| کد خبر: 135309 |

موسسه ثامن‌الائمه در تله فضای مجازی

دومینوی گرفتاری در مؤسسه‌های مالی و اعتباری همچنان ادامه دارد. این‌بار نوبت ثامن، مهر اقتصاد و کوثر است. سپرده‌گذاران با شنیدن خبر ادغام بانک مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری ثامن‌الائمه در مؤسسه اعتباری کوثر و ایجاد «بانک کوثر» نگران از سرنوشت دارایی‌هایشان، برای گرفتن اصل پولشان به برخی شعبه‌ها هجوم بردند.

تین نیوز

دومینوی گرفتاری در مؤسسه‌های مالی و اعتباری همچنان ادامه دارد. این‌بار نوبت ثامن، مهر اقتصاد و کوثر است. سپرده‌گذاران با شنیدن خبر ادغام بانک مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری ثامن‌الائمه در مؤسسه اعتباری کوثر و ایجاد «بانک کوثر» نگران از سرنوشت دارایی‌هایشان، برای گرفتن اصل پولشان به برخی شعبه‌ها هجوم بردند. این در حالی است که مقام‌های آگاه چنین خبری را رد می‌کنند. مردم اما گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست. آنها نگاهی به سرنوشت سپرده‌گذاران در مؤسسه‌های اعتباری مشابه می‌اندازند و می‌خواهند که سریع‌تر خودشان را نجات دهند.

 

به‌هرحال روابط‌عمومی مؤسسه اعتباری کوثر، پس از انتشار اخباری در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره این ادغام و باوجود مذاکره‌های انجام‌شده و توافق حاصل‌شده بین بانک‌ها با موضوع مزبور خبر داده است که هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی است که هنوز تأییدیه‌ای از سوی بانک مرکزی، به این مؤسسه نرسیده است.

 

در چنین شرایطی یک مقام آگاه به «ایلنا» گفته است که مؤسسه ثامن فاقد مجوز از بانک مرکزی است و «سهام‌داران» این مؤسسه غیرمجاز باید پاسخ‌گوی سپرده‌گذاران باشند. به گفته او، مؤسسه ثامن‌الائمه جزء مؤسسات مجاز نیست و یک مؤسسه غیرمجاز است، به همین دلیل بانک مرکزی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

 

قصه این است که چندروزی است سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباری ثامن خواستار بازپس‌گیری سپرده‌های خود هستند و مقابل شعب این مؤسسات تجمع می‌کنند، اما مسئولان و مدیران این مؤسسه پاسخ درستی به سپرده‌گذاران ثامن نمی‌دهند و تنها به یک جمله بسنده می‌کنند که «این موضوع تنها یک سوءتفاهم است و مشکلات نرم‌افزاری نیز در حال رفع‌شدن است».

 

دیروز صبح هم برخی سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن‌الائمه مقابل برخی شعبه‌هایش در تهران تجمع کردند و می‌خواستند سپرده‌هایشان را پس‌ بگیرند، هرچند در‌ این مدت اخبار تأییدنشده‌ای هم از احتمال ادغام تعاونی ثامن با مؤسسه مالی و اعتباری کوثر به گوش می‌رسد، اما روابط‌عمومی مؤسسه اعتباری ثامن از سپرده‌گذاران خود خواسته است هر پرسش و ابهامی دارند با این مؤسسه تماس بگیرند. 

 

براین‌اساس روابط‌عمومی این مؤسسه در پاسخ به پرسش ایلنا درباره مشکلات به‌وجودآمده برای مؤسسه ثامن گفت: تمامی اخبار روی سایت مؤسسه ثامن موجود است و درحال‌حاضر اطلاعات بیشتری نداریم تا به شما بدهیم؛ اما یک مقام آگاه گفته که موضوع مؤسسه اعتباری ثامن در جلسه شورای پول و اعتبار این هفته مطرح خواهد شد و جای نگرانی برای سپرده‌گذاران وجود ندارد. 

 

او در پاسخ به این پرسش که‌ آیا بانک مرکزی سپرده‌ها را به مردم بازمی‌گرداند یا خیر؟ گفته که مؤسسه ثامن‌الائمه جزء مؤسسات مجاز نیست و به همین دلیل بانک مرکزی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد. سهام‌داران مؤسسه غیرمجاز ثامن‌الائمه باید پاسخ‌گوی مردم باشند؛ زیرا منابعی که در بانک مرکزی وجود دارد متعلق به کل مردم ایران است؛ ضمن آنکه این مؤسسه هیچ مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده بود.

 

*هیچ مذاکره‌ای برای ادغام نداشتیم

درهمین‌حال معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ مذاکره‌ای بین این بانک و مؤسسات کوثر و ثامن برای ادغام انجام نشده است، گفت: اگر ادغام تصمیم حکومتی باشد، از آن تبعیت می‌کنیم. حاجی‌مرزدارانی، معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد، در نشست خبری درباره خبرهای منتشرشده در شبکه مجازی و محافل خبری مبنی‌بر ادغام بانک مهر اقتصاد با مؤسسات ثامن و کوثر گفت: هرگونه برنامه‌ریزی برای ادغام با این مؤسسات را تکذیب می‌کنیم.

 

 او از پیگیری قضائی و امنیتی این بانک برای برخورد با منتشرکنندگان شایعه مذکور خبر داد و گفت: هیچ مذاکره‌ یا نشست مشترکی با مدیران مؤسسات ثامن و کوثر برای ادغام با بانک مهر اقتصاد انجام نشده است. معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد آلوده‌کردن فضای ذهنی مشتریان و سپرده‌گذاران بانکی و ایجاد چنین فضایی را به‌هیچ‌وجه درست ندانست و آن را باعث تشدید مشکلات دانست و گفت: مدیران بانک‌ها باید با هوشمندی مانع از ایجاد فضای ملتهب برای سپرده‌گذاران شوند. مرزدارانی با اشاره به اینکه سهام‌داران بانک مهر اقتصاد بسیج مستضعفین است، گفت: به‌عنوان بانک عامل تمام تلاش خود را برای اقتصاد مقاومتی به کار گرفته‌ایم. در صورتی که ادغام بانک مهر اقتصاد با هر بانک یا مؤسسه دیگری انجام شود، از آن تبعیت خواهیم کرد. 

 

معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون مجوز مهر اقتصاد دریافت نشده است، گفت: آخرین مجوز مهر اقتصاد بانک مرکزی «بانک در شرف تأسیس است» که البته بانک مرکزی پیش و پس از صدور مجوز شرایطی را برای بانک‌ها در نظر می‌گیرد که بانک‌ها ملزم به اجرای آن هستند؛ یکی از شرایطی که برای دریافت مجوز نهایی بانک مهر اقتصاد لازم است، افزایش سرمایه و واگذاری سهام بود که شرط اول انجام شد، ولی شرط دوم به‌خاطر شرایط دو، سه سال گذشته بازار سرمایه با تأخیر در حال انجام است، البته مذاکراتی را با سرمایه‌گذاران خاص برای واگذاری سهام بانک انجام داده‌ایم. 

 

مرزدارانی درباره خروج سپرده از بانک بعد از شایعات دو، سه روز گذشته گفت: به‌حتم هم‌زمان با انتشار این اخبار، حجم مراجعه مردم به شعب افزایش پیدا می‌کند، ولی بانک هیچ مشکلی برای بازپرداخت سپرده‌های مردم ندارد و با مدیریت نقدینگی و منابع کار را انجام می‌دهد. 

 

وی از سپرده‌گذاران خواست فکرشده عمل کنند و به شایعات منتشره در فضای مجازی و برخی محافل خبری توجه نکنند. معاون امور مناطق بانک مهر اقتصاد این را هم گفت که هیچ محدودیتی در بانک مهر اقتصاد برای بازپس‌دادن سپرده‌های مردم اعمال نشده است.

 

*تنها مجازها

تنها مؤسسات اعتباری توسعه، کاسپین، کوثر مرکزی و مؤسسه اعتباری نور و ملل دارای مجوز رسمی برای فعالیت از سوی بانک مرکزی هستند و سایر مؤسسات اعتباری غیرمجاز بوده و هیچ مجوزی از بانک مرکزی اخذ نکرده‌اند. این تجمعات در حالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی بارها در اطلاعیه‌های گوناگون به سپرده‌گذاران هشدار می‌دهد که پول خود را فقط در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری‌ دارای مجوز، سرمایه‌گذاری کنند و گول تبلیغات مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز را نخورند.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.