| کد خبر: 137318 |

سرعت پروژه قطار شهری اهواز قابل قبول نیست

استاندار خوزستان با انتقاد از تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز و خلف وعده پیمانکار پروژه در زمان تعیین‌شده برای تحویل پروژه مذکور گفت: سرعت حرکت این پروژه قابل قبول و مدنظر ما نیست.

تین نیوز

استاندار خوزستان با انتقاد از تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز و خلف وعده پیمانکار پروژه در زمان تعیین‌شده برای تحویل پروژه مذکور گفت: سرعت حرکت این پروژه قابل قبول و مدنظر ما نیست.

غلام‌رضا شریعتی در حاشیه بازدید از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در ایستگاه زیتون کارمندی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه از اردیبهشت سال 94 کاملا تعطیل و رها شد. با پیگیری و فشار زیاد و همچنین تامین اعتبار مناسب توانستیم این پروژه را مجددا به حرکت در بیاوریم و در حال حاضر ریل‌گذاری فاز اول این پروژه آغاز شده است و ادامه دارد.

وی با انتقاد از روند پیشرفت فاز اول پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: روند حرکت این پروژه کند است و سرعت اجرای پروژه قابل قبول نیست. پیمانکار پروژه قول داده تا تمهیدات لازم را برای افزایش سرعت اجرای پروژه انجام دهد اما در حال حاضر واقعا سرعت اجرای این پروژه بسیار کند و آرام است و مدنظر ما و شهرداری نیست.

استاندار خوزستان در خصوص زمان اعلام‌شده برای بهره‌برداری از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز عنوان کرد: بنا بود تا آذرماه سال جاری ریل‌گذاری فاز اول این پروژه پایان یابد، اما همزمان با ریل‌گذاری باید بحث تامین برق ریل‌ها و راه‌اندازی ایستگاه‌ها و ... انجام شود. ما تمایل داشتیم و داریم که در سال 97 لااقل فاز اول خط یک قطار شهری اهواز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

شریعتی در خصوص وضعیت اعتباری پروژه قطار شهری اهواز بیان کرد: آن بخش از اعتبارات این پروژه که جزو وظایف ما بود، تامین شده است. برای سال 95 یک رقم 32 میلیارد تومانی و همچنین یک رقم 57 میلیارد تومانی برای این پروژه در حال آماده شدن است، برای سال 96 نیز رقمی معادل 68 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز آماده انتشار است. بنابراین پول و اعتبارات قابل ملاحظه‌ای برای این پروژه فراهم کردیم که تا پیش از این اعتبارات فراهم نبودند و مشکلاتی را برای ادامه پروژه ایجاد کرده بودند. تامین اعتبار آن بخش از اعتبارات فاز اول این پروژه که جزو وظایف ما بود، انجام شده است.

وی در رابطه با علل طولانی شدن بیش از حد اجرای پروژه قطار شهری اهواز گفت: در وهله اول باید توجه داشت که این پروژه بیش از یک سال تعطیل شده بود و طبیعتا تا مجددا این پروژه به حرکت در آید، مقداری زمان می‌برد و حرکت پروژه در ابتدا کند است. تا حدودی این مساله قابل قبول است اما انتظار می‌رود که به تدریج اجرای این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد و پیمانکار پروژه سرعت بیشتر و بالاتری به این پروژه ببخشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: هم‌زمان معاونت عمرانی استانداری باید برای آماده‌سازی تدریجی واگن‌های مورد نیاز با معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پس از بهره‌برداری از این پروژه مدتی برای تامین واگن‌ها معطل نشویم و هم‌زمان به محض اتمام اجرای پروژه بتوانیم بحث قطار شهری را فعال کنیم.

شریعتی از آغاز مذاکرات با شرکت‌های خارجی نظیر شرکت‌های چینی برای خط دوم پروژه قطار شهری اهواز خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع در معاونت حقوقی شهرداری اهواز در حال بررسی است. ان‌شاءالله به محض رفع اشکالات قرارداد مربوطه سعی می‌کنیم خط دوم این پروژه را به سمت جلو پیش ببریم اما دغدغه و تمرکز اصلی ما اکنون روی فاز اول خط یک این پروژه است که باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی ادامه داد: پس از اتمام فاز اول این پروژه که ادامه آن به سمت میدان ساعت می‌رود، انتظار داریم که تونل دوم این پروژه هم به تدریج احداث شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه زمانی را برای بهره‌برداری از فاز اول خط یک پروژه مترو اهواز وعده می‌دهید، گفت: من برای این موضوع وعده نمی‌دهم. قبلا پیمانکار پروژه زمانی برای پایان این قسمت از پروژه اعلام، اما تا حدودی خلف وعده کرد. امیدوارم در اوایل سال 97 یا اواخر سال جاری فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز به بهره‌برداری برسد.

شریعتی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم اتمام فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز در زمان مقررشده خلع ید شرکت کیسون از این پروژه انجام می‌شود؟ عنوان کرد: این بحث‌ها در واقع مسایل تخصصی و فنی کار است؛ البته در رابطه با تاخیر این پروژه باید گفت که اولا در اکثر نقاط کشور که دارای قطار شهری هستند آن‌گونه که به من گزارش دادند پروژه‌های قطار شهری شامل یک تونل می‌شد اما پروژه متروی اهواز با دو تونل تعریف شد که همین مساله کار را سخت‌تر و گسترده‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرایط اهواز سطح آب‌های زیرزمینی ، بافت خاک و ... با سایر نقاط متفاوت است اما این مساله دلیل نمی‌شود تا کم‌کاری احتمالی شرکت کیسون (پیمانکار فاز اول پروژه قطار شهری اهواز) را پشت گوش بیاندازیم. بالاخره حدود 12 سال است که این پروژه آغاز شده است اما آنچه مهم است تمرکز بر ادامه این پروژه به منظور جلوگیری از طولانی شدن بیشتر اجرای آن است. من، معاون عمرانی استانداری، معاون شهرداری اهواز و مدیرعامل قطار شهری اهواز واقعا روی این مساله وقت گذاشتیم و مرتبا از این پروژه بازدید داشتم و چندین مرتبه نیز آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه را به بازدید از این پروژه آوردم تا یخ‌های این پروژه باز شد وگرنه کسی فکر نمی‌کرد با اختلافات و بحث‌های شدیدی که وجود داشت این پروژه مجددا حرکت داشته باشد.

استاندار خوزستان بیان کرد: هیچ اصراری بر این موضوع که پروژه قطار شهری اهواز دست چه پیمانکاری باشد نداریم اما به علت مسائل فنی و تخصصی قرارداد این پروژه بحث ادامه، عدم ادامه یا خلع ید شرکت کیسون از این پروژه مستلزم برخی تمهیدات و همچنین مربوط به کاستی‌های اداری، قانونی و حقوقی است و به راحتی قابل انجام‌ نیست. به همین علت ما در وقت مقتضی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

شریعتی در پاسخ به انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف شرکت کیسون در پروژه مترو اهواز و مراعات حال این شرکت توسط مسئولان گفت: من چه در زمان دولت قبل و چه قبل از تصدی به سمت استانداری، مسئول پروژه قطار شهری اهواز نبودم اما در کار مردم مراعات هیچ‌کس را نمی‌کنم زیرا هیچ حقی ندارند که حق مردم را تضییع کنند. در جلساتی که در خصوص این پروژه برگزار شد به هیچ وجه مراعات هیچ‌کس را نکرده و نمی‌کنم بلکه با در نظر گرفتن اولویت‌ها بر اساس نفع یا عدم نفع آن‌ها برای مردم، تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، البته اگر در رابطه با این پروژه به نتایج دیگری غیر از آنچه اعلام شد برسیم، بدون شک و مطمئنا آن اقداماتی که لازم است را انجام خواهیم داد.

وی در خصوص تعویق 11 ماهه حقوق کارگران پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: البته این موضوع باید از پیمانکاران پروژه سوال شود. برای نمونه من یقه یک مغازه‌دار را بگیرم و بگویم که چرا پول شاگرد خود را نمی‌دهی؟ طبیعتا به من بی‌ارتباط است زیرا قانون راه و روال پیگیری چنین مساله‌ای را مشخص کرده است. درست است که من نفر اول استان هستم، ولی این امر به معنای این نیست که نفر اول استان در هر کاری که تمایل داشت دخالت کند. سازوکار هر کاری قانون است.

استاندار خوزستان ادامه داد: البته فشارها و توصیه‌ها و تاکیدات خود را به پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز برای بحث تامین و پرداخت حقوق پرسنل و کارگران این پروژه حتما انجام خواهم داد اما قانون هم سازوکاری برای این کارگران پیش‌بینی کرده است. اگر این کارگران از عدم پرداخت مطالباتشان شکایت کنند قطعا اداره کار نیز بازرسان خود را اعزام خواهد کرد، البته باید در نظر گرفت که کارگران هم نمی‌خواهند که اخراج شوند و کار خود را از دست بدهند.

شریعتی افزود: حتما بر بحث پرداخت حقوق کارگران و پرسنل این پروژه تاکید خواهم کرد. با گشایشی که اکنون در این پروژه صورت گرفته و تامین اعتبارات و حرکت این پروژه ان‌شاءلله مشکل حقوق کارگران و پرسنل این پروژه نیز حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، فرامند هاشمی‌زاده، معاون عمرانی استانداری خوزستان، نیز در این بازدید در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم تغییر و تحول این پروژه‌ در سال‌های اخیر اظهار کرد: تا شش ماه پیش ریل‌گذاری فاز اول این پروژه انجام نشده بود اما امروز ریل‌گذاری صورت گرفته نشان‌دهنده تغییر و تحول و پیشرفت این پروژه است.

وی ادامه داد: اما از لحاظ سرعت اجرا، پیشرفت این پروژه مورد رضایت نیست. اکنون مشکلات مالی و اعتباری پروژه و مشکلات ناشی از اختلاف حساب پیمانکار حل شده است و سازمان قطار شهری اهواز با تجدید ساختار و ایجاد یک حرکت جدید فعالیت می‌کند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به حل مشکلات ارکان اجرایی پروژه قطار شهری اهواز نظیر شهرداری و سازمان قطار شهری و همچنین تضمین اعتبارات این پروژه عنوان کرد: با توجه به این مسائل و همچنین توجه بیش از پیش دولت به پروژه متروی اهواز، اکنون هم مشکل اعتباری این پروژه و هم مشکل پیمانکار پروژه از نظر هماهنگی‌های لازم حل شده است.

هاشمی‌زاده در خصوص علت عدم خلع ید شرکت کیسون از پروژه متروی اهواز بیان کرد: مشکلی که در رابطه با خلع ید پیمانکار این پروژه وجود دارد به مشکلات قراردادی پروژه یاد شده باز می‌گردد. به علت ساختار این قرارداد، خلع ید شرکت پیمانکار شرایط خاص خود را می‌طلبد و به راحتی قابل انجام نیست.

وی افزود: در صورتی که پیمانکار این پروژه بر اساس برنامه‌ای جدید که به ما داده عمل نکند، تدارکات لازم برای خلع ید این شرکت از پروژه دیده شده است. در آخرین برنامه‌ای که پیمانکار پروژه به ما اعلام کرد فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز که حدود هفت کیلومتر است و از فلکه فرودگاه تا مصلا را در بر می‌گیرد، تا پایان دی ماه اجرا می‌شود و علاوه بر ریل‌گذاری و اقدامات نهایی تا پایان سال ان‌شاءالله شاهد بهره‌برداری از فاز اول خط یک این پروژه خواهیم بود. در غیر این صورت قطعا خلع ید پیمانکار این پروژه پیگیری می‌شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در بحث تعمیم اعتبارات پروژه قطار شهری اهواز گفت: تخصیص 50 میلیارد تومان به این پروژه انجام شده و همچنین 300 میلیارد تومان اوراق قرضه در این پروژه آماده انتشار است و علاوه بر این مشکل اعتباری این پروژه حل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.