| کد خبر: 136817 |

تشریح دلایل تاخیر در اتمام راه‌آهن قزوین-رشت/ تامین مصالح مورد نیاز تا 10 روز آینده

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل علت تاخیر در زمان اعلام شده برای تحویل این خط را مشکلات ایجاد شده در کیلومتر 55 راه‌آهن و تقاطع آن با آزادراه قزوین-رشت و مشکلات مربوط به تامین فولاد SD۵۲ طی سه ماه اخیر عنوان کرد و گفت: مشکلات تا 10 روز آینده برطرف خواهد شد.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل علت تاخیر در زمان اعلام شده برای تحویل این خط را مشکلات ایجاد شده در کیلومتر 55 راه‌آهن و تقاطع آن با آزادراه قزوین-رشت و مشکلات مربوط به تامین فولاد SD۵۲ طی سه ماه اخیر عنوان کرد و گفت: مشکلات تا 10 روز آینده برطرف خواهد شد.

جبار علی ذاکری با اشاره به دلایل تأخیر در تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت اظهار داشت: به دلیل عبور پل کیلومتر 55 راه‌آهن قزوین-رشت از روی جاده و مسیر 40 کیلومتری دوخطه با شیب و فراز 30 در 1000 در همان نقطه باید این پل در ابعاد کوچک‌تر در کمترین وزن ممکن و با استفاده از فولادی با ضخامت بالا ساخته می‌شد. لذا تأمین فولاد SD۵۲ که توسط طراح پل در نظر گفته‌شده بود طی سه ما اخیر با مشکل مواجه شد.

وی افزود: از 9 دهانه پل مذکور تاکنون 5 دهانه تکمیل‌شده و فقط 4 دهانه باقیمانده است و طی 2 هفته اخیر یک‌سوم مصالح موردنیاز آن تأمین شده و در اختیار پیمانکار قرارگرفته است و امیدواریم در 10 روز آینده، مصالح موردنیاز این پل تأمین شود.

ذاکری در ادامه به تشریح پروژه راه‌آهن قزوین-رشت پرداخت و گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی 94 درصد مهم‌ترین قطعه کریدور شمال-جنوب است که علاوه بر اتصال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی کشور نقش محوری در ترانزیت کالا از کشورهای روسیه و آذربایجان به هند و جنوب شرق آسیا و بالعکس را بر عهد خواهد گرفت.

به گفته وی بر اساس پیش‌بینی‌ها در زمان بهره‌برداری، سالانه حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر و نزدیک به ۵.۸ تا 7 میلیون تن کالا توسط این خط جابجا خواهد شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان داشت: راه‌آهن قزوین-رشت به دلیل عبور از مناطق صعب‌العبور کوهستانی و نیاز داشتن به ابنیه‌ی فنی متعدد یک پروژه سنگین محسوب می‌شود و به همین دلیل با مشکلاتی در حین اجرا مواجه شدیم.

شایان ذکر است خیرالله خادمی در سفر معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اولویت دولت در قبال این پروژه( راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا )، تکمیل راه آهن قزوین - رشت، اتصال این خط به بندر انزلی، امتداد آن تا آستارا به طول 185 کیلومتر با هزینه‌ای معادل 2900 میلیارد تومان است که علاوه بر تامین منابع مالی باید به ارزش یک هزار میلیارد تومان به طور نقدی تملک اراضی صورت گیرد.

همچنین گفتنی است، تمام تلاش مسئولان در دولت یازدهم این بود که راه‌آهن قزوین - رشت تا پایان سال گذشته و نهایتاً در انتهای دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد و ساخت این پروژه ملی در موعد مقرر هم از تاکیدات رئیس جمهور کشورمان است. از این رو دستگاه‌های متعدد از جمله وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان برنامه و بودجه تلاش‌های ویژه‌ای برای اتمام این پروژه و بهره‌برداری آن انجام داده‌اند اما به دلیل مشکلات در تامین اعتبارات ساخت بخشی از این پروژه باقی مانده است علی رغم‌ اینکه در همین دولت در سال‌های 93 تا 95 بیش از هزار و 100 میلیارد تومان صرف این پروژه شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجتبی 0 0

    خوبه