| کد خبر: 135467 |

کلاف سردرگم استخدام‌های شهرداری

حقانی، عضو شورا در گفت‌وگو با «شهروند»: فقط ٥٩‌هزار نفر در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نام‌نویسی کرده‌اند.

تین نیوز

عضو شورا در گفت‌وگو با «شهروند»: فقط ٥٩‌هزار نفر در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نام‌نویسی کرده‌اند.

 

آمارهای وزارت کشور درباره نیروهای شهرداری، آمارهای شهرداری تهران را نقض کرد. حرف‌های تازه مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نشان می‌دهد که درحال حاضر شهرداری تهران ٧٠‌ هزار نفر نیروی انسانی دارد، در حالی که معاون شهردار تهران هفته گذشته تعداد پرسنل شهرداری تهران را ٥٥‌هزار و ٥٩٤ نفر عنوان کرد.


محمد حسن‌آبادی، دیروز در نشست خبری آمار جدیدی را درباره پرسنل شهرداری‌های کشور ارایه کرد که براساس آن نیروی انسانی در شهرداری تقریبا یک‌چهارم عدد کل نیروی انسانی در شهرداری‌های کشور است: «منابع انسانی شهرداری‌های کشور، حدود 300‌هزار نفر را دربرمی‌گیرد و از این تعداد 70‌هزار نفر مربوط به شهرداری تهران و 230‌هزار نفر مربوط به سایر شهرداری‌های کشور است.»

*اعضای شورا به دنبال شفاف‌سازی استخدام‌ها
استخدام‌ها در شهرداری تهران از ‌سال گذشته و زمانی که گزارش حسابرسی ‌سال ٩٢ شهرداری در شورا بررسی شد، حاشیه‌ساز شد؛ گزارشی که در روزهای پایانی ‌سال ٩٥ سازمان بازرسی کل کشور تخلفات آن را تایید کرد، اما جز این اعضای شورای شهر تهران بارها تاکید کرده بودند که نیروی انسانی شهرداری تهران در ١٢‌سال گذشته افزایش دو برابری را تجربه کرده است.


مجموعه بحث‌ها و مجادلاتی که درباره پرسنل شهرداری مطرح بود در نهایت سید جعفر ‌هاشمی تشکری، معاون منابع نیروی انسانی شهرداری تهران را برای توضیح به صحن شورای شهر کشاند.


او در توضیحات خود آمار نیروهای شهرداری از ‌سال ٨٤ تا همین حالا را این‌طور ارایه کرد: «شهرداری تهران مجموعا ٥٥‌هزار و ٥٩٤ نفر نیرو دارد که نسبت به‌ سال ٨٤ یعنی ابتدای دوره مدیریت آقای قالیباف فقط ٢‌درصد افزایش پیدا کرده است. در ‌سال ٨٤ تعداد کارکنان شهرداری معادل ٥٤‌هزار و ٤٣٠ نفر بوده است.»
حرف‌های معاون شهردار دوباره در میان منتقدان شهردار تهران بحث‌هایی را ایجاد کرد و کسانی چون رحمت‌الله حافظی، محمد سالاری و محسن سرخو خواستار شفاف‌سازی در این آمارها شدند که همچنان ادامه دارد.


محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره این آمارها به «شهروند» می‌گوید: «گزارش معاون شهردار تهران مجموعه گسترده‌ای از اطلاعات بود که نیاز به راستی‌آزمایی و تحلیل دارد. جای تامل جدی وجود دارد که می‌گویند فقط‌ یک‌هزار و ١١٩ نفر به مجموعه شهرداری نیرو اضافه شده است.»
او معتقد است که باید مشخص شود از این استخدام‌ها چه میزان رسمی و چه میزان قراردادی بوده است: «برخی قراردادها این حق را برای شهرداری ایجاد می‌کرده است که افراد را استخدام کند یا تغییر وضعیت دهد که باید جزییات آن مشخص شود.


باید بدانیم که کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی چند نفر بوده‌اند چون این افراد نباید جزو پرسنل شهرداری محسوب شوند. در مورد تغییر وضعیت هم باید بررسی شود که آیا کارمندان شرکت خصوصی که برای شهرداری کار می‌کنند، می‌توانند جزو کارمندان شهرداری محسوب شوند؛ اینها ابهاماتی است که نیاز به توضیح دارد.»


محمد سالاری این را هم گفت که شهرداری برای شفاف‌سازی در این‌باره باید اسامی ٥٤‌هزار نفری که در ‌سال ٨٤ شاغل بودند به همراه مشخصات ٥٥‌هزار نفری که حالا جزو پرسنل شهرداری تهران هستند را به ما بدهد تا مشخص شود چقدر از این نیروها جدید هستند و چند درصد بازنشسته شده‌اند ضمن اینکه شورا گفته شهرداری باید سالانه ٤‌درصد از نیروها را تعدیل کند: «شهرداری تهران در ١٥‌سال گذشته همه تصدی‌های خود از حوزه مترو، عمرانی، خدماتی تا بحث معماری و شهرسازی و حتی صدور پروانه را برون‌سپاری کرده است، اما آیا با وجود این، باید باز هم با افزایش نیروی انسانی مواجه باشیم. البته ما موافق این هستیم کسانی که طرف قرارداد شهرداری بوده‌اند باید تغییر وضعیت داده شوند، منتها مبتنی بر قوانین موجود.»


رئیس کمیسیون معماری شورای شهر تهران با وجود این، همچنان معتقد است که در بحث‌های کلی باید آنالیز صورت گیرد: «اینکه گفته‌اند فقط دو ‌درصد به جمعیت شهرداری اضافه شده نیاز به بررسی دارد چون مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد هر کسی که حالا در شهرداری مشغول است در ١٠‌سال گذشته وارد این مجموعه شده است.»


البته محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت شورا هم رقم اعلامی از سوی معاون شهردار را قبول ندارد.
او به «شهروند» می‌گوید: «گزارش معاون شهردار تهران در شورا بسیار عجیب بود چون آنچه شواهد نشان می‌دهد چیز دیگری است. نیروهای شهرداری تهران درحال حاضر بیش از ٦٥‌هزار نفر هستند.»
حقانی به آمار صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اشاره کرد که حدود ٥٩‌هزار نفر در آن نام‌نویسی کرده‌اند: «این در حالی است که عده‌ای از این صندوق خارج شده‌اند و برخی هم اصلا ثبت‌نام نکرده‌اند، حالا چطور است که تعداد پرسنل ٥٥‌هزار نفر اعلام می‌شود.»



*چرا نیروی انسانی شهرداری چالش‌برانگیز است؟
نیروی انسانی شهرداری تهران از آنجا جای بحث و جدال دارد که در سال‌های گذشته بودجه‌ها برای شهرداری محدود و منوط به درآمدهای مدیریت شهری شد.
درآمدهای شهرداری تا پیش از این متکی به فروش تراکم بود اما از ‌سال ٩٢ به بعد با رکود در بازار مسکن امید شهرداران از این روش ناامید شد.


با وجود این فروش تراکم تا همین حالا مهمترین منبع درآمدی بوده است مثلا از مجموع بودجه 17هزار و 800میلیارد تومانی مصوب‌ سال 1395 برای شهرداری تهران 12هزار‌میلیارد تومان آن مربوط به تراکم‌فروشی بود.


رئیس کمیسیون شهرسازی شورا هم بارها اعلام کرد که شهرداری تهران را پیشخور کرده است: «طی دهه گذشته همه اراضی بزرگ‌مقیاس در راه ساخت پروژه‌هایی همچون پل صدر و امام علی(ع) تهاتر شده‌اند.»
همین حرف‌ها نشان می‌دهد که شهرداری تهران نتوانسته است درآمدهای پایدار را افزایش دهد و با تکیه بر درآمدهای ناپایدار بهای سنگینی برای پرسنل پرداخته است.


حسن‌آبادی، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دیروز در بخش دیگری از حرف‌های خود به این موضوع هم اشاره کرد: «یکی از مشکلات ما این است که برای هر پست سازمانی مصوب در شهرداری‌های کشور 3 تا 5 برابر کارمند وجود دارد، همچنین بخش اعظمی از اعتبارات شهرداری‌ها صرف حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها می‌شود و گاهی این اعتبارات به پروژه‌های عمرانی نمی‌رسد.»


او بعد هم با اشاره به آزمون استخدامی شهرداری تهران و حاشیه‌های آن ساماندهی نیروهای انسانی را یکی از چالش‌های آینده شهر تهران دانست.
اما موضوع از جایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که نیروهای جذب‌شده حتی کیفیت لازم را هم برای اداره شهر تهران ندارند که البته حسن‌‌آبادی هم به آن اشاراتی دارد: «70‌درصد کارکنان شهرداری‌ها دارای مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم هستند؛ همچنین جذب نیرو در شهرداری‌ها به صورت غیررسمی و براساس توصیه انجام‌شده و در یک شرایط رقابتی سالم انجام نمی‌شود و بلاتکلیفی وضع استخدامی از دیگر مشکلات این حوزه است.»


مصداق این رویه زمانی روشن‌تر شد که البته حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا گزارش بازرسی کل کشور درباره استخدام‌ها را در شورا ارایه کرد: «براساس گزارش سازمان بازرسی ٤٠٠ نفر از پرسنل جذب‌شده این شرکت بالای ٤٠‌سال دارند که مدرک تحصیلی ٥٠‌درصد این افراد زیردیپلم بوده، همچنین ٣٠‌درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند.


نکته مهمتر اینکه ٣٠٠ نفر از نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است.»


در واقع شهرداری تهران با جذب نیروهای غیرمتخصص بار مالی دیگری را هم به واسطه آموزش به مجموعه تحمیل کرده است. شهرداری نیروهای فاقد تخصص را جذب و بعد برای آموزش آنها وقت و انرژی صرف کرده است.


محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم در این‌باره توضیحاتی را به «شهروند» ارایه کرد: «دو‌هزار نفر نیرویی که شهرداری در اواخر ‌سال ٩١، اوایل سال ٩٢ و نزدیک به انتخابات برای مترو جذب کرد، مشکلات زیادی را برای ما رقم زد. تلاش زیادی در شورا و شهرداری برای آموزش این افراد صورت گرفت و گرفتاری‌های زیادی هم داشت.


این افراد مدت زیادی استخدام بودند اما استفاده‌ای نداشتند و به برخی هم خارج از طبقه‌بندی مشاغل شرکت مترو پست‌هایی داده شده بود که این رویه مورد اعتراض کارکنان سایر مسئولان مترو هم بود.»
دامنه اعتراضات اهالی مترو که از سال‌های قبل شروع شده بود تا روزهای اخیر هم ادامه یافت. حدود ٢٠٠ نفر از کارکنان مترو روز یکشنبه در مقابل ساختمان اصلی شرکت مترو در اعتراض به مدیریت مالی مترو تجمع کردند.


برخی از آنها در حرف‌های خود به استخدام‌های بی‌رویه مترو اعتراض داشتند که باعث شده است مترو تهران در پرداخت معوقات مزدی کارکنان این شرکت با مشکل مواجه شود به طوری که حالا هر کدام از آنها بین ٣ تا ٤ میلیون معوقات دارند.

 

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.