| کد خبر: 135492 |

بندر جزیره هندورابی، آماده بهره برداری است

بندر جزیره هندورابی، تکمیل و آماده پهلوگیری شناورهای مسافری و تدارکاتی است.

تین نیوز

بندر جزیره هندورابی، تکمیل و آماده پهلوگیری شناورهای مسافری و تدارکاتی است.

 

به گزارش فرینا، جزیره هندورابی که یکی از جزایر الحاقی به منطقه آزاد کیش است از سال 93 در پی دستور رییس جمهور با رویکرد اکوتوریست در طرح توسعه قرار گرفت.


در مرحله نخست برای توسعه این جزیره با دستور علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تدوین طرح جامع در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به زمانبر بودن تدوین این طرح با بهره گیری از مشاوران داخلی و خارجی عملیات ساخت فرودگاه و بندر هندورابی به عنوان تنها مبادی ورودی این جزیره و مهمترین زیر ساخت توسعه آغاز شد.


سال گذشته با تلاش های مجدانه و شبانه روزی فرودگاه هندورابی آماده نشست و برخاست پروازهای سبک و نیمه سبک شد و با انجام چند پرواز مراحل آزمایش را به موفقیت گذراند.


عملیات احداث بندر هندورابی نیز همزمان با فرودگاه آغاز شد و در حال حاضر این بندر با اتمام بخش های مختلف آماده بهره برداری است.


بندر هندورابی در ساحل شمال غربی این جزیره واقع شده است. بر اساس بررسی های مشاوران و متخصصان امر، این بخش از سواحل به دلیل معیارهای فنی و اقتصادی شامل نزدیکی به روستای هندورابی، سهولت در ناوبری، آرامش سالیانه وضعیت زیست محیطی، کاهش اثرات مخرب بر سواحل جزیره، هزینه لایروبی و هزینه های اجرایی بهترین موقعیت را برای احداث بندر تدارکاتی و مسافری دارا بود.


این بندر دارای یک بازوی اصلی به طول هزار و 30 متر، یک بازوی فرعی به طول 340 متر و عرض 8 متر است.
فاصله دهانه دو بازو از یکدیگر 420 متر و عرض دهانه ورودی 120 متر با عمق 10 متر و قطر چرخش 300 متر است.
مساحت حوضچه بندر هندورابی 20 هکتار، مساحت دایک استحصالی این بندر بیش از 4 هکتار و ارتفاع تاج از سطح دریا 6 و نیم متر است.


با این مشخصات شناورهای مسافری کروز با طول 150 متر امکان پهلوگیری در این بندر را دارند همچنین یک پست اسکله شناور نیز در این بندر تدارک دیده شده است.


بندر هندورابی دارای ترمینال مسافری و ظرفیت پذیرش سالیانه 400 هزار مسافر، در حال حاضر آماده بهره برداری رسمی است و یک پست اسکله سوختی با ظرفیت 2500 تن به همراه سه خط لوله و مخازن بنزین و گازوئیل و دو اسکله رورو با ظرفیت بار بری و 5 هزار تن مصالح از دیگر امکانات پیش بینی شده برای بندر جزیره هندورابی است.


نکته جالب توجه در احداث بندر هندورابی جابجایی 62 هزار مرجان از محدوده زیر بازوها و پشت دایک بندر با 15 هزار ساعت عملیات غواصی است.


این پروژه که برای اولین بار درکشور اجرا شد عملیاتی دشوار، هزینه بر و زمانبر بود که سازمان منطقه آزاد کیش در جهت اجرای صحیح برنامه ها و حفاظت از محیط زیست این جزیره در دستور کار قرار داد.
توسعه هندورابی با رویکرد محیط زیست همواره محور تمامی برنامه ریزیهای انجام شده برای هندورابی بوده است. بر این اساس با وجود اینکه پروژه بندر هندورابی به واسطه جا بجایی این مرجان ها متحمل هزینه و زمان زیادی شد اما در نهایت دقت تلاش شد این مرجان ها به منطقه دیگری منتقل شده و تحت نگهداریهای کارشناسان محیط زیست بدون هیچ آسیبی حیاتشان ادامه یابد.


به گفته معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش هنگام اجرای طرح موج شکن ها که سطح زیرین آن به وسعت شش هکتار بود تیمی از مشاوران زیست محیطی، دستگاه نظارت و یگ گروه غواصی 15 تا 30 نفره پس از آموزش، مسئولیت جا به جایی مرجان ها را بر عهده گرفتند.


رامین افشاری افزود: پیش از جا به جایی مرجان ها مطالعات زیست محیطی گسترده ای انجام شد تا مرجان ها به محیطی منتقل شوند که با مشخصات مکان پیشین مشابهت داشته باشد از این رو مرجان های هندورابی در دو سایت جا به جا شدند که حدود یک مایل با محل قبلی فاصله دارند.


معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پیش از پیشروی دایک، گروه غواصی همواره 150 متر جلوتر از عملیات اجرایی موج شکن کار پاکسازی منطقه را انجام دادند.


وی اضافه کرد: با توجه به نیاز مرجان ها به زیر ساخت سخت، غواصان قفس های فلزی را تهیه و مرجان ها را از بستر صخره ای جدا و در آن فضا چیدمان کردند و پس از آن مرجان ها بر روی بلوک های بتنی و مش های فولادی چسبانده شدند.


معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه جا به جایی مرجان ها سال گذشته در اردیبهشت ماه 94 با رعایت مسائل زیست محیطی انجام گرفت در خصوص نظارت بر این مرجان ها گفت: پایش ها پنج ساله است، ابتدا هر شش ماه وضعیت مرجان ها توسط تیم مشاور پایش و سپس سالانه خواهد شد.


وی به آسیب پذیری مرجان ها در فصل گرما اشاره کرد و گفت: بیشترین آسیبی که متوجه مرجان ها است در مرداد ماه به اوج خود می رسد که خوشبختانه مرجان های جا به جا شده دو تابستان گذشته را به خوبی سپری کردند و بالای 90 درصد آنها زنده اند.


گفتنی است جزیره هندورابی با 22.8 کیلومتر مربع مساحت، در فاصله 325 کیلومتری بندر عباس و 133 کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. این جزیره سرزمینی هموار و بدون عارضه طبیعی، پوشیده از یک رشته ارتفاعات کوتاه است که کرانه های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شود.

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.