| کد خبر: 137720 |

تسریع اجرای جاده تبریز- اهر ضرورت بخش راه آذربایجان شرقی و اردبیل

تعریض و دوبانده کردن جاده تبریز- اهر از مصوبات سفر ریاست جمهوری، یکی از مهمترین و اولویت دارترین طرح های عمرانی آذربایجان شرقی در بخش راه است که تسریع در اجرای آن ضرورت این بخش مهم اقتصادی در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل به شمار می رود.

تین نیوز

 تعریض و دوبانده کردن جاده تبریز- اهر از مصوبات سفر ریاست جمهوری، یکی از مهمترین و اولویت دارترین طرح های عمرانی آذربایجان شرقی در بخش راه است که تسریع در اجرای آن ضرورت این بخش مهم اقتصادی در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل به شمار می رود.

عملیات اجرایی این پروژه که از سال 1387 شروع شده است تاکنون بسیار کند پیش رفته و طی 9 سال گذشته تنها 30 کیلومتر از 90 کیلومتر پیش بینی شده، به زیر بار ترافیک رفته که با توجه به حساسیت های بسیار بالای تردد وسائط نقلیه در این مسیر که برای استان های آذربایجان شرقی و اردبیل حائز اهمیت است، عملکردی قابل دفاع برای دستگاه های اجرایی استان نمی تواند ارزیابی شود.

شرایط کنونی جاده تبریز - اهر که به دلیل تک بانده و کم عرض بودن در طول سال موجب بروز تصادفات عدیده با تلفات سنگین جانی شده که در اثر آن بسیاری از خانواده ها عزیزان خود را از دست داده و از این جهت لطمات روحی، روانی، خانوادگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را به مردم منطقه تحمیل می کند.

قطعه اول باند دوم و تعریض جاده اهر تبریز از شهر اهر تا گردنه گویجه بئل به طول 20 کیلومتر و با اعتبار 9 میلیارد ریال مصوب شد تا بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز شده و در فازهای بعدی در مجموع 95 کیلومتر با اعتباری معادل 600 میلیارد ریال به بهره برداری برسد.

زمان بندی اجرای این پروژه در زمان شروع، پنج سال بود و قرار شد قطعات دیگر نیز به موازات همین قطعه شروع و تا سه راهی تبریز- اهر ادامه یابد، اما آنچه که تاکنون برای مردم آذربایجان قابل لمس می باشد، کندی بیش از حد و در پاره ای از مواقع راکد ماندن این طرح مهم اقتصادی و ترابری بوده است.

این در حالی است که اگر بر اساس پیش بینی ها و تزریق اعتبارات مصوب در موعد مقرر طی 9 سال گذشته محقق می شد امروز شاهد بهره برداری از این مسیر 90 کیلومتری بودیم که می توانست بخش اعظمی از مشکلات رفت و آمد ساکنان شهرهای تبریز، اهر، کلیبر، هریس، ورزقان، خوجا، بخشایش در آذربایجان شرقی و مشکین شهر در استان اردبیل را رفع کند.

اینکه بیشترین آمار تلفات و تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی متعلق به جاده اهر تبریز است و افزون بر 15 درصد این تصادفات منجر به فوت در این محور به وقوع می پیوندد، محکم ترین دلیل برای اهتمام ویژه دولت جهت اجرای سریع این پروژه است.

طبق آخرین آمارها از وضعیت اجرای بزرگراه تبریز- اهر که از جمله مصوبه های سفر ریاست جمهوری است، 30 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته، 30 کیلومتر آن در حال ساخت است و اگر تامین اعتبار شود 30 کیلومتر آن نیز که پیمانکارش مشخص شده است، به مرحله ساخت خواهد رسید.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت اجرای این پروژه حاکی است که در حال حاضر رکود بر آن حاکم شده و تحرک چندانی در اجرای قطعه آخر منتهی به تبریز دیده نمی شود.

فرماندار شهرستان اهر درباره آخرین وضعیت این پروژه، گفت: دولت یازدهم در طول پنج ماه گذشته حدود 400 میلیارد ریال برای بزرگراه اهر - تبریز اعتبار تخصیص داده است.

محمد عابدی افزود: دولت تاکنون تمامی بدهی‌های خود به پیمانکاران بزرگراه اهر - تبریز را پرداخت کرده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی امسال 40 کیلومتر از آن آسفالت ‌ریزی شده و به زیر بار ترافیک می ‌رود.
وی اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های انجام ‌شده امسال طول تعریض جاده اهر - تبریز و تبدیل آن به بزرگراه به 70 کیلومتر می رسد و برای سال آینده کار سختی در پیش نخواهیم داشت.

عابدی ادامه داد: اگر دولت در رابطه با تامین اعتبار این طرح مشکلی نداشته باشد، می توان سال آینده را پایان عملیات عمرانی بزرگراه اهر - تبریز اعلام کرد.

وی، از تعهد شهرستان اهر برای احداث 30 کیلومتر در مسیر اهر - مشکین‌ شهر خبر داد و افزود: تبدیل جاده‌های اهر - مشکین ‌شهر و اهر - کلیبر به بزرگراه به علت وجود بار ترافیکی در این جاده ها در ایام تعطیلات ضروری است.

عابدی، ایجاد بزرگراه و جاده را از پیش ‌نیازهای توسعه هر منطقه و شهرستان عنوان کرد و گفت: 30 کیلومتر از بزرگراه اهر - مشکین‌شهر که در تعهد این شهرستان بوده در مسیر سخت و کوهستانی قرار گرفته و نیاز به احداث چندین تونل دارد که این مساله موجب کندی در عملیات اجرایی شده است.

فرماندار اهر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم منطقه ارسباران و شهرستان‌های اهر و هریس اتمام بزرگراه اهر - تبریز است، گفت: بزرگراه اهر - تبریز که در سال 87 کلنگ زنی شده است بنا به دلایلی پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت، اما در دولت یازدهم این طرح در اولویت قرار گرفته است.

عابدی با اشاره به اینکه 98 درصد ابنیه‌های فنی بزرگراه اهر - تبریز به اتمام رسیده است، گفت: از طرفی بخشی که در حوزه مدیریت این شهرستان بوده زیر بار ترافیک رفته و هم ‌اکنون رفت و آمد بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وقوع حوادث رانندگی متعدد در جاده اهر - تبریز، تکمیل بزرگراه را ضروری دانست و افزود: ترافیکی که در جاده اهر - تبریز به ‌ویژه در ایام تعطیلات باعث قفل شدن این جاده و کندی تردد در این محور می‌شود، خسارات زیادی را به ملت و دولت تحمیل می کند.

بیت الله عبدالهی افزود: طبق اعلام پیمانکاران فعال در پروژه بزرگراه اهر - تبریز، 170 میلیارد ریال تاکنون از دولت مطالبه دارند که این بدهی باید در اسرع وقت پرداخت شده و بقیه قطعات با سرعت بیشتری اجرایی شود.
وی ادامه داد: در صورتی که بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت نشود به طور قطع میزان بدهی دولت به این پیمانکاران افزایش خواهد یافت و آینده پروژه با اما و اگرهای مختلفی مواجه خواهد شد.

فرماندار شهرستان هریس نیز بر سرعت بخشی اجرای بزرگراه تبریز- اهر به منظور جلوگیری از تصادف های مکرر جاده ای در این محور تاکید کرد و گفت: این پروژه جزو پروژه های اولویت دار و حیاتی آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران است.

صابر تقویمی افزود: از مجموع 95 کیلومتر این جاده، 68 کیلومتر آن در محدوده شهرستان هریس و شروع آن از سال 86 بوده و یکی از پروژه های با تاخیر استان، در این شهرستان است.

وی با ابراز تاسف از وقوع تصادف های جاده ای در این محور و با ارایه آمار 830 کشته طی سال های 90 تا 95 و عواقب سخت جانبی و اجتماعی این حوادث بر روحیات مردم منطقه، خواستار همکاری، مشارکت و سرعت دهی به این پروژه شد.

تقویمی یادآور شد: این بزرگراه از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاهراه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی شش شهرستان مشکین شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین و در کل راه ارتباطی تبریز با 16 شهر شمال شرق استان است که احداث آن همت مسئولان استانی و استانداری را می طلبد.

تقویمی با بیان اینکه پیمانکاران قطعه سوم و قطعه 2 نسبت به نصب تجهیزات و دستگاه های سنگ شکن و کارگاه آسفالت اقدام کرده اند، ادامه داد: تا 15 شهریور امسال 8/5کیلومتر از این آزادراه از طرف تبریز به خوجا زیربار ترافیک می رود.

به گزارش ایرنا، در همین ارتباط معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، توجه ویژه به زیرساخت های حمل و نقل را یکی از مهم ترین اولویت های دولت یازدهم و مدیریت ارشد استان دانست و اظهار کرد: با وجود کمبود منابع مالی بیش از 75 درصد منابع مالی مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان که به حوزه حمل و نقل و پروژه هایی همچون بزرگراه تبریز- مرند- بازرگان و جاده اهر- تبریز اختصاص دارد، تخصیص یافته است.

محمدصادق پورمهدی اظهار کرد: تقویت زیرساخت های گردشگری و حمل و نقل، یکی از مهم ترین اعتقادات و اولویت های ماست و باور داریم که رونق گردشگری جز با توجه ویژه به پروژه هایی همچون جاده تبریز- اهر ممکن نیست.

استان آذربایجان شرقی با حدود 4میلیون نفر جمعیت دارای 235 کیلومتر آزادراه، 450 کیلومتر بزرگراه، یکهزار و 42 کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 725 کیلومتر راه فرعی و 10 هزار و 569 کیلومتر راه روستائی است.

تردد روزانه افزون بر 700 هزار نفر در محور تبریز- اهر و راه ارتباطی مردم مناطق شمال غرب آذربایجان شرقی و استان اردبیل در این محور، لزوم توجه و اهتمام بیشتر مسئولان و جذب و تزریق بودجه های لازم را ضرورتیاجتناب ناپذیر کرده تا این پروژه اولویت نخست بخش راه این منطقه قرار بگیرد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.