| کد خبر: 134433 |

تشدید بحران برای «قطر ایرویز»

ادامه تنش سیاسی بین قطر و کشورهای همسایه این کشور، شرایط قطر ایرویز را به صورتی بحرانی کرده است و در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد، قطر نخواهد توانست در زمینه آماده‌سازی برای جام جهانی فوتبال سال 2022 پیشرفت داشته باشد.

تین نیوز

ادامه تنش سیاسی بین قطر و کشورهای همسایه این کشور، شرایط قطر ایرویز را به صورتی بحرانی کرده است و در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد، قطر نخواهد توانست در زمینه آماده‌سازی برای جام جهانی فوتبال سال 2022 پیشرفت داشته باشد.

 

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اکونومیست، طی سال‌های گذشته کاهش قیمت نفت در بازار جهانی که معمولاً به نفع شرکت‌های هواپیمایی است به ضرر سه شرکت امارات،‌ اتحاد و قطر ایرویز تمام شد؛ چراکه تقاضای مسافرت به منطقه خاورمیانه و به خصوص امارات و قطر را کاهش داد.

 

از سوی دیگر تشدید بحران امنیتی و افزایش حملات تروریستی در خاورمیانه شرایط را برای این شرکت‌ها بحرانی‌تر کرده و تقاضای سفر را بیش از پیش کاهش داد. از زمان روی کار آمدن ترامپ این شرکت‌ها در چندین مرحله متضرر شدند. در اولین اقدام دونالد ترامپ با ممنوع کردن سفر اتباع مسلمان به آمریکا که تجارت خوبی برای شرکت‌های دارنده هواپیماهای برد بلند محسوب می‌شد، به شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه ضربه زد.

 

در اقدام بعدی نیز ترامپ ورود وسایل الکترونیک به پروازهای بین‌المللی به مقصد آمریکا را نیز ممنوع کرد که این مسئله وضع شرکت‌های هواپیمایی خاورمیانه را بدتر کرد.

 

شرکت قطر ایرویز علی‌رغم همه موارد فوق با تشدید بحران سیاسی بین قطر و همسایگانش در شرایط بحرانی ویژه‌ای قرار گرفته است؛ چراکه کمتر از یک روز پس از قطع روابط سیاسی از سوی عربستان، بحرین، مصر و امارات، آسمان هوایی این کشورها نیز به روی هواپیماهای قطری بسته شد و عملاً مرزهای شمال غربی، غرب و جنوب قطر به روی هواپیماهای این کشور بسته شد. به همین دلیل هواپیماهای قطری برای رسیدن به اروپا و آمریکا باید از خلیج فارس عبور کرده و وارد آسمان عراق و سوریه شوند تا سپس بتوانند به سمت غرب تغییر مسیر دهند. این هواپیماها همچنین مجبور خواهند شد آسمان مصر را نیز که بر روی آنها بسته شده است، را دور بزنند. این مسئله نه‌تنها به افزایش مدت‌زمان مسافرت‌های هوایی برای هواپیماهای قطری منجر می‌شود، بلکه هزینه آنها را نیز به میزان زیادی افزایش خواهند داد.

 

این هواپیماها حتی برای خط هوایی دوحه ـ‌ آکلند با حدود 9 هزار مایل فاصله که طولانی‌ترین مسیر هوایی مستقیم جهان محسوب می‌شود، باید امارات را دور زده و از آسمان ایران عبور کنند که این مسئله هزینه بیشتر و زمان طولانی‌تر را هم به مسافران و هم به قطر ایرویز تحمیل می‌کند. ضرر این شرکت هواپیمایی به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه با بسته شدن حریم هوایی امارات این شرکت به صورت روزانه ده‌ها پرواز خود به مبدأ یا مقصد امارات را نیز از دست داده است.

 

به گزارش الجزیره در حال حاضر روزانه 70 پرواز قطر ایرویز به کشورهای همسایه لغو شده است. از سوی دیگر دو شرکت امارات و اتحاد که هر دوی آنها در امارات فعالیت می‌کنند نیز در حال سوءاستفاده از این بحران بوده و با برقراری پرواز در مسیرهایی که قطر ایرویز از دست داده است، در حال افزایش سهم خود از پروازهای منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

 

برخی بر این باورند که بحران سیاسی بین قطر و همسایگان آن در آینده نزدیک حل خواهد شد، اما با توجه به شرایط پیش‌آمده در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد، قطر نخواهد توانست در زمینه آماده‌سازی برای جام جهانی فوتبال سال 2022 پیشرفت مطلوبی داشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.