| کد خبر: 139526 |

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران؛

◄ نظام جامع مالیاتی از سال 98 اجرایی می‌شود

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران گفت: طرح جامع نظام مالیاتی از سال 98 اجرایی خواهد شد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران گفت: طرح جامع نظام مالیاتی از سال 98 اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمود تولایی در جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران که به صورت مشترک با کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی برگزار شد با اشاره به اینکه طرح آزمایشی نظام مالیاتی آغاز شده، گفت: بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طرح نظام جامع مالیاتی از چندسال پیش خریداری  و توسط مستشاران خارجی اینجا اجرایی شده است. 

او افزود: امروز نزدیک به 30 پایگاه داده اطلاعات به سیستم مالیاتی کشور وصل شده است. این سیستم در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران درباره میزان پوشش طرح جامع مالیاتی در مرحله آزمایشی تاکید کرد: از سال 95 این سیستم فعال شد ولی تعداد پایگاه‌هایی که اطلاعات را ارائه می‌داد کامل نبود. امروز تقریبا می‌توانیم بگوییم که این بخش هم کامل شده است.

تولایی درباره شیوه عملکرد این سامانه نیز گفت: در این طرح در واقع همه چیز کدگذاری شده و از بارنامه‌ها و سندهای خرید و فروش تا تراکنش‌های بانکی به شکل اتوماتیک به سازمان مالیات کشور ارائه می‌شود. در واقع هر نوع فعالیت اقتصادی توسط این سازمان دیده می‌شود.

او افزود: در این طرح همه افراد یک اینباکس دارند که دارای رده‌بندی‌های مختلفی برای انواع فعالیت‌هاست و بسته به نوع فعالیت و معامله‌ای که فرد انجام می‌دهد اطلاعات در رده‌ی خاصی از اینباکس مالیاتی او ثبت می‌شود. این کارها توسط یک نرم‌افزار هوشمند انجام می‌شود.

تولایی با بیان اینکه سرعت عملکرد این سیستم بسیار بالا است گفت: سال گذشته طرح در برخی نقاط اجرا شد و برخی افراد اظهارنامه داده بودند و مثلا 10 روزه برایشان پیامک آمده بود که شما مثلا بند 42 را خالی گذاشته‌اید یا اشتباه پر کرده‌اید. برای برخی تعجب‌برانگیز بوده که چقدر زود رسیدگی شده اما در واقع این کار توسط نرم‌افزار هوشمند انجام می‌شود و نیازی به دخالت کسی ندارد.

او تاکید کرد: ما باید بر اساس این روند خود را تطبیق دهیم. بعضا ممکن است در جاهایی با روش‌های دیگری پیش می‌رفتیم اما از سال گذشته دیگر چندان این آزادی وجود ندارد و در واقع جای هیچ پنهان‌کاری نیست. این امر قطعا نقشی اساسی در ریشه‌کن کردن فساد، بازی خواهد کرد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران تصریح کرد: در این حالت نیازی به پیگیری خاص نخواهد بود. همه کارها ثبت شده و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد به شکل اتوماسیون اظهارنامه ارسال خواهد شد تا توضیحات لازم داده شود.

تولایی گفت: نکته مهم دیگر این است که تشخیص علی‌الراس نداریم و مبنای محاسبه همان چیزی است که سیستم ثبت می‌کند و ارائه می‌دهد.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران تاکید کرد: از سال آینده عملیات اجرایی این طرح کامل می‌شود و از سال 1398 هم به شکل سراسری اجرا می‌شود. ما مجبوریم به این سمت برویم و بهتر است اگر مشکلی در روند کاری وجود دارد فعالین زودتر آن را مرتفع کنند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.