| کد خبر: 133552 |

تاثیر ادغام بانک‌ها، در بازارهای مالی

ادغام بانک‌ها چه به صورت تکلیفی و چه اختیاری با توجه به اینکه موضوع کفایت سرمایه در صنعت بانکداری مهم است، اتفاق بسیار مثبتی برای این گروه است.

تین نیوز

ادغام بانک‌ها چه به صورت تکلیفی و چه اختیاری با توجه به اینکه موضوع کفایت سرمایه در صنعت بانکداری مهم است، اتفاق بسیار مثبتی برای این گروه است.

 

حسین خزلی‌خرازی، مدیر‌عامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌و‌گو با سنا، در خصوص ادغام بانک‌ها و تاثیر آن بر صنعت بانکداری گفت: ادغام بانک‌ها صد‌در‌صد تصمیم مثبتی است.این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به ادغام اختیاری اظهار داشت: در دهه 90 بانکداری در آمریکا به صورت ایالتی بود و بانک‌ها در آن دوران اجازه پیدا کردند در سایر ایالت‌ها فعالیت کنند اما به دلیل سرمایه اندک توان این کار را نداشتند.

 

در آن دوران بانک‌های ایالتی با میل و رغبت خود تصمیم گرفتند با یکدیگر ادغام شوند‌، قوانین و مقررات بانکداری آن دوران هم اجازه این ادغام را می‌داد. وی به نوع دوم ادغام که تکلیفی است، اشاره کرد و ادامه داد: در مدل دستوری که در حال حاضر در نظام بانکی کشور ما اجرایی می‌شود بانک مرکزی بانک‌ها و موسسات مالی کوچک را مکلف می‌کند ادغام شوند و در صورتی که این ادغام انجام نشود فعالیت آنها متوقف می‌شود نمونه چنین ادغامی در چند سال گذشته برای بانک تات، موسسه صالحین و یک موسسه دیگر اتفاق افتاد و بانک آینده متولد شد.

 

خزلی‌خرازی با اشاره به اینکه فرآیند ادغام بانک‌ها در ایران با سایر کشورها تفاوت دارد، گفت: در ایران یک موسسه حقوقی جدید تشکیل و دارایی‌های قبلی به این موسسه منتقل می‌شود. وی با تاکید بر اینکه نسبت کفایت سرمایه در صنعت بانکداری مهم است و ادغام بانک‌ها در این رابطه اتفاق مثبتی است، اظهار داشت: اما بعد از ادغام مسایل و مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که رفع آنها نیازمند مدیریت قدرتمندی است.

 

مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی ادامه داد: مشکلاتی مثل مدیریت جدید، یکپارچگی IT، دستورالعمل‌ها،فرهنگ کاری پس از ادغام، بافت نیروی انسانی، ترکیب دارایی و بدهی، نقدینگی و مدیریت انتقال دارایی‌ها و بدهی‌ها از جمله مسایلی است که حل آن پیچیدگی‌های خاصی دارد. وی با اشاره به اینکه تجربه ادغام در کشور ما اندک است، ادامه داد: تجربه نزدیک، ادغام چند بانک و موسسه و تولد بانک آینده بود اما در اوایل انقلاب نیز بانک‌های خصوصی کوچک با ابلاغ شورای انقلاب ادغام شدند.

 

خزلی‌خرازی با تاکید بر اینکه اگر ادغام چند موسسه و تولد بانکی جدید با دقت انجام نشود باعث بروز بحران‌های بیشتر در نظام بانکی خواهد شد، تصریح کرد: اگر این ادغام‌ها با دقت و مدیریت صحیح انجام نشود بحران‌هایی که ازموسسات و بانک‌های کوچک به موسسه تازه متولد شده منتقل می‌شود، چند برابر خواهد شد. این در حالی است که اگر اصل هم‌‌افزایی در ادغام رعایت شود به گونه‌ای عمل می‌شود که نکات منفی پس از ادغام کاهش می‌یابد.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.