| کد خبر: 141189 |

از صف بازندگان برجام خارج شوید

ما با نوآمدگان جهان سیاست ‌کاری نداریم، اما به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد.

تین نیوز

ما با نوآمدگان جهان سیاست ‌کاری نداریم، اما به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به یک الگو در روابط و حقوق بین‌الملل تبدیل کرد.

می‌توان از این استثنا قاعده‌ای ساخت؛ آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

 

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم تحلیف ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود؛ ولی در صورت تداوم بدعهدی‌های آمریکا ساکت نخواهد نشست و احترام را با احترام و تهدید را با اقدام متقابل به مثل پاسخ خواهد داد. او همچنین تاکید کرد: آنها که خواهان پاره کردن برجام هستند بدانند که طومار سیاسی خود را با برجام پاره می‌کنند و دنیا این بدعهدی را فراموش نمی‌کند.

رئیس دولت دوازدهم همچنین با بیان اینکه آنها که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در سطح بهره‌مندی از برجام قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند، تصریح کرد: امروز روزگار رونمایی از «مادربمب‌ها» نیست، بیایید از «مادر مذاکرات» رونمایی کنیم. امروز روزگار رونمایی از «مادر تحریم‌ها» نیست، بیایید از «مادر همکاری‌ها» رونمایی کنیم. مذاکره‌ای بزرگ بر سر جهانی جدید که کشوری مانند ایران برج بلند دموکراسی است.

برجی که دست کم صد و یازده پله دارد.از صد و یازده سال پیش تاکنون. روحانی در بخش دیگری ازسخنانش همچنین گفت: ما با نوآمدگان جهان سیاست کاری نداریم؛ ولی به کهنه‌سواران اعلام می‌کنیم که می‌توان تجربه برجام را به الگو در عرصه بین‌الملل تبدیل کرد. رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه در کشور ما حاکمیت دوگانه‌ای وجود ندارد، گفت: صلح ما به سلاح ما متکی است و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد. برجام نمونه‌ای از وفاق ملی در ایران است. بی‌شک بدون پشتوانه و رای ملت، حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و نیروهای مسلح با دولت منتخب مردم، برجام به فرجامی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت؛ اما جهان بداند که هرگونه نقض تعهدات در این معاهده بین‌المللی با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.

 

حفظ دستاوردها مستلزم اقتصاد پویا است

اما سخنان حسن روحانی در آغاز دوازدهمین دوره تحلیف ریاست‌جمهوری‌اش تنها به برجام و سیاست خارجی اختصاص نداشت. او گریزی هم به مباحث اقتصادی زد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است، گفت: توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی‌نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین‌المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است. اما باید به هوش باشیم که حفظ این دستاوردها و استمرار توفیقات کشور مستلزم برخورداری از یک اقتصاد قوی، پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهوری افزود: در 4 دهه گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در کشورمان حاصل و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زیرساخت‌ها انجام شده است.

در بسیاری از مناطق محروم و دوردست، بهبود‌های قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی به‌طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی کاهش یافته است. امروز سطح آموزش و بهداشت و درمان در کشور از استانداردهای مناسبی در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا برخوردار است. روحانی تاکید کرد: دولت یازدهم در ادامه دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی نیز تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی ایجاد کرده که از آن جمله بازگشت ثبات اقتصادی به بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز، کاهش نرخ تورم و تک رقمی کردن آن، رشد اقتصادی از رشد منفی به رشد کم سابقه دو رقمی در سال گذشته و دستیابی اشتغال بیش از 600 هزارنفری در دولت یازدهم است.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه، برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر همان شعار انتخابات یعنی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است، تصریح کرد: انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم آوردن برخی مقدمات است، ما از ابتدای دولت یازدهم یک مسیر 8 ساله را برای انجام اصلاحات اقتصادی طراحی کردیم و در 4 سال ابتدایی یعنی طی دولت یازدهم دستیابی به ثبات اقتصادی در داخل کشور و ایجاد تعامل پایدار و بلندمدت با کشورهای دیگر را به‌عنوان پیش‌نیاز انجام اصلاحات هدف‌گذاری کردیم. رئیس‌جمهوری افزود: دولت همچنین دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی تمام ارکان کشور و همه اقشار مردم و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند.

 

دولت معتدل

رئیس‌جمهوری در ابتدای این مراسم اظهار کرد: گر چه مسوولیت من برخاسته از آرای اکثریت مردم است، اما امروز من به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر مردم افزود: آنان با زبان رای خود گفتند چه می‌خواهند و چه نمی‌خواهند و با رای اعتماد مجدد و معنادار خود، رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور، نظام و به دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این دولت می‌خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد.

ما دولتی مصلح هستیم چه در سیاست داخلی و چه خارجی که صلح را برجنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می‌دهیم. روحانی تاکید کرد: ما همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی‌دانیم ما پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگ‌ترین سلاح ما رای ملت ما است. ملتی که بیش از 41 میلیون رای در صندوق آرا دارد، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گیرد، این رای نه تنها پشتوانه دولت و مجلس که پشتوانه ارتش و سپاه نیز است.

 

تعامل گسترده و متوازن با جهان

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه این دومین باری است که مراسم تحلیف در حضور میهمانان گرانقدر خارجی برگزار می‌شود، گفت: مایلم با استفاده از این فرصت از حضور میهمانان خارجی در این مراسم قدردانی کرده و تاکید کنم که خط مشی این دولت همچنان تعامل گسترده و متوازن با جهان است که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ نیز مورد تصریح مجدد قرار گرفت. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تعامل سازنده با کشورهای جهان، تعمیق پیوند با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری‌ها با کشورهای دوست نه فقط یک انتخاب آگاهانه، بلکه ضرورتی است که صلح و امنیت بین‌المللی در گرو تحقق آن است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه براساس این رویکرد در طول 4 سال گذشته اقدامات مهم و قابل توجهی در حوزه سیاست خارجی کشور انجام شده است، به لغو تحریم‌های ظالمانه در حوزه هسته‌ای، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: گرچه تاکنون گره‌های زیادی از اقتصاد کشور در حوزه تحریمی گشوده شده، اما بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد حاکمیت این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تحقیر، غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به‌عنوان شریک یا حتی طرف مذاکره را برای جهان و حتی متحدین دیرین آمریکا به اثبات رسانده است. رئیس‌جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است؛ علقه‌های دینی، تاریخی و فرهنگی با همسایگان، زمینه‌های مناسب را برای همگرایی منطقه‌ای فراهم آورده است. ما دست دوستی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و اعتقاد داریم که تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای می‌توانیم در جهت آرامش، بالندگی و پیشرفت منطقه قدم برداریم.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال منطقه‌ای قدرتمند، باثبات، پیشرفته و به‌هم‌پیوسته‌ است، گفت: ما می‌خواهیم صدای اعتدال، منطق و گفت‌وگو را به صدای غالب در منطقه تبدیل کنیم تا از این منطقه که مهد اسلام رحمانی و ادیان الهی است، صدای افراط و نفرت و خشونت هرگز به گوش نرسد. روحانی در ادامه خطاب به روسا و مسوولان عالی‌رتبه کشورهای حاضر در این مراسم، تاکید کرد: ایران امن و مردم‌سالار، با سرمایه‌های عظیم انسانی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی، آماده همکاری با کشورهای شما در پیشبرد منافع مشترک است. همکاری ما علیه هیچ کشوری نیست و به صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان کمک خواهد کرد، امیدوارم این مراسم و حضور معنادار شما رهبران و مسوولان عالی‌رتبه از سراسر جهان، آغازی دوباره برای گسترش هر چه بیشتر پیوندها در جهت منافع مردمان ما و ثبات و آرامش در منطقه و جهان باشد

 

حمایت مجلس از توسعه سرمایه‌گذاری

در ابتدای مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، علی لاریجانی رئیس‌مجلس طی سخنانی ضمن خیرمقدم به روسای جمهور و سران کشورهای مختلف خارجی و همچنین مسوولان نهادهای بین‌المللی تصریح کرد: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسوولان و پایمردی ملت امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد.

همچنین همکاری قوای سه‌گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه‌جانبه فراهم کرده است. وی تاکید کرد:‌ مجلس شورای اسلامی از توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت می‌کند و امید دارد دولت با تدبیر و نگاه واقع‌بینانه و رویکرد توسعه‌ای در مسیر پیشرفت و تعالی کشور موفق باشد و مجلس نیز در این مسیر نظارت خواهد کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرد که با تعامل دولت جدید و مجلس، دولت در چارچوب قوانین و قانون برنامه ششم توسعه مسائل کشور را سامان داده و موجبات تعالی کشور را فراهم کند.

 

توصیه رئیس قوه قضائیه به رئیس‌جمهور

پس ازسخنان رئیس مجلس، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه به سخنرانی پرداخت و از حضور پرشکوه مردم ایران که با شرکت بیش از 40 میلیون نفری در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشیدند تشکر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس قوه قضائیه در این مراسم تصریح کرد با تحلیف در این مجلس باشکوه دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور گشوده می‌شود. متن سوگندی که رئیس‌جمهور محترم یاد می‌کند بسیار مهم و قابل توجه است و از جمله اموری که به وسیله این سوگند بدان ملتزم می‌شود آنکه پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه توحیدی است که در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل می‌گوید از هیچ قدرتی جز خدا نترسید، گفت: نگاه توحیدی است که می‌گوید عزت را باید در نزد خدا جست و می‌گوید هدف از حکومت رشد دادن انسان در حرکت به سوی خدا و نظام الهی است. رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنانش ضمن تبریک به رئیس‌جمهور و آرزوی توفیق برای او، خطاب به روحانی گفت: نیک بنگرید که تلاش‌ها و اقدامات شما در ترازوی نگاه توحیدی چگونه است و مسلم بدانید هر قدمی که در این طریق و بر این اساس بردارید همه از آحاد ملت، مسوولان و دلسوزان این نظام همکار شما خواهند بود و اینجانب هم به‌عنوان رئیس قوه قضائیه هر خدمتی در این مسیر میسر باشد، دریغ نخواهم کرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.