| کد خبر: 134253 |

◄ بزرگترین رقیب چابهار، نه بندر گوادر بلکه ...

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد.

تین نیوز

چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد.

 

بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه  (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است. 

 

گوادَر نیز بندری است که در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد. این بندر بر کرانهٔ دریای عمان واقع شده و بندری در حال پیشرفت است. دولت پاکستان در سال ۲۰۰۷ امتیاز عملیات بندری گوادر را به مدت ۲۵ سال به یک شرکت سنگاپوری واگذار کردو برای ۴۰ سال آینده آن را یک بندر آزاد بدون مالیات معرفی کرد. 

 

حال این پرسش مطرح است که آیا بندر گوادر جایگاه بندر چابهار را تضعیف می‌کند؟ این پرسش در یکی از گروه‌های تلگرامی مورد بحث کارشناسان قرار گرفت که گزارش آن در ادامه می‌آید.

 

یکی از کارشناسان حمل‌ونقل در این‌باره گفت: بندر گوادر در کشور پاکستان، در فاصله 100 کیلومتری بندر چابهار با سرمایه‌گذاری کلان چین در حال توسعه است. توسعه بندر گوادر بخشی از پروژه عظیم کریدور اقتصادی چین-پاکستان CPEC است که با سرمایه‌گذاری در حدود 46 میلیارد دلار در حال انجام است. کریدور اقتصادی چین-پاکستان یک برنامه 15 ساله است و در 4 فاز (2018 برداشت اولیه، 2020 کوتاه مدت؛ 2025 میان مدت و 2030 بلند مدت) اجرا خواهد شد...

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود نوشته است: چون ایران متصل به اروپاست و افغانستان هم نا امن است عملا بندر گوادر در زمان فعلی و برهه زمانی با چابهار قابل رقابت نیست.

 

وی با بیان این‌که باید به‌فکر تجهیز سریعتر چابهار باشیم، افزوده است: چشم‌انداز روشنی در امنیت شمال پاکستان و مناطق قبیله‌ای و افغانستان وجود ندارد  و این یک مزیت برای ایران است.

 

این کاربر با تاکید بر این که پاکستان از لحاظ امنیت بسیار ضعیف است، یادآور شده است: البته دشمنی امریکا با ایران متاسفانه پاشنه آشیل است چرا که برای تضعیف ایران از مسیر پاکستان حمایت می‌کند که  این موضوع را هم می‌توان با دیپلماسی فعال با اروپا و آسیای میانه و هند حل کرد.

 

وی خاطرنشان کرده است: یک امتیاز مهم دیگر اشتراکات فرهنگی و نژادی ایران با آسیای میانه است ما هم در زبان فارسی و ترکی با آنها مشترکیم و هم حوزه نوروز هستیم یعنی از پاکستان جلوتریم و  کشورهای آسیای میانه به ایران احساس تعلق خاطر بیشتری دارند تا پاکستان بنابراین در اینجا دیپلماسی فعال ایران تعیین کننده است.


این کاربر تاکید کرده است: همچنین ایران اتصال ریلی مستقیم با آسیای مرکزی دارد درحالی‌که پاکستان فاقد آن است و احداث آن هم با وضعیت فعلی غیرممکن است پس بزرگترین رقیب چابهار نه بندر گوادر بلکه کندی و بی‌تفاوتی خودمان است که این موقعیت را تقدیم آنها می‌کنیم.


وی افزوده است: حتی اگر هندی‌ها در توسعه چابهار مشارکت نکردند باید با سرمایه صندوق ملی توسعه بندر اقیانوسی و اتصال به ریل انجام شود. 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.