| کد خبر: 14055 |

آخرین وضعیت ناوگان هوایی و ایرلاین‌های ایرانی

تین نیوز |  حال که نزدیک به نیم قرن از تاسیس نخستین شرکت هواپیمایی ایران می‌گذرد، 18 شرکت هواپیمایی داخلی رسما در این بخش فعال هستند که بخش عمده‌ای از آن‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و 251 هواپیما با بیش از 21 هزار صندلی در اختیار دارند.
 
پس از تاسیس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در سال 1345 که به منظور جابجایی مسافران و ترانزیت بار تشکیل شد، ایران رسما به جمع کشورهایی پیوست که در حوزه ناوگان هوایی تشکیلات رسمی دارند.
 
در طول این سال‌ها بسیاری از شرکت‌ها تاسیس شده‌اند که پس از مدتی به دلیل توقف فعالیت و مشکلات اقتصادی‌، از ادامه راه باز ماندند و به تبع آن شرکت‌های دیگری به این عرصه وارد شدند.
 
در این میان بیشترین ایرلاین‌ها در دهه‌های 70 و 80 شکل گرفتند.
 
در سال گذشته 26 ایرلاین ایرانی پروانه پرواز داشتند که سازمان هواپیمایی پروانه هشت شرکت را به دلیل توقف فعالیت باطل کرد تا 18 شرکت رسما در مسیرهای داخلی و بین المللی به پروازهایشان ادامه دهند. این شرکت‌ها که در بین آن‌ها شرکت‌های کاملا خصوصی، دولتی و نظامی دیده می‌شوند بخش بزرگی از ناوگان هوایی ایران را مدیریت می‌کند.
 
تاریخچه 18 ایرلاین‌ ایرانی
 - نخستین و مشهورترین شرکت‌های هواپیمایی ایران، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) است که فعالیت خود را از سال 1345 رسما آغاز کرد.
 
- پس از آن شرکت ایران ایرتور در سال 1372 به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی وابسته به هما تاسیس شد تا عملیات‌ چارتری و توریستی وابسته به این شرکت را مدیریت و اجرایی کند.
 
- شرکت هواپیمایی کیش‌ نیز در سال 1371 شکل گرفت و متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است.
 
- از دیگر شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت هواپیمایی ایران، ماهان است؛ شرکتی که در سال 1372 و با سرمایه بخش خصوصی تاسیس شد و کار خود را طی سال‌های اخیر توسعه بخشید.
 
- در کنار آن شرکت هواپیمایی آسمان فعالیت گسترده‌ای داشته است؛ این شرکت که در ابتدا با ادغام شش شرکت کوچک دیگر آغاز به کار کرد بنا بود تنها در مناطق دور افتاده که مسافر کمتری دارند با هواپیماهای کم ظرفیت پرواز کند اما پس از آن با تغییر قانون، توانست با استفاده از هواپیماهای ظرفیت متوسط در مسافت‌های طولانی‌تری نیز مسافران را جابجا کند.
 
- در سال 1372 شرکت هواپیمایی کاسپین نیز تاسیس شد که در تمام این سال‌ها با تعداد محدودی هواپیما به کار خود ادامه داده است.
 
- شرکت‌های دولتی نیز در طول این سال‌ها هرگز بحث تاسیس و راه اندازی خطوط هوایی و شرکت‌های اختصاصی خود را فراموش نکرده‌اند؛ شرکت ساها که وابسته به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است فعالیت خود را از سال 1369 آغاز کرد که البته با توجه به بالا بودن سن ناوگان، این شرکت بارها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مورد مواخذه قرار گرفت و حتی مجوز پرواز آن برای مدتی نیز لغو شد.
 
- در کنار آن شرکت نفت نیز از سال 1371 برای ارائه خدمات به کارکنان و کادر اجرایی این شرکت هواپیمایی نفت را تاسیس کرده که در حال حاضر نیز فعالیت دارد.
 
- سازمان هواپیمایی کشوری طی سال‌های گذشته نیز مجوز تاسیس چندین شرکت هواپیمایی جدید را صادر کرده که شرکت‌هایی مانند تابان در سال 1385، زاگرس در سال 1386 و پویا ایر در سال گذشته به عنوان سه شرکت مطرح بخش خصوصی آغاز به کار کرده‌اند.
 
- همچنین شرکت‌هایی نیز مجوز تاسیس در مناطق مختلف کشور را در طول سال‌های دهه 80 کسب کرده‌اند که شرکت فارس قشم مربوط به سازمان عمران جزیره قشم، آتا مربوط به شهر تبریز، اترک در بجنورد و سهند آسیا از جمله این شرکت‌ها هستند.
 
- همچنین شرکت هواپیمایی فراز قشم از دیگر شرکت‌های فعال در این صنعت است.
 
- شرکت صنایع هواپیماسازی ایران نیز مجوز پرواز خود را از طریق شرکت هسا دریافت و کار خود را رسما آغاز کرده است.
 
- شرکت هوایپمایی معراج نیز از دیگر ایرلاین‌های دولتی ایران است.
 
شرکت‌های هواپیمایی ایران معمولا در فضای اقتصادی فعالیت می‌کنند اما گاهی اوقات ورود بعضی اشخاص به این حوزه حاشیه ساز می‌شود.
 
ورود میلیاردر معروف سال‌های گذشته به این بخش و در دست گرفتن هواپیمایی قشم توسط او باعث شد اخبار شرکت‌های هواپیمایی در رسانه‌ها مطرح شود.
 
با توجه به محدودیت‌های اقتصادی سال‌های گذشته هر چند قدری فضای کار برای این شرکت‌ها در عرصه بین المللی دشوار شده و سختی‌هایی را به همراه آورده است اما در حال حاضر تمام 18 شرکت هواپیمایی داخلی ایران به جابجایی مسافر در داخل و خارج اقدام می‌کنند و البته امید بسیاری نیز به بهبود شرایطشان از طریق به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.