| کد خبر: 137310 |

امیر امینی مطرح کرد:

ساخت 27 هزار کیلومتر بزرگراه در راستای طرح جامع حمل و نقل کشور

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل کشور بایستی حدود 27 هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور ایجاد شود.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل کشور بایستی حدود 27 هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور ایجاد شود.

به گزارش ایرنا،امیر امینی در جریان بازدید از پروژه احداث بزرگراه سبزوار-خوشاب- قوچان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این بزرگراه‌ها با اختصاص اعتبارات ویژه از منابع ملی احداث و تکمیل می‌شوند.

وی طرح بزرگراه بجستان- بردسکن- سبزوار- خوشاب- قوچان- دوغایی و لطف آباد را زا جمله این طرح ها دانست و اظهار کرد: احداث این بزرگراه نیاز به 20 هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای توسعه بزرگراه ها در محدوده غرب خراسان رضوی و شرق کشور طرح دوبانده شدن محور مواصلاتی سبزوار-اسفراین در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر مطالعات این پروژه توسط پیمانکار آغاز شده است.

وی اظهار کرد: طرح بزرگراه سبزوار-خوشاب- قوچان از جمله طرح های مهم وزارت راه و شهرسازی است که در برنامه جامع حمل ونقل کشور تدوین و با عنوان کریدور شماره پنج راه های مواصلاتی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای احداث این بزرگراه به سختی تامین می شود، گفت: با توجه به حجم عملیات اجرایی این طرح،‌ برنامه ریزی شد تا نقاطی که دارای بار ترافیکی و ترانزیتی هستند در اولویت قرار گیرند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های وزارت راه وشهرسازی نیز گفت: پروژه تکمیل طرح راه آهن سبزوار از مهمترین اولویت های این وزارت‌خانه است.

جبار علی ذاکری با بیان اینکه طرح راه آهن سبزوار دارای 55 درصد پیشرفت فیزیکی است، افزود: حدود 230 میلیارد ریال در چارچوب قاون بودجه سال 1396 به این طرح اختصاص یافت که امید است با جذب حداکثری این اعتبار زمینه برای تکمیل این طرح فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح های راه آهن در مناطق صنعتی، مراکز استان ها و شهرستان های پر جمعیت است که در این راستا تکمیل طرح راه آهن سبزوار در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پنج طرح مهم ریلی کشور به عنوان طرح های اقتصادی مقاومتی در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است، گفت: از این تعداد 2 طرح ریلی اتمام و تکمیل سه طرح دیگر در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت: طرح محور مواصلاتی سبزوار-قوچان حدود 45 کیلومتر است که 17 کیلومتر از این میزان در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.

اخوال عبداللهیان افزود: این طرح در سال 1386 آغاز و در سال های 1392 و 1393 به دلیل نبود اعتبارات متوقف مانده بود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح بالغ بر 300 میلیارد اعتبار نیاز است، گفت:پیمانکار این طرح حدود 30 میلیارد ریال مطالبه دارد که برنامه ریزی شد تا با اختصاص اعتبارات ملی زمینه برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تکمیل پروژه فراهم شود.

توجه ویژه دولت به تکمیل طرح راه آهن سبزوار

به گزارش ایرنا در ادامه معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت: دولت تاکید و توجه زیادی بر تکمیل طرح راه آهن سبزوار-خوشاب دارد و برهمین اساس تلاش شد تا با وجود کمبود اعتبارات فعالیت های اجرایی طرح متوقف نشود.

احمد برادران افزود: راه آهن از جمله پروژه هایی است که به دلیل مشکلات اعتباری در سال های گذشته متوقف شد و با استقرار دولت یازدهم در سال 1392 تکمیل این طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طول این طرح 45 کیلومتر است، ادامه داد: تا سال 1393مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه کمتر از 30 میلیارد ریال بود.

برادران با اشاره به ضرورت تکمیل طرح راه آهن سبزوار-خوشاب عنوان کرد: راه آهن از مهمترین زیر ساخت ها وپیشران توسعه یک منطقه در راستای صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و جا به جایی مسافر است.

وی با تاکید بر اینکه سبزوار یک شهر بازرگانی، کشاورزی، معدنی و صنعتی است، گفت: وجود راه آهن می تواند روند صادرات کالا و محصولات معدنی و کشاورزی این شهرستان را شتاب بخشد.

برادران گفت:همچنین قرارگرفتن شهرستان سبزوار در مسیر ترانزیت بین المللی و ارتباط این شهر با کشورهای آسیای میانه اهمیت تکمیل راه آهن سبزوار را افزایش داده است.

فرماندار ویژه سبزوار خاطرنشان کرد:تاکنون 150 میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه به این طرح اختصاص داده شده که بخشی از این اعتبار صرفه پرداخت دیون پیمانکاران پروژه شد.

وی با اشاره به تغییر مسیر خط راه آهن سبزوار ادامه داد: با توجه به تغییر مسیر طرح به سمت روستاهای ایزی و خیرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار حدود 30 هکتار زمین زیر کشت این روستاها در این مسیر قرار گرفته که از این میزان تملک هشت کیلومتر از زمین مسیر راه آهن باقی مانده است.

برادران افزود: از 37 کیلومتر مسیر بین دو ایستگاه 50 درصد آماده ریل گذاری و عملیات 'بالاست' است و در 50 درصد باقیمانده عملیات خاکی تمام شده و عملیات فنی در حال انجام است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارکرد: یکی از مهمترین اهداف پروژه راه آهن سبزوار، اتصال آن به شبکه سراسری است و زمینه آن در آینده نزدیک فراهم می‌شود.

رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: برای تکمیل این طرح هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با دستور وزیر راه و شهرسازی قرارداد خرید ریل خط آهن سبزوار در دست پیگیری و انعقاد است.

وی با اشاره به تصویب طرح اتصال خط سبزوار به خط آهن ایران - افغانستان افزود: این طرح از طریق فاینانس و یا تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی اجرا می شود.

سبحانی فر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه خط آهن سبزوار - خوشاب گفت: این ایستگاه به صورت دو منظوره باری و مسافری ساخته می‌شود.

وی افزود: پیمانکار این پروژه 60 میلیارد ریال مطالبه دارد که پیگیری های انجام شده در مرحله پرداخت قرار دارد.

با حضور معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جاده جغتای- دستوران-منیدر و جاده جغتای-کهنه-الله آباد- کارخانه سیمان بازدید شد.

مرکز شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در فاصله 230 کیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.