| کد خبر: 133984 |

خط دو مترو قم راهگشای مشکلات ترافیکی پردیسان

رئیس مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته کلنگ آغاز عملیات اجرایی خط دو مترو قم از پردیسان به سمت فرهنگیان را به زمین زد و این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و آماده سازی دستگاه حفار برای استقرار در محل حفاری است.

تین نیوز
رئیس مجلس شورای اسلامی اواخر سال گذشته کلنگ آغاز عملیات اجرایی خط دو مترو قم از پردیسان به سمت فرهنگیان را به زمین زد و این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و آماده سازی دستگاه حفار برای استقرار در محل حفاری است.
 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم،‌ حمل و نقل عمومی امروز یکی از ضروریات زندگی بشر است. شهرها مملو از خودرو شده و ترافیک یکی از درد‌هایی است که درمان مناسبی همچنان برای آن پیدا نشده و همینطور که روز به جلو حرکت می‌‌کند این مشکل گسترده‌ و گسترده‌تر شده و شهرها و کشورهای بیشتری را درگیر می‌کند.

 

شهرهای توسعه یافته درمان این مشکل را در گذشته خود و نوع رفتارهای ترافیکی جست‌وجو می‌کنند و با این حال شهرهای در حال توسعه مسیر توسعه یافتگی شهرهای توسعه یافته را دنبال می‌کنند تا در آینده آنها نیز در گردابی شبیه به آنها گیر کنند.

 

امروز حمل و نقل عمومی بهترین راهکار برای کاهش مشکلات ناشی از ترافیک و بهبود عبور و مرور در شهرها است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته این راهکار در اولویت عملکرد شهرها قرار گرفته و هر روز روشی جدید و راهکاری نو در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

 

مسیر پیشرفت و توسعه حمل و نقل عمومی در شهرهای پیشرفته تا جایی رسیده که در برخی از آنها با وجود وسعت پایین، ده‌ها خط مترو، صدها خط اتوبوس و مسیرهای ویژه برای آنها ایجاد شده است تا بتوان از این درگاه کمی از مشکلات مربوط به ترافیک را التیام بخشید.

 

در کشور ما نیز امروز بسیاری از کلان‌شهرها درگیر معضل ترافیک و به دنبال آن آلودگی هوا و دیگر مشکلات شده‌اند. تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و... از جمله شهرهایی هستند که با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و روز به روز بر مشکلاتشان افزوده می‌شود.

 

سال‌ها این مشکل در تهران به گرهی کور تبدیل شده بود تا جایی که چند سالی است که با توسعه چشم‌گیر خطوط مترو، توجه به توسعه خطوط اتوبوس، پیش‌بینی خطوط ویژه و تقویت ناوگان تاکسیرانی بستری برای کاهش مشکلات مربوط به ترافیک فراهم شده است.

 

شهر قم نیز یکی از کلان شهرهای کشور است که کم کم با وجود وسعت کم و جمعیت زیاد با این مشکلات رو به رو خواهد شد، هرچند همین امروز نیز حجم خودروهای بسیار زیادی در حال تردد در معابر این شهر هستند ولی با این حال تراکم ترافیکی در آن به اندازه‌ شهرهایی همچون تهران نیست.

 

مترو یکی از خطوط حمل و نقل ریلی عمومی در شهر قم است که طی‌ سال‌های گذشته عملیات اجرایی خط A آن در این شهر آغاز شده است. این خط یکی از مسیرهای پرتردد شهر قم را شامل می‌شود که در حال حاضر حفاری آن به اتمام رسیده و اجرای ایستگاه‌های آن در دستور کار مدیریت شهری است.

 

در همین راستا با توجه به اهمیت توسعه این شبکه مهم حمل و نقل عمومی اجرای دومین خط مترو در شهر قم در دستور کار مدیران شهر قرار گرفته است. این خط حدفاصل پردیسان تا فرهنگیان یکی دیگر از مسیرهای پرتردد و پرترافیک شهر قم است که اگر مترو در این مسیر اجرا شود می‌توان گفت در زمینه ترافیکی حرکت بلندی آغاز شده است. به گفته معاون شهردار قم حفاری خط B متروی قم حدفاصل پردیسان تا فرهنگیان امسال آغاز می‌شود.

 

علیرضا قاری‌قرآن این خبر را پس از این داد که برخی کانال‌های تلگرامی خبری را مبنی بر خروج دستگاه حفاری متروی قم منتشر کردند. در مطلبی که در یکی از کانال‌های خبری تلگرام منتشر شده بود ذکر شده دستگاه حفاری مترو به تبریز رفته و خبری از ایجاد تونل برای خط دوم متروی قم نیست. در این مطلب تأکید شده دستگاه حفاری مترو با زحمت‌های شهردار سابق به قم آمده و حالا این طور به شهر دیگری می‌رود.

 

این در حالی است که معاون شهردار قم این موضوع را کذب محض دانست.

 

به گفته قاری‌قرآن، شهرداری در حال انجام مراحل اداری و گرفتن مجوز ماده ۶۹ با هماهنگی منابع طبیعی است تا محل دپوی خط B متروی قم روشن شود. پس از این نوبت به دمونتاژ کردن و خارج کردن دستگاه حفاری مترو از میدان ولی‌عصر(عج) می‌شود و این کار خود به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز دارد.

 

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم افزود: مطالعه‌های خط B متروی قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفیل مسیر، مقدمات شفت اجرا می‌شود. آن طور که وی وعده داده در سال ۹۶ حفاری از خط B متروی قم آغاز می‌شود. این پروژه همچنین به انتخاب پیمانکار و تکمیل مطالعات هم نیاز دارد.

 

منوریل و مترو؛ مشکلی که باید در شورای عالی ترافیک حل شود

خط دوم متروی قم این روزها مشکلات کم نداشت. بزرگ‌ترین مشکلی که می‌توان برای این خط متروی قم که پرترددترین خط در مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم است نام برد، مسأله منوریل است. دولت در گذشته نسبت به موازی بودن این خط و منوریل قم که بدون مجوز در روزهای دولت دهم ساخته شد، نظر مثبتی نداشت. از آن‌جا که خط B متروی قم برای گرفتن فاینانس نیاز به مصوبه شورای اقتصاد و به تبع آن مصوبه شورای ترافیک دارد، این موضوع برای خط دوم مترو مشکل‌ساز شده بود اما این مشکل با کار کارشناسی و توضیحاتی که مدیران استان در جلسه‌ها مطرح کردند، حل شد.

 

سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به این‌که تثبیت مصوبه خط B متروی قم و توقف منوریل تا میدان شهید مطهری در کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور انجام شده است، گفت: جلسه اصلی قرار بود پیش از انتخابات برگزار شود که به هفته جاری موکول شده است. وی افزود: مطابق این مصوبه جدید شورای‌عالی ترافیک خط B متروی قم که به دلیل وجود منوریل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پیدا خواهد کرد و منوریل در میدان مطهری متوقف می‌شود.

 

فاینانس بیش از ۳ هزار میلیاردی برای مترو

نکته دیگر در مسیر راه‌اندازی خط B متروی قم که از مراکز پر جمیعتی مانند پردیسان، صفاییه، خیابان ارم، چهارراه بازار، باجک و... می‌گذرد، تأمین مالی پروژه است. برای این موضوع شهرداری به دنبال تأمین فاینانس خط B متروی قم است.

 

قاری‌قرآن با اشاره به روند دریافت فاینانس، افزود: این فاینانس قرار است از کشور چین تأمین شود. طبق قانون یک شرکت داخلی هم در این فرآیند باید دخالت داشته باشد تا طرف خارجی بتواند در ایران سرمایه‌گذاری کند.

 

بنا بر صحبت‌هایی که صورت گرفته در این مشارکت تأسیسات را چینی‌ها تهیه می‌کنند و مسیر را شرکت داخلی که قرارگاه خاتم است، می‌سازد.

 

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به این‌که قرارداد میان شرکت چینی و قرارگاه بسته شده است، گفت: پس از گرفتن مصوبه شورا، گرفتن مصوبه شورای اقتصاد و رفتن به بانک عامل و باز شدن ال‌سی مراحل بعدی هستند.

 

به گفته وی فاینانس بر اساس قرارداد تجاری مبادله‌شده بین کارفرما و پیمانکار انجام خواهد شد و تا مطالعه‌ها انجام نشود نمی‌توان رقم دقیقی برای آن ذکر کرد اما در هر صورت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. 

 

استقرار دستگاه حفار مکانیزه در دپوی پردیسان تا پایان تابستان

قاری‌قرآن افزود: نرخ متداول سود فاینانس بین ۲.۵ تا ۳ درصد با دوره بازگشت ۷ تا ۱۰ ساله است که البته بین ۴ تا ۵ درصد هم بانک‌های داخلی دریافت می‌کنند.

 

آن طور که معاون شهردار قم اظهار کرد: در روزهای آینده اتفاق جدید در زمینه مترو دمونتاژ شدن و خروج دستگاه حفاری از محل تونل ولی‌عصر(عج) است و پس از آن اورهال شدن و رفتن به سوی دپوی خط B در آن‌سوی پردیسان نیاز به قدری زمان دارد. به نظر می‌رسد در این مرحله حمایت از جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بهبود روند ساخت مترو بهترین راهکار باشد نه ساختن شایعات.

 

به نظر می‌رسد وارد شدن چینی‌ها در قالب فاینانس در متروی قم موجب آوردن چند صد میلیارد تومان سرمایه به شهر قم شده و قدمی بسیار اساسی در توسعه زیرساخت‌های شهر قم خواهد بود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی هم از کسانی است که در سال‌های گذشته از پروژه متروی قم حمایت‌های اثرگذاری داشته است. 

 

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو فاینانس چین برای خط B

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پیگیری پروژه مترو برای شهر قم، اظهار کرد: شهر قم به دلیل جمعیت جالب توجه آن و همچنین حضور زائران در این شهر مقدس به مترو نیاز داشت.

 

علی لاریجانی با اشاره به استفاده از فاینانس چینی در خط دوم متروی قم اظهار امیدواری کرد این تلاش‌ها موجب سرعت و رونق گرفتن این پروژه شود.

 

وی افزود: با توجه به گزارش شهردار قم ۳۰۰ میلیون یورو از فاینانس چین به مترو قم اختصاص یافته که رقم بسیار خوبی است و می‌تواند شرایط پروژه را متحول کند.

 

در هر حال به نظر می‌رسد حرکت منسجم و فکرشده‌ای در راستای بهبود وضعیت ترافیکی شهر قم شکل گرفته تا پیش‌ از کور شدن گره ترافیک در این شهر همچون کلان‌شهرهای تهران و مشهد، راه چاره پیدا شده و مسیری برای گذر از معضلات پیدا شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.