| کد خبر: 133597 |

تین‌نیوز گزارش می‌دهد؛

◄ بازار ایران؛ اهرم فشار «سوخو» برای اخذ مجوز اوفک

پیش‌بینی اینکه آیا سوخو در آینده نزدیک بتواند مجوز خزانه‌داری آینده آمریکا را اخذ کند تا حدودی سخت است اما کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوانوردی ایران معتقدند؛ با توجه به اینکه آمریکا این مجوز را برای بوئینگ، ایرباس و ای‌تی آر صادر کرده است در نهایت ناچار به صدور مجوز برای سوخو نیز خواهد شد.

تین نیوز

پس از برجام و لغو تحریم‌های صنعت هوانوردی، ایران سیاست نوسازی ناوگان هوایی کشور را پس از 37 سال دست‌و‌پنجه نرم کردن با تحریم‌ها سر گرفت و در نهایت توانست با کمپانی‌های بزرگی مانند بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر را قراردادهای تاریخی را به امضاء برساند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پس از برجام یکی از گزینه‌های اصلی برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی سوخو بود، اما سابقه‌ی منفی هواپیماهای روسی در نزدیک مسافران ایرانی در ایران مشکلاتی را در امر بازاریابی، فروش بلیط و خدمات مسافرتی برای شرکت‌های ایرانی بهره‌بردار از سوخو ایجاد می‌کرد به‌خصوص در بازارهای رقابتی و در شرایطی که مسافر در مسیرهای مورد نظر خود از میان چند ایرلاین با هواپیماهای مختلف دارای حق انتخاب باشد؛ اما در این میان اغلب شرکت‌های هواپیمایی به دلایل مختلف که اکنون مجالی برای توضیح آن نیست به هواپیمای روسی روی خوش نشان دادند و برای اجاره این هواپیما اعلام آمادگی کردند.

 

در همین راستا، چندی پیش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تمایل ایرلاین‌های داخلی برای اجاره هواپیمای سوخو به تین‌نیوز خبر داد اما این موضوع را منوط به گرفتن مجوز اوفک از سوی سوخو عنوان کرد.

 

مقصود اسعدی سامانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «مجددا تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی برای اجاره و یا خرید هواپیمای سوخو درخواست داشتند؟» گفت: بله؛ اخیرا برخی از شرکت‌های هواپیمایی درخواستی را تنها برای اجاره سوخو داشته‌اند.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: پس از برجام، ایرلاین‌های داخلی برای خرید و یا اجاره هواپیماهای سوخو تمایل داشتند اما بعد از اینکه اعلام شد این هواپیما دارای نقص فنی است این موضوع متوقف شد، اما بعد از برطرف شدن نقص فنی هواپیماهای سوخو، مذاکراتی را برای اجاره هواپیماهای سوخو داشتیم که آنها این موضوع را به بعد از گرفت مجوز اوفک موکول کردند. (متن کامل مصاحبه را می‌توانید اینجا بخوانید)

 

این سخنان در حالی از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح می‌شود که پایگاه اطلاع‌رسانی لایف‌رو روز گذشته طی خبری، این موضوع را تائید کرد.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی لایف‌رو نوشت: روسیه برای اینکه بتواند به ایران هواپیما بفروشد باید از وزارت دارایی آمریکا مجوز دریافت کند. هواپیمای سوخوی سوپرجت ۱۰۰ جدید روسیه در خاک آمریکا دارای دارایی‌ها است و بسیاری از قطعات این هواپیمادر کمپانی‌های آمریکایی تولید می‌شوند.

 

این پایگاه اطلاع‌رسانی مدعی شده است که هواپیمای غیرنظامی سوخو در آمریکا دارایی دارد و به صورت مشترک با کمپانی‌های خارجی از جمله آمریکا تولید می‌شوند که اجرای تحریم فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در واقع جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری روسیه نیز به ایران محسوب می‌شود.

 

روسیه به دنبال فتح اقتصاد دوم جهان اسلام پس از ترکیه است

در حال حاضر بازار حمل‌ونقل هوایی ایران برای روسیه یک بازار بکر است که می‌تواند بیش از 10 ایرلاین داخلی ایران را مجاب به اجاره و یا خرید هواپیمای سوخو کند، اما روسیه این را به خوبی می‌داند که این بازار منحصر به فرد زمان دست یافتنی خواهد شد که بتواند مجوز اوفک را اخذ کند.

 

اخذ مجوز اوفک از سوی سوخو در حالی بایستی پیگیری شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز گذشته اعلام کرد که قرارداد ایرباس-بوئینگ با ایران را تحت بازنگری قرار خواهد داد.

 

پیش‌بینی اینکه آیا سوخو در آینده نزدیک می‌تواند مجوز خزانه‌داری آینده آمریکا را اخذ کند تا حدودی سخت است اما کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت هوانوردی ایران معتقدند؛ با توجه به اینکه آمریکا این مجوز را برای بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر صادر کرده است در نهایت ناچار به صدور مجوز برای سوخو نیز خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.