| کد خبر: 136770 |

◄ ‌راهکاری برای به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی در پل‌های زیرگذر و سازه‌های عابر پیاده

تین نیوز
در سالهای اخیر پل‌های زیرگذر و سازه‌های عابر پیاده زیادی در راه‌های کشور ساخته شد و شاید در صفحه حوادث و سایت‌ها تصاویر و اخباری از برخورد کامیون‌هایی که به دلیل ارتفاع زیاد محموله و خطای انسانی با پل‌های عابر پیاده برخورد داشته اند مواجه شده باشید. به راستی چه راهکاری برای به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی  در این سازه‌ها وجود دارد.
 
- تابلو اخطاری ارتفاع محدود
حداکثر ارتفاع محدود عبور روی هر قسمت از سواره رو یک راه عمومی 5 متر است . در هر قسمت از راه که ارتفاع آزاد از این استاندارد کمتر باشد.  باید این علامت استفاده کرد.همچنین باید علامت دیگری مانند این  روی سازه ای که ارتفاع مسیر را کم کرده است قرارداد . 
- تابلو انتظامی محدودیت ارتفاع
این محدودیت برای وسایل نقلیه دارای ارتفاع زیاد است و میزان محدودیت در علامت نشان داده شده باید حداقل 20 سانتیمتر فضای آزاد بین بیشترین ارتفاع مجاز و کوتاهترین قسمت راه یا خطر روی سواره رو در نظر گرفته شود.
(یعنی اگه فاصله از کف سواره رو تا زیر سازه 4 متر هستش ما بایددر تابلو 20 سانت کمتر قید کنیم ).
 
1- فریم (قاب) تشخیص و هشدار ارتفاع زیاد
هشدار به راننده کامیون با محموله ارتفاع زیاد (over high )  بایستی در قبل از پل یا محل دارای ارتفاع محدود اتفاق بیافتد  راهکاری که هم اکنون برای برخی  نقاط مثل عوارضی ها ، تونلها پیش روست  از فریم (قاب) تشخیص ارتفاع زیاد که به همراه هشدار است استفاده میشود . فریم دارای زنجیرهای است که به کابل افقی فریم آویزان شده و انتهای آن به استوانه هایی که مجهز به شبرنگ هست متصل است و اینطور عمل می کند که در صورت داشتن ارتفاع زیاد کامیون به سقف یا محموله ی آن برخورد کرده و ایجاد سر و صدا می نماید و راننده را هوشیار ساخته و قبل از برخورد با سازه اصلی کامیون را متوقف می‌کنند.
 
 
 
 
با عنایت به مطالب و تصاویر ارائه شده  با نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی محدودیت ارتفاع  به دلیل وجود خطای بالای انسانی ایمنی کامل را در این سازه ها  را نمی توان تامین کرد و می توان حداقل امکانات مانند استفاده از قاب تشخیص و هشدار ارتفاع زیاد  که اکنون فقط جهت تونلها و عوارضی ها و برخی دیگر دایر است را برای پلهای عابر پیاده و سایر زیر گذرها برنامه ریزی نمود ، و مطمئنا پیشنهاد استفاده از این فریم کاربردی در فاصله ای موثر در قبل از پلهای هوایی عابر پیاده و زیر گذرها می تواند بسیار موثر بوده و سطح ایمنی سازه  و راه را ارتقاء بخشد.
 
مشروح کامل مقاله را در اینجا بخوانید
مجید یوسفی مقدم-کارشناس و مسئول ایمنی و حریم راه اداره راهداری حمل و نقل جاده ای سبزوار
ارتباط با نویسنده مقاله آی دی تلگرام زیر 

@RahPardaz

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی رحمتی 0 0

    بسیار عالی و فنی علمی
    درود فراوان برشما