| کد خبر: 137687 |

دشواری های پایتخت از زبان منتخب تازه شورای شهر

سرلیست پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ضمن برشمردن مشکلات کنونی پایتخت و نقد عملکرد شهرداری آن، شهردار شدنش را منوط به رای اکثریت عنوان کرده و بر این باور است که خطوط متروی تهران آن گونه که باید پیشرفت نداشته است.

تین نیوز

سرلیست پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ضمن برشمردن مشکلات کنونی پایتخت و نقد عملکرد شهرداری آن، شهردار شدنش را منوط به رای اکثریت عنوان کرده و بر این باور است که خطوط متروی تهران آن گونه که باید پیشرفت نداشته است.

 بخش های مختلف سخنان «محسن هاشمی رفسنجانی» منتخب پنجمین شورای اسلامی شهر تهران با یکی از خبرگزاری ها، عنوان برخی روزنامه های صبح امروز 20 تیرماه قرار گرفت. روزنامه ها همچنین، راهپیمایی جمعی از شهروندان ترکیه علیه رییس جمهوری این کشور را مورد توجه قرار دادند و به گمانه زنی درباره ریاست بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداختند.

** مشکلات تهران از نگاه هاشمی
گفت وگوی تفصیلی محسن هاشمی منتخب پنجمین شورای اسلامی شهر تهران با یکی از خبرگزاری ها، بازتاب گسترده ای در روزنامه های چاپ امروز داشت. هر یک از روزنامه ها از دریچه نگاه خود به سخنان هاشمی با محوریت عملکرد شهرداری و وضعیت کنونی پایتخت نگریستند.
روزنامه «جهان صنعت» به بخشی از گفته های هاشمی درباره «پیشرفت نمایشی و تبلیغاتی مترو در زمان قالیباف» اشاره کرد. به نوشته جهان صنعت، توسعه مترو تهران در چندسال اخیر در بخش حفر تونل به خاطر دستگاه‌های حفاری و سازنده تونل پیشرفته‌ای که در دهه قبل خریداری شده‌ بود، پیشرفت خوبی داشت اما باید توجه کرد که حفر تونل تنها بخشی از عملیات احداث مترو است و فعالیت‌های فراوان دیگری از جمله تامین تجهیزات ثابت و متحرک، نیرورسانی، تامین واگن و کشنده، احداث ایستگاه و هواکش‌ها، احداث پایانه‌ها و اتصال آن به خطوط هم برای راه‌اندازی مترو ضروری است. اگر خطوط مترو بدون این بخش‌ها احداث و افتتاح شود به‌طور عمده کارکردی نمایشی و تبلیغاتی داشته و نمی‌تواند ظرفیت جابه‌جایی مسافر را ارتقای جدی بخشد، متاسفانه تابه‌حال با وجود آنکه از نظر طولی مقادیر زیادی افتتاح شده است، خطوط تکمیل نیست.
جهان صنعت به نقل از هاشمی ادامه داد: در دولت‌های اخیر همواره شهرداران این موضوع را طرح کرده‌اند البته تا حدودی درست است و دولت‌ها می‌توانستند به مترو منابع بیشتری تخصیص دهند به‌خصوص دولت‌های نهم و دهم که به‌دلیل بالا بودن قیمت نفت، منابع ارزی فراوانی در اختیار داشت اما سوال اینجاست که فرض کنیم تامین ارز مورد نیاز مترو اولویت دولت‌ها نبود، آیا مترو اولویت نخست شهرداری تهران بوده است؟ اگر میزان منابع مالی که مثلا به پروژه اتوبان صدر تخصیص داده شده را با کل اعتبارات مترو در طول دهه گذشته مقایسه کنیم، مشخص ‌‌می‌شود مترو چقدر در اولویت شهرداری قرار داشته است!
«تابع اکثریتم» عبارت برگزیده «تجارت» از میان سخنان هاشمی بود. به گزارش تجارت، سرلیست انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا تمایلی برای شهردار شدن دارید، یا ترجیح می‌دهید در شورای پنجم بمانید گفت: تمایل بنده احترام به نظر اکثریت شوراست و اعضای شورا هر تصمیمی‌بگیرند، در عمل تابع آن خواهم بود.
روزنامه «شروع» نیز به همین بخش از گفته های هاشمی اشاره و عنوان کرد: با اینکه هاشمی هنوز به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی شهرداری مطرح است، هنوز به تمایل خود در این رابطه پاسخ روشنی نداده و خود را تابع نظر جمع می‌داند، اما مثل همیشه پاسخ‌های قاطعی در مورد مترو و حمل و نقل عمومی دارد و انتقادات تندی در این زمینه به قالیباف وارد می‌کند. از نظر او شاید مترو از نظر طولی پیشرفت کرده باشد، اما اکثر خطوط تکمیل نیستند و ظرفیت مترو در 5 سال گذشته تغییر قابل توجهی نکرده است.
بنا بر نوشته این روزنامه، هاشمی بر این باور است که «چالش اول شهردار آینده تهران، مشکلات و تعهدات سررسیده مالی شهرداری است که باید به سرعت تنظیم، استمهال و تامین اعتبار شود. چالش دیگر تهران معضل ترافیک و لزوم تقویت حمل و نقل عمومی است. مشکلی که در فصل پاییز دوباره به اوج خود خواهد رسید و آلودگی هوا تشدید خواهد شد. چالش سوم شهردار آینده تهران هم مشکلات موجود در عرصه اجتماعی و فرهنگی است، درحقیقت صدای مطالبات عمومی و مردمی در انتخابات شنیده شد و اکنون زمان آن رسیده که به آنها پاسخ داده شود.»
روزنامه «روزان» هم که عنوان نخست خود را به این عبارت هاشمی مبنی بر «شهردار شدنم تابع تصمیم شورا است» به بازتاب گفت وگوی هاشمی پرداخت.

** تظاهرات علیه اردوغان در ترکیه
جمعی از شهروندان ترکیه در یکی بزرگترین تظاهرات ضددولتی در سال ‌های اخیر، دیروز به خیابان‌ها آمدند. آنها در این راهپیمایی موسوم به «عدالت» که از آنکارا آغاز و به استانبول ختم شد، مخالفت خود را با دولت «رجب طیب اردوغان» اعلام کردند.
«نمایش بزرگ مخالفان اردوغان» عنوان گزارش روزنامه «شهروند» بود. به گزارش شهروند، «صدها‌ هزار ترک، در بزرگترین تظاهرات ضددولتی در سال‌های اخیر به خیابان‌های استانبول آمدند. آنها در این راهپیمایی موسوم به «عدالت» که از آنکارا آغاز و به استانبول ختم شد، مخالفت خود را با دیکتاتوری دولت اردوغان که پس از کودتای نافرجام ‌سال گذشته در ترکیه شدت گرفت و منجر به سرکوب شدید مخالفان شد، اعلام کردند.»
این روزنامه افزود: این تظاهرات، به درخواست و رهبری «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، از پایتخت ترکیه، (آنکارا) آغاز شد. او شهروندان را از همه طیف‌های سیاسی، ازجمله چپ‌ها، سکولارها و محافظه‌کاران مذهبی، به منظور اعتراض به آنچه که به‌عنوان بی‌عدالتی و ظلم گسترده توسط دولت رجب‌طیب اردوغان صورت می‌گیرد، فرا خواند.
روزنامه «کیهان» در گزارش خود از این راهپیمایی بیان کرد: شرکت‌کنندگان در راهپیمایی 25 روزه از آنکارا تا اسلامبول مسافتی حدود 426 کیلومتر پشت سر گذاشتند. کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در اعتراض به نبود عدالت و زندانی شدن هم حزبی‌اش این راهپیمایی طولانی و بزرگ را کلید زد. راهپیمایی چندهزارنفری عدالت یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های اعتراضی پس از سال 2013 در ترکیه است. اردوغان راهپیمایان را «تروریست» خوانده بود.
«450کیلومتر علیه اردوغان » عنوان گزارش «همدلی» بود که در آن می خوانیم: شمار راهپیمایان به بیش از 10هزار نفر رسیده است. دیگر کسی جرات نمی‌کند قلیچداراوغلو را مسخره کند. از زمان اعتراضات پارک گزی در استانبول در سال 2013 «راهپیمایی عدالت» مهم‌ترین جلوه مقاومت در ترکیه محسوب می‌شود. این راه‌پیمایی صبح سه‌شنبه 4 ژوئن (13 تیر) از شهر ازمیت در حاشیه دریای مرمره آغاز شد. قلیچداراوغلوی 68ساله پیش از آن که وارد سیاست شود، مشاور مالی بود. او در مقام رهبر حزب کمالیست CHP نیز در ابتدا یک بوروکرات باقی ماند. قلیچداراوغلو را خوش‌برخورد، اما ترسو و فاقد ایده ارزیابی می‌کنند. خبرنگاران او را «عمو کمال» صدا می‌زنند و می‌گویند، کسی مثل او ممکن نیست بتواند حریف سیاستمدار قدرتمندی مثل اردوغان شود.
به نوشته این روزنامه، ی مدت‌های مدید از مقابله صریح با رئیس‌جمهور ترکیه خودداری می‌کرد. حزب او در ماه مه سال 2016 در پارلمان به نفع لغو مصونیت نمایندگان مجلس رای داد. حزب جمهوریخواه خلق در آن زمان می‌خواست، از سوءاستفاده یاری‌دهندگان تروریسم از این مصونیت جلوگیری کند. اما با این رای راه برای دولت در مسیر زندانی کردن مخالفانی مانند بربراوغلو یا صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) هموار شد.

** گمانه زنی ها درباره ریاست مجمع تشخیص
شش ماه از درگذشت آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد. اکنون گمانه زنی ها بر سر ریاست بعدی این سازمان قوت گرفته است. برخی روزنامه ها در صفحه نخست خود به این موضوع پرداختند.
روزنامه «ابتکار» زیر عنوان «هاشمی به جای هاشمی» نوشت: روز گذشته علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار رئیس حزب وطن ترکیه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بدون تردید تکلیف ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده نه چندان دور روشن می‌شود، گفت: ما منتظر هستیم تا ببینیم تصمیم نظام در این مورد چیست، بی تردید، مجمع جایگاه بسیار مهمی در نظام دارد و جایی است که برای مشورت رهبر معظم انقلاب بر اساس اصل 110 قانون اساسی تشکیل شده است. ان‌شاءالله درآینده شاهد خواهیم بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام با قوت و قدرت کار خود را ادامه می دهد.


ابتکار افزود: صحبت‌های رئیس کنونی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای گذشته، احتمال انتخاب آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی به ریاست مجمع بیش از سایر گزینه‌های یاد شده مطرح است. وی که علاوه بر سابقه ریاست قوه قضاییه، نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری را نیز در کارنامه دارد و البته رئیس شورای حل اختلاف قوا نیز هست، به عنوان نزدیک‌ترین گزینه برای تکیه زدن بر صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود. باید دید آیا با اعلام اسامی اعضای دور جدید مجمع، هاشمی به جای هاشمی خواهد نشست یا خیر!
روزنامه «آرمان» نیز آیت الله هاشمی شاهرودی را نزدیک ترین گزینه به ریاست مجمع تشخیص عنوان کرد.

در گزارش این روزنامه می خوانیم: گمانه‌زنی‌ها حالا با انتشار تصاویری از آیت‌ا... شاهرودی که به محل کارش بازگشته و همکارانش نماز را به امامت او برگزار کرده‌اند، دوباره بر آیت‌ا... شاهرودی متمرکز شده است. در محافل سیاسی و رسانه‌ای شنیده می‌شود که او جانشین آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد شد. شایعه جلوس آیت‌ا.. هاشمی‌شاهرودی بر کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت آن اندازه پررنگ است که روزنامه الحیات به نقل از منابع آگاه خود ادعا کرد: «به‌زودی محمود هاشمی شاهرودی، نایب‌رئیس مجلس خبرگان ایران، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت تعیین خواهد شد و حکم این ریاست به‌زودی اعلام می‌شود.»

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.