| کد خبر: 140103 |

سرعت ریل‌گذاری، تأمین کنندگان تجهیزات را شوکه کرد

تین نیوز

رحیم نیکخو: این روزها اخبار بسیار خوشایندی از عملیات اجرایی طرح‌های ریلی از زبان مسئولان شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل به گوش می‌رسد و مؤید این نکته است که صنعت ریلی کشور به سوی نونوار شدن و تبدیل به یک شبکه مدرن گام برمی‌دارد.

رکوردشکنی‌های مداوم در ریل‌گذاری در پروژه‌های ریلی جدید نوید دستیابی به یک شبکه گسترده ریلی در داخل کشور و اتصال تمام شهرها و مراکز استان‌ها به شبکه ریلی و همچنین تکمیل کریدورهای بین‌المللی که از مسیر ایران عبور می‌کند را می‌دهد و می‌تواند منشأ بسیار عالی برای درآمدزایی ارزی برای کشور ایران که به شدت به منبع نفت وابسته است باشد.

پروژه‌های ریلی که این روزها یکی پس از دیگری به مرحله افتتاح می‌رسند، عمری بالای ۱۱ سال دارند. شبکه ریلی ایران به لحاظ قدمت در منطقه و خاورمیانه جزء پیشروترین راه‌آهن‌ها بوده است اما، در گذر زمان و بی‌توجهی به توسعه و نوسازی به تدریج از گردونه رقابت با رقبای جهانی و منطقه‌ای بازماند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه رئیس جمهوری و هماهنگی خاص بین وزارتخانه راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، در طی چهارسال گذشته، زیرسازی‌های لازم برای توسعه این مد حمل‌و‌نقل که به حمل‌و‌نقل سبز معروف است انجام گرفته و اکنون این سیر حرکت شتابانی به خود گرفته و به سمت ثبت رکوردهای خوبی پیش می‌رود.

اکنون سرعت ریل‌گذاری برخی از پروژه‌ها از تأمین تجهیزات و ادوات آن سبقت گرفته و اگر تأخیری در پروژه ایجاد می‌شود به دلیل کمبود تجهیزات و ادوات و اعتبارات لازم است.

معاون ساخت راه‌‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل اخیراً در یک مصاحبه با اشاره به سرعت ریل‌گذاری در پروژه‌های ریلی در طول سه ماه گذشته اظهار می‌کند، سرعت ساخت پروژه‌های ریلی در ۶ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است به طوری که  در طول ۱۴ سال گذشته رکورد ریل‌گذاری سالانه در کشور ۲۵۷ کیلومتر بوده، اما در سه ماه و ۱۲ روز ابتدای سال جاری ۲۷۰ کیلومتر از مسیر را ریل‌گذاری کردیم. به عبارت دیگر رکورد سالیانه را در سه ماه شکستیم.

در ادامه این گزارش به بررسی ۵ طرح ریلی اقتصاد مقاومتی از جمله اتصال همدان، کرمانشاه، ارومیه، گیلان و تبریز از مسیر جدید به شبکه ریلی، می‌پردازیم:

 

رکورد ریل‌گذاری در راه‌آهن همدان بی‌سابقه بود

وزیر راه و شهرسازی در سفری که ۲۷ فروردین ۹۶ به همدان جهت بازدید از پروژه راه‌آهن همدان-تهران داشت در یک مصاحبه اعلام کرد: رکوردهای ریل‌گذاری در همدان بسیار خوشحال‌کننده است و ریل‌گذاری خط‌آهن تهران به همدان تنها در یک روز ۱۶۶۴ متر بوده و ۵,۶ کیلومتر در یک روز انجام شد که در ریل‌گذاری در کشور بی‌سابقه است و امیدوارم که تعهدی که رئیس جمهور داشتند تا ۵ استان را به ریل برسانند در این دولت محقق شده و به نتیجه برسد.

پروژه راه‌آهن تهران- همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر است که روز ۱۸ اردیبهشت ۹۶ با حضور رئیس‌جمهور این راه‌آهن با اعتبار هزینه شده ۹۷۰۰ میلیارد ریال  افتتاح شد و روز ۲۰ تیرماه اولین قطار از شهر همدان به مشهد مقدس اعزام شد.

راه‌آهن مراغه- ارومیه تا پایان مرداد ماه تحویل داده می‌شود

بنا به اظهارات معاون ساخت راه‌‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل، ریل‌گذاری راه‌آهن نقده- ارومیه تا پایان دولت یازدهم به اتمام می‌رسد و بهره‌برداری از این پروژه و تحویل آن به راه‌آهن تا دو ماه دیگر انجام می‌شود. زیرسازی تقریباً ۱۰ کیلومتر باقیمانده از این پروژه در حال اجرا است که ظرف سه هفته آینده به اتمام می‌رسد و عملیات روسازی آن آغاز می‌شود.

در حال حاضر ریل‌گذاری این پروژه در دو جبهه در حال انجام است از یک هفته آینده در سومین جبهه هم عملیات ریل‌گذاری شروع می‌شود. طول خط اصلی این محور از مراغه تا ارومیه ۱۸۳ کیلومتر است و نزدیک به ۵۵ کیلومتر خط فرعی دارد. ۱۴۸ کیلومتر از این پروژه در بخش خطوط اصلی  ریل‌گذاری شده و ۳۵ کیلومتر از آن باقیمانده است.

 

رکورد ۲۲ کیلومتر ریل‌گذاری در یک ماه در راه‌آهن کرمانشاه

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، روز جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ در بازدید از روند ساخت ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه گفت: طی پنج ماه گذشته ۱۱۰ کیلومتر در محور راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه ریل‌گذاری شده که در تاریخ ریل‌گذاری کشور بی‌سابقه است. در حال حاضر ۱۷ کیلومتر از کار ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه باقی مانده و تا پایان دولت یازدهم و قبل از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری کار ریل‌گذاری این پروژه عظیم به پایان خواهد رسید.

 

کارخانه‌ها با کار سه شیفت، در تأمین ادوات کم می‌آورند

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از مردم کرمانشاه و کشور بابت تأخیر در انجام این پروژه عذرخواهی کرد و گفت: در کشور در پنج محور رشت، همدان، تبریز و ارومیه در حال ریل‌گذاری هستیم و کارخانه‌های کشور با وجودی که سه شیفت کار می‌کنند اما از نظر تأمین ادوات گاهی دچار کندی و تأخیر می‌شویم.

 

تاریخ بهره‌برداری از سایر پروژه‌های ریلی

درباره تاریخ بهره‌برداری از سایر پروژه‌های ریلی اقتصاد مقاومتی طبق اعلام مسئولان ساخت، تا پایان شهریور ماه راه‌آهن قزوین- رشت افتتاح و پروژه ریلی میانه-  بستان آباد تا پایان مهرماه تکمیل می‌شود.

 

بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب به‌زودی آغاز می‌شود

مشاور اقتصادی سفارت ایران در آذربایجان اعلام کرد: طی چند ماه آینده حمل‌ونقل کالا و بار از طریق راه‌آهن کریدور شمال -جنوب آغاز می‌شود. محمد ابراهیمی اعلام کرد: طی ماه‌های آینده شاهد به نتیجه رسیدن همکاری ایران و آذربایجان در تکمیل راه‌آهن کریدور شمال به جنوب و متصل کردن شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه راه‌آهن قزوین - رشت بخش مهمی از این کریدور را شامل شده و ریل‌گذاری آن تقریباً تمام شده است، در آینده نزدیک شاهد اتصال شبکه ریلی ایران و آذربایجان و شروع حمل بار و کالا از این طریق بین دو کشور خواهیم بود. مشاور اقتصادی سفارت ایران در باکو همچنین پیش‌بینی کرد: ترمینال بار ایستگاه راه‌آهن آستارا نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

پس از تکمیل ترمینال بار ایستگاه راه‌آهن آستارا حمل‌ونقل کالا بین دو کشور به سرعت آغاز می‌شود. شایان ذکر است، ایران و آذربایجان در تلاش هستند تا با تکمیل راه‌آهن قزوین، رشت و آستارا شبکه ریلی خود را به یکدیگر متصل کنند و آذربایجان ۶۰ میلیون یورو برای توسعه تجهیزات ریلی آستارا تخصیص داده بود.

از طرفی دیگر، ایران با هدف تکمیل اتصال شبکه‌های ریلی دو کشور پیش از این توافق کرده بود تا شبکه ریلی داخلی را تا مناطق مرزی با آذربایجان توسعه دهد و آذربایجان نیز در راستای تکمیل این پروژه شبکه ریلی خود را تا رسیدن به مناطق مرزی با ایران توسعه داده است. بنا به آمار کمیته گمرکات دولتی آذربایجان حجم روابط تجاری دو کشور طی سال گذشته با ۷۸ درصد افزایش به ۲۲۱,۲ میلیون دلار رسیده است.

 

اطلاع‌‌رسانی سوانح ریلی برعهده روابط عمومی است

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه روابط عمومی سخنگوی سازمان است، گفت: مدیران ستادی و مناطق راه‌آهن در زمان وقوع حادثه، از اظهار نظر در مورد آن خودداری کنند. سعید محمد زاده در سومین جلسه ستاد ارتقا ایمنی، با بیان اینکه در برخورد با سوانح تساهل و تسامح نداشته باشید، گفت: در کمترین زمان بعد از وقوع سانحه، با مامورین و عوامل انسانی دخیل در سانحه برخورد شود تا از تکرار حادثه جلوگیری کنیم.

وی افزود: هر یک از ادارات ستاد و مناطق، ستاد ارتقا ایمنی تشکیل دهد و در ستاد خود، سوانح را به طور کامل بررسی و تحلیل کند. مدیران ستاد و مناطق در زمان وقوع حادثه، از اظهار نظر در مورد آن خودداری کنند؛ زیرا وظیفه اطلاع ‌رسانی بر عهده روابط عمومی است و بیان علت سانحه نیز در حیطه تخصص و وظایف کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن است.

محمدزاده با بیان اینکه تمامی بخش‌های ذیربط در مسئله ایمنی، توجه جدی به موضوع ایمنی و رفع مشکلات داشته باشند از مدیران راه‌آهن خواست برنامه ضربتی ارتقا ایمنی برای بازه زمانی دوهفته را ارائه کنند. مدیرعامل راه‌آهن همچنین بر تدوین دستورالعمل برای بعد از سانحه و مدیریت بحران، انتقال تجربه و دانش تحلیل سانحه به مناطق، دقت در تحلیل و بررسی سانحه به منظور یافتن راه‌حل جهت جلوگیری از وقوع حوادث مشابه، توجه به نگهداشت پروژه و مدیریت منابع و امکانات در تمامی مناطق راه‌آهن تأکید کرد.

تقویت پست‌های بازدید و توجه به حساس بودن آن، بررسی وضعیت سوزن‌ها، تدوین دستورالعمل خاص برای شرایط خاص از قبیل پیش‌بینی وقوع سیل، برف و تشکیل مدیریت بحران در این شرایط از دیگر تأکیدات مدیرعامل راه‌آهن در سومین جلسه ستاد ارتقا ایمنی بود.

 

لینک خبر

 

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.