◄ طرح نوبتدهی مجازی بار و گلهای که برخی کامیونداران دارند
اواخر خرداد ماه گذشته بود که اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام در استان خوزستان رسانهای شد. طرحی که به گفته برخی فعالان این حوزه تاثیر مستقیم بر معاش رانندگان گذاشته و فضای رقابت را از آنان گرفته است.
اواخر خردادماه گذشته بود که اجرای طرح نوبت مجازی حمل کالا در پایانه بار بندر امام در استان خوزستان رسانهای شد. طرحی که به گفته برخی فعالان این حوزه تاثیر مستقیم بر معاش برخی رانندگان و کامیونداران گذاشته و فضای رقابت را از آنان گرفته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حملونقل کالای این سازمان در این زمینه اظهار داشت: پایانه بار بندرامام خمینی (ره) به عنوان یکی دیگر از پایانه های مهم کشور همیشه مورد توجه رانندگان بوده و سیستمی بودن کلیه فرآیندها باعث شده تا رانندگان به صحت انجام فرآیندها تا حدود بسیار زیادی اطمینان داشته باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه مدت زمان اخذ مجوز بارگیری متغیر است این امر سبب میشود رانندگان پس از اخذ نوبت بین 4 الی 15 روز (بستگی به وجود بار ) در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) انتظارداشته باشند که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان تردد در مسیرهای دیگر در زمان انتظار مقرون به صرفه نبوده و همچنین هزینههای ناشی از توقف از جمله معیشت، سوخت، استهلاک، اقساط بانکی و دوری از خانواده نیز ایجاد نارضایتی برای رانندگان را در پیش خواهد داشت. لذا در راستای رعایت حقوق شهروندی و رضایتمندی رانندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان، اجرای طرح نوبت مجازی در استان خوزستان در دستور کار این سازمان قرار گرفت...
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: کمی هم به نقطه ضعفهای این سیستم نگاه کنید، در بندرعباس این طرح به همه اهداف خود نرسیده، مثلا در حرکتهای یک سر خالی فقط شکل حرکت یک سرخالی را تغییر داده است.
وی تاکید کرده است: این طرح باعث شده خواب کامیونها در بندرعباس فعلا به ۱۲ تا ۱۶ روز برسد، در صورتی که قبلا در زمان رکود بار، خواب کامیونها بیشتر از ۸ تا ۱۰ روز نمیشد.
این کاربر با طرح این پرسش که چرا در این طرح امکان نوبت گرفتن برای تمام ناوگان فراهم شده، افزوده است: چرا یک کامیون میتواند در یک لحظه در تمامی بنادر نوبت بارگیری داشته باشد؟
وی در ادامه پیام خود آورده است: الان برای ورود به شرکت نفت باید دفترچه ورود که قیمتی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد تهیه شود، ولی امکانی فراهم شده تا تمامی کامیونهای شرکت نفت، بونکرهای کارخانه های سیمان و در کل تمامی کامیونها با هر شکل بارگیری که دارند بتوانند در این سیستم نوبت، اخذ بار کنند.
این کاربر خاطرنشان کرده است: این طرح تاثیر مستقیم بر معاش ما گذاشته و شما فضای رقابت را از ما گرفتید، در این طرح شما فقط طرف تقاضا را تحریک کردید طرفی که خود از معضل مازاد کامیون رنج میبرد و با این طرح بر رنج آن افزودید.
وی همچنین آورده است: در حال حاضر وقتی نوبت پیامکی برای کامیونی ثبت میشود در حدود ۱۷۰۰۰ هزار کامیون پیشتر از آن وجود دارند،۱۷۰۰۰ هزار کامیون در صف انتظار عدد بسیار بزرگی برای یک مرحله بارگیری است.
وی با طرح این درخواست که بادقت بیشتری به واقعیات این طرح و شرایط حملونقل جادهای و شرایط روانی حاکم بر جامعه کامیونداران نگریسته شود، افزوده است: کسانی که در این طرح امکانی برایشان فراهم شده که بتوانند ۲ شغله شوند (منظور کامیونهایی است که امکان اخذ نوبت در همه بنادر را داشتند و کامیونهای شرکت نفت، بونکرهای کارخانههای سیمان وکمپرسیهایی که در معادن کار میکنند) از این طرح ابراز رضایت دارند.
این کاربر خاطرنشان کرده است: اما کسانی که یک شغل دارند از این طرح رضایت کامل ندارند، با جیب خالی در کنار خانواده بودن صفایی ندارد، در سال ۹۴ ما میتوانستیم هزینه اقساط، کامیون و خانواده خود را تامین کنیم ولی در حال حاضر که رونق نسبی به بازار کار برگشته به سختی و با مقروض شدن میتوانیم از پس هزینههای خود براییم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.