| کد خبر: 133528 |

پیشرانه‌ی ابرخودروی مرسدس AMG رونمایی شد

مرسدس AMG از فناوری سیستم انتقال قدرت ابرخودروی آینده خود، پروژه 1 که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در ماه سپتامبر رونمایی می‌شود، پرده برداری کرد. خودرویی با فناوری فرمول 1 که مجوز تردد در خیابان را دارد.

تین نیوز

مرسدس AMG از فناوری سیستم انتقال قدرت ابرخودروی آینده خود، پروژه 1 که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در ماه سپتامبر رونمایی می‌شود، پرده برداری کرد. خودرویی با فناوری فرمول 1 که مجوز تردد در خیابان را دارد.

 

به گزارش ایسکانیوز، سخت افزاری که زیر بدنه جای دارد، نسخه نهایی AMG مجهز به سیستم انتقال قدرت پیچیده‌ی ماشین‌های مسابقه‌ای گرند پریکس مرسدس است که به کمک موتورهای الکتریکی اضافی تغذیه کننده‌ی چرخ‌های جلو، باعث می‌شود خروجی سیستم به ۱۰۰۰ اسب بخار برسد. قلب خودرو را توربوشارژ ۱.۶ لیتری V6 تشکیل می‌دهد و بر اساس همان موتوری است که به لوئیس همیلتون راننده حرفه‌ای فرمول ۱ مرسدس کمک کرد تا به قهرمانی جهان در مسابقات ۲۰۱۵۵ برسد.

 

سرسیلندرها و بلوک سیلندر مانند قبل هستند ولی پیستون‌ها و میل لنگ برای کاهش نسبت فشرده‌سازی و آلایندگی خودرو تغییر کرده اند. دور موتور مدل مسابقه ای V6 در حالت قرمز، به ۱۳۵۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد در حالی که پروژه ۱ به ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه محدود شده است؛ دور آرام موتور مدل مسابقه ای ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که این عدد برای پروژه ۱ به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کاهش پیدا کرده است. واحد انتقال گشتاور به جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ اتوماتیکی متصل شده است که چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آرود.

 

مهندسین AMG می‌گویند از سیستم انتقال دو کلاچ استفاده نکرده‌اند؛‌ چون در این صورت با اضافه‌وزن مواجه می‌شده‌اند که توانایی همراهی با دور موتور زیاد پیشرانه را نداشته است. موتور درون‌سوز به کمک یک توربوشارژ و دو موتور الکتریکی حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند که AMG این اعداد را تایید نکرده است؛ ساختار توربوشارژ به کار رفته مشابه خودروی فرمول ۱ مرسدس است. توربین اگزوز در پشت بلوک و کمپرسور در جلوی بلوک قرار دارد و این دو به کمک یک میله که به واسطه شکل V موتور کار می‌کند به هم وصل شده‌اند. موتور الکتریکی ۱۰۷ اسب بخاری MGU-H با فناوری (Motor Generator Unit-Heat) به صورت هم مرکز روی میله نصب شده است تا باعث چرخش دائم توربو شده، انرژی مازاد تولیدی توسط اگزوز را دریافت کرده و تحویل باتری پک دهد.

 

جان فیوستل، مهندس توسعه مرسدس AMG می‌گوید:

در این سیستم،‌ با وجود اندازه توربو شارژر موتور پاسخ یک مدل طبیعی V۸ را دارد. کل ۱۰۷ اسب بخار توان برای چرخاندن توربو استفاده نمی‌شود. (درجه قدرت موتور هم به عنوان عاملی برای انرژی قابل بازیابی آن مطرح است)

 

توبایس موئز، ریاست مرسدس AMG در این خصوص می‌گوید:

اگر قرار بود تمام انرژی موتور صرف چرخش توربو شود می توانست کوچکتر باشد.

دومین موتور الکتریکی که زیر موتور اصلی نصب شده است، MGU-K مخفف (Motor Generator Unit-Kinetic) نام دارد. این موتور که ۱۶۱ اسب بخار قدرت دارد، مستقیما به میل‌ لنگ وصل شده است و عملکردی مشابه موتور خودروهای مسابقه‌ای فرمول ۱ دارد؛ یعنی در مواقع لازم انرژی را بالا می‌برد. در یک خودروی فرمول ۱ مرسدس این نیرو فقط برای مدت کوتاهی در دسترس است ولی پروژه ۱، توان اضافی را برای مدت زمان بیشتر و بر اساس پارامتر‌های عملی وسیع‌تری ارائه می‌دهد. راه رسیدن به این توانایی یک باتری پک ۸۰۰ ولتی با ظرفیتی ۴ برابر بیشتر از باتری پک خودروهای فرمول ۱ است. بدون این ظرفیت این باتری تفاوتی با مدلی که در پیست استفاده می‌شود، ندارد. ظرفیت اضافی باتری برای قدرت دادن به موتورهای ۱۶۱ اسب بخاری هم که به هر کدام از چرخ‌ های جلو متصل شده اند استفاده می‌شود. مشابه آکوراNSX، پروژه ۱۱ از این موتورها برای ارسال گشتاور متغیر به هر کدام از چرخ‌ها جهت عملکرد تیزتر در پیچ‌ها استفاده می‌کند. سیستم AMG خیلی ساده‌تر از مدل هوندا است؛‌ ولی ساختار داخلی موتورها شبیه MGU-K بوده و مثل موتور V6، آن ها هم خیلی جمع و جور هستند. موئز می‌گوید:‌ باور نمی‌کنید این باتری چه هزینه ای دارد!

 

کل سیستم انتقال قدرت پروژه ۱، ۴۲۰ کیلوگرم وزن دارد که از این مقدار ۱۰۰ کیلوگرم به باتری اختصاص دارد. با ۳۲۲ اسب بخار نیرویی که موتورهای الکتریکی به چرخ‌های جلو وارد می‌کنند؛ پروژه ۱ را می‌توان با خاموش کردن موتور درون‌سوز هم راند در حالی که برد خالص ۲۴ کیلومتری آن رضایت بخش نیست و پروژه ۱ برای رفت و آمد روزمره طراحی نشده است. بر خلاف بوگاتی شیرون، برای دسترسی به حداکثر کارایی خودرو، نیازی به کلید مخصوص نیست. علاوه بر سیستم انتقال قدرت، AMG گفته است که پروژه ۱ با بدنه‌ی پیچیده خودروهای مسابقه‌ای، ارتفاع تعلیق قابل تنظیم برای عقب و جلو، ترمزهای بزرگ کربن سرامیک و چرخ‌های آلیاژی مجهز به قفل مرکزی (۴۸/۲۶ سانتی متر جلو و ۵۰/۸ سانتی متر عقب) عرضه می‌شود. تایرهای مخصوص این خودرو را گروه میشلان (Michelin) برای تحمل نیروی عمودی سنگینی که خودرو تولید می‌کند، طراحی کرده است. پروژه ۱ در حالت پیست، ارتفاع خود را تا نزدیک آسفالت کم می‌ کند. (شبیه فورد GT)موئز می گوید:

 

غیرممکن است که سیستم انتقال قدرت خودرویی پیچیده باشد ولی آیرودینامیک پیچیده ای برای آن در نظر نگرفته نشده باشد. برای رانندگان فرمول ۱ فاکتور صدا، لرزش و خشونت خودرو اهمیت چندانی ندارد و با توجه به این مهم موتور V6 بهترین گزینه نیست.

 

آوردن فناوری استاندارد فرمول ۱ به خیابان، همواره به عنوان یک رقابت مطرح بوده است؛ مهم‌ترین چالش‌ها شامل بهینه سازی موتور درون‌سوز سنگین آن برای تولید آلایندگی در سطح استاندارد جهانی، موتورهای الکتریکی که به عنوان یک عنصر حیاتی در کارایی خودرو مطرح‌ اند و در آخر بزرگترین مسئله، کاهش صدا و لرزش خودرو می‌شود. به عنوان یک خودروی مسابقه ای فرمول ۱، موتور پروژه ۱ تشکیل دهنده ساختار شاسی آن به حساب می‌ آید که از جلو به کابین گرد فیبر کربنی خودرو و تا پشت آن جایی که سیستم انتقال و تعلیق عقب قرار دارد وصل شده است.

 

پروژه ۱ از لحاظ فنی محدودیت‌های یک خودروی جاده ای را دارد و پس از ۴۸۰۰۰ کیلومتر نیاز به نوسازی سیستم جعبه‌دنده، با هزینه‌ی زیاد دارد؛ که البته برای مشتریان این رنج قیمتی مشکلی به حساب نمی آید و تنها سوالی که آن‌ها می پرسند این است که آیا برای راندن این خودرو به یک تیم مهندسان و سرویس‌کاران فرمول ۱ نیاز داریم. موئز در این خصوص تاکید می‌ کند که کافیست خودتان دکمه استارت را بزنید و شروع به حرکت کنید.

 

AMG برای ساخت ۲۷۵ نسخه از ابرخودروی خود برنامه ریزی کرده است که از این تعداد ۵۰ خودرو به ایالات متحده خواهد رفت و بقیه پیش‌فروش شده اند. قیمت آن رسما اعلام نشده ولی ۲/۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. پروژه ۱ چیزی بیش از یک بهانه برای جشن گرفتن پنجاهمین ساگرد AMG است. این ابرخودرو، پیش‌درآمد آینده ای است که در آن سریع ترین و قوی ترین خودروهای AMG، پلاگین هیبریدی هستند. پروژه ۱۱ به دنیا می آید تا مفهوم و تعبیر نهایت کارایی را در آینده خودروهای برند AMGG تغییر دهد.

 

زمانی که قصد ورود به عصری جدید دارید؛ جایی که در آن ابعاد تازه ای از کارایی مطرح است، نیاز به وسیله ای دارید تا در را با اطمینان به روی شما باز کند؛ این خودرو به خوبی از عهده این کار بر خواهد آمد.

 

منبع: ایسکانیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.