| کد خبر: 133524 |

توافق گازی ایران و روسیه

همزمان با همایش بین‌المللی سه روزه سن‌پترزبورگ که عصر پنج‌شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت کشورمان آغاز به کار کرد، خبری مبنی بر توافق گازی ایران و روسیه برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» منتشر شد.

تین نیوز

 همزمان با همایش بین‌المللی سه روزه سن‌پترزبورگ که عصر پنج‌شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت کشورمان آغاز به کار کرد، خبری مبنی بر توافق گازی ایران و روسیه برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» منتشر شد.

 

وزیر نفت پیش از این و در پی بدون نتیجه باقی ماندن مذاکرات با هندی‌ها برای توسعه این میدان گازی، روسیه را جایگزین احتمالی طرف هندی برای این پروژه عنوان کرده بود. بر اساس اخبار منتشر شده، بیژن زنگنه پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که «برای توسعه میدان گازی «فرزاد بی» با گاز پروم روسیه توافق‌نامه‌ای به امضا رسیده است.» زنگنه در مصاحبه با آرگوس انرژی اعلام کرد ایران دو توافق دیگر نیز با گازپروم برای توسعه میادین پارس شمال و گاز کیش انجام داده است.

 

توسعه این سه میدان گازی می‌تواند حضوری جدی برای گازپروم روسیه در صنعت گاز ایران باشد اما با توجه به رقابت این کشور با ایران در زمینه نفت و گاز باید دید این همکاری مشترک چه دستاوردی به همراه خواهد داشت. پس از اجرای برجام و تصویب چارچوب قراردادهای جدید نفتی، بیشترین تعداد تفاهم‌نامه برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی کشور با روسیه به امضا رسیده است. هیچ کدام از این توافق‌نامه‌ها تاکنون نهایی و اجرایی نشده‌اند و در انتظار برگزاری مناقصات رسمی هستند.

 

بر اساس گزارش‌های موجود رسانه‌های هندی اعلام کرده‌اند توافق‌نامه ایران برای توسعه فرزاد بی با گازپروم اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به کاهش خرید نفت هند از ایران بوده است. چند وقت پیش هند اعلام کرد در صورتی که ایران توسعه میدان گازی فرزاد بی را به این کشور ندهد، آنها واردات نفت خود را از ایران کاهش می‌دهند.

 

هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در منطقه آسیا بعد از چین است و سال گذشته 510 هزار بشکه نفت در روز وارد کرد. این کشور همچنین کاشف میدان گازی فرزاد بی در ایران بود اما طرح توسعه این میدان به دلیل عدم توافق بر سر مدل مالی این پروژه به هند واگذار نشد. اما در کنار توافقی که گفته می‌شود ایران با روسیه برای توسعه میدان فرزاد بی انجام داده است، شرکت گازپروم روسیه قصد دارد قراردادی با شرکت ملی نفت ایران برای ساخت یک کارخانه گاز مایع در کشورنیز به امضا برساند.

 

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز، این کارخانه از گاز طبیعی تولید ایران در میدان پارس جنوبی استفاده خواهد کرد و محصول نهایی به کشورهای هند، کامبوج و لائوس صادر خواهد شد. با این حال باید دید رابطه گازی ایران، هند و روسیه که در عین تمایل به شراکت با یکدیگر، در رقابتی سنگین نیز با یکدیگر قرار دارند، در نهایت چگونه رقم خواهد خورد؟

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.