| کد خبر: 133900 |

کارشناسان اعتقاد دارند:

◄ انتزاع وزارت راه و شهرسازی قابل دفاع است

وزارت راه و شهرسازی بار دیگر شاهد اقداماتی برای تغییرات بنیادی است و لایحه دولت مبنی بر انتزاع حوزه‌های شهرسازی و حمل‌ونقل به مجلس رفته است، با توجه به آرایش نیروها در مجلس، بعید به نظر می‌رسد که این طرح به تصویب نرسد.

تین نیوز

وزارت راه و شهرسازی بار دیگر شاهد اقداماتی برای تغییرات بنیادی است و لایحه دولت مبنی بر انتزاع حوزه‌های شهرسازی و حمل‌ونقل به مجلس رفته است، با توجه به آرایش نیروها در مجلس، بعید به نظر می‌رسد که این طرح به تصویب نرسد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ اما گمانه‌زنی‌ها در مورد این رویداد متفاوت است و از موافق کامل تا مخالف کامل را در برمی‌گیرد،  عده‌ای این اقدام را شتاب‌زده و سیاسی می‌دانند، عده‌ای با شدت کم‌تر و با نقدهای فنی‌تر، این انتزاع را رشته کردن همه پنبه‌های آخوندی می‌دانند و بخشی هم موافق در این میان وجود دارد.

 

سید وکیلی کارشناس حمل‌ونقل ازجمله موافقان این انتزاع است و استدلال‌های خود را برای تین‌نیوز این‌گونه ابراز می‌دارد: به اعتقاد من این انتزاع، اقدام خوب و مفیدی است چراکه وظایف حوزه راه با وظایف حوزه شهرسازی تفاوت بنیادین دارد و این دو ارتباط چندانی به هم ندارند، مسکن و شهرسازی حوزه‌ای است که کاملاً وظایف حاکمیتی دارد چون در حوزه مسکن و شهرسازی دولت نقشی ندارد و این حوزه کاملاً خصوصی است درحالی‌که در حوزه حمل‌ونقل نقش دولت بسیار پررنگ و برجسته است، انجام امور آن بر عهده دولت است و تقریباً تنها تصدی گر این حوزه دولت است.

 

سید وکیلی ادامه می‌دهد: به‌عنوان‌مثال شهرداری‌های کل کشور نهادهای غیردولتی هستند و با نظام شوراها فعالیت می‌کنند، شاید بخش شهرسازی شهرداری‌ها اگر به وزارت مسکن بیاید، قدری معنادارتر باشد تا اینکه حمل‌ونقل و مسکن باهم تجمیع بشوند.

 

این کارشناس حمل‌ونقل همچنین عقیده دارد: از طرفی عده‌ای نگران عقب ماندن پروژه‌های مسکن هستند و استدلال می‌کنند که با این تغییرات پروژه‌های کلان حوزه مسکن روی زمین می‌ماند، در این خصوص هم باید عرض کنم بر اساس آمار دولت، مسکن مهر تقریباً به اتمام رسیده و کار چندانی از این پروژه باقی نمانده از سوی دیگر پروژه چندان مهم دیگری هم وجود ندارد بنابراین وزارت مسکن پروژه این‌چنینی دیگری نخواهد داشت و به همان وظایف حاکمیتی خودش بازخواهد گشت.

 

او می‌گوید: بنابراین به اعتقاد من، سازمان شهرداری‌ها که زیر نظر وزارت کشور است بهتر است با وزارت مسکن تلفیق بشود و این مسئله بسیار معنادارتر است البته ما در حمل‌ونقل با یک مقوله‌ای با عنوان حمل‌ونقل شهری مواجه هستیم و عدم یکپارچگی در این حوزه تبعاتی مثل کاهش بهره‌وری در بخش ایمنی را به همراه دارد که مسئولیت این بخش باز بر عهده وزارت کشور است نه وزارت راه، یعنی به‌عبارت‌دیگر الآن تا مرز شهر رسیدگی به حمل‌ونقل با شهرداری است و بعدازآن به عهده وزارت راه و این در حالی است که 60 درصد تلفات ناشی از تصادف در حاشیه 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد اما این مرزها محروم مانده‌اند.

 

سید وکیلی همچنین تأکید می‌کند: لذا اگر این انتزاع اتفاق می‌افتد بهتر است دنباله کار هم گرفته شود و مثلاً حمل‌ونقل درون و برون‌شهری نباید متولی‌ها جداگانه داشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.