات فراغت برای شهروندان، در شهر تهران تحول ایجاد کند.حسین افضلی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری و جذب گردشگر در شهر افزود: گردشگری در ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و گسترش برخوردار است و می‌تواند برای نسل آینده شغل و درآمد ایجاد کند. او ادامه داد: شهر تهران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که باید از طریق محله‌ها، صنعت گردشگری شکل گرفته و توسعه پیدا کند.

نماینده مردم اقلید و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، احداث دریاچه شهدای خلیج‌فارس، پل طبیعت، برج میلاد، خانه موزه‌ها، باغ پرندگان، پردیس‌های سینمایی و... را از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری معرفی و تصریح کرد: در دوره اخیر مدیریت شهری شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری و ایفای نقش تسهیلگری تلاش کرد با احداث مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی بر جذابیت گردشگری پایتخت بیفزاید.

افضلی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در مراکز جذب گردشگر، این امکان را فراهم کرد تا گردشگران بتوانند به آسانی از مراکز فرهنگی و تاریخی بازدید کنند و از امکانات موجود بهره‌مند شوند. او با اشاره به ضرورت آموزش مدیران گردشگری محله‌های تهران و کسب تجربیات در این زمینه اظهار کرد: با توجه به برخورداری کشورمان از جاذبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی، رونق صنعت گردشگری می‌تواند به رهایی از اقتصاد تک محصولی منجر شود و همه باید تلاش کنیم گردشگری در جایگاه نخست صنعت کشور قرار گیرد.

از نگاه کارشناسان، شهرداری به عنوان یکی از منابع مهم سرمایه اجتماعی بستر گسترده حضور مردمی است که در تعمیم حقوق شهروندی و فرهنگ نظم و احترام به قانون سهم عمده‌ای در تحقق توسعه ملی به خود اختصاص می‌دهد و با ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری افراد ورزیده برای اداره امور محلی تربیت می‌کنند، شورا و شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر و اجرایی نه‌تنها قادر به ارائه و هماهنگی درباره تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در این زمینه هستند بلکه می‌توانند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقا و توسعه شهر شوند، بی‌تردید در دنیای امروز توسعه گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست و در صنعت گردشگری نقش مسئولان حوزه شهری در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است.

 

منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.