| کد خبر: 133127 |

مزایای حمل و نقل ریلی

راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیت های سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی استان خواهد شد. راه ریلی با برخورداری از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارد.

تین نیوز

راه اندازی ناوگان حمل و نقل ریلی با داشتن نقاط قوت و مزیت های سودمند، زمینه مساعدی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی استان خواهد شد. راه ریلی با برخورداری از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارد.

 

به گزارش روزنامه ایران، در سیستم حمل و نقل شقوق مختلفی داریم که یکی از این شقوق، حمل و نقل ریلی است. در کنار این حمل و نقل، حمل و نقل هوایی و جاده ای را نیز داریم، اما حمل و نقل ریلی مزایا و برجستگی هایی دارد که در دیگر حمل و نقل ها کمتر دیده می شود. کاهش مصرف انرژی و سوخت، از جمله ویژگی های این نوع حمل و نقل است. از مزایای این نوع حمل و نقل می توان به کاهش حوادث جاده ای اشاره کرد.

 

در ناوگان حمل و نقل ریلی، حوادث جاده ای کمتر است و می توان گفت تصادفات خیلی کمی را شاهد هستیم. کاهش هزینه ها نیز از دیگر مزایای این نوع حمل و نقل است که می توان به آن اشاره کرد. جابه جایی مسافر و کالا با حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر ناوگان ها تا حدودی کاهش هزینه را در پی دارد. به عنوان نمونه بار هر 5 کامیون با یک واگن جابه جا می شود در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا می کند.

 

در برنامه ششم توسعه یک درصد از درآمد انرژی و نفت برای حمل و نقل ریلی مصوب شده است که باید هزینه شود. انعطاف کم حمل و نقل ریلی از جمله معایبی است که می توان به آن اشاره کرد زیرا گاهی اوقات به دلیل انعطاف کم، نمی توان کالای خود را به مقصد های مورد نظر حمل کرد و قدرت مانور در این نوع ناوگان کمتر می شود زیرا جابه جایی کالا تا جایی انجام می شود که ریل وجود دارد و ادامه راه برای رسیدن کالا به مقصد باید از طریق کامیون انجام شود.

 

نبود اتصال ریلی بین استان ها از دیگر معایب ناوگان حمل ونقل ریلی است. خراسان شمالی از جمله استان هایی است که از این مهم بی بهره است. چنانچه شبکه ریلی در تمام استان ها وجود داشته باشد خوب است، اما در تمام استان ها شبکه ریلی نداریم و نمی توانیم حلقه اتصال را کامل کنیم و به اهداف مورد نظر در این ناوگان برسیم.

 

یکی دیگر از معایب حمل و نقل ریلی وجود ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرهاست؛ به عنوان مثال برای رسیدن به ایستگاه راه آهن نقاب و جاجرم مسافران باید مسافت 10 کیلومتری را طی کنند تا به ایستگاه های مورد نظر برسند. به نظر من مهم ترین مزایای این ناوگان حمل و نقل، کاهش تلفات است زیرا در جاده ها سالانه حدود 16 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

 

سال گذشته در استان خراسان شمالی 192 نفر براثر حوادث جاده ای برون شهری و روستایی جان خود را از دست دادند که چنانچه از طریق شبکه ریلی جابه جایی انجام می شد به طورحتم آمار کمتر بود و این تعداد از هم وطنان ما جان خود را از دست نمی دادند. به طور حتم دولت باید حمایت هایی را از سرمایه گذاران این بخش انجام دهد تا با قوت بیشتری برای راه اندازی ناوگان حمل ونقل ریلی گام برداشته شود.

 

در حال حاضر می توان ایستگاه های راه آهن را به عنوان مراکزی برای فروش صنایع دستی در نظر گرفت و از این مراکز می توان برای جذب گردشگران جهت خرید صنایع دستی و سوغات استفاده کرد و همچنین می توان با ایجاد غرفه هایی در این ایستگاه ها، تولیدات کارخانه های استان را به همراه دیگر تولیدات استان در معرض دید مسافران گذاشت.

 

اتصال شبکه ریلی خراسان شمالی به استان های هم جوار در نهایت ما را به شبکه ریلی کشور متصل خواهد کرد. سالانه 25 میلیون نفر از استان ما گذر می کنند و وجود شبکه ریلی، باعث جابه جایی کالا های مورد نیاز استان می شود. امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب ازسوی متولیان مربوطه بتوانیم برای راه اندازی شبکه ریلی اقدام کنیم. حمل و نقل ریلی از شاخص های عمده توسعه یافتگی محسوب می شود.

 

با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی، در تدوین برنامه های توسعه ای کشور باید توجه خاصی به این مهم شود. همچنین حمل و نقل ریلی یکی از راه های تاثیرگذار بر بهبود وضع آلایندگی و کاهش حجم تردد است زیرا حجم زیادی از ترافیک جاده های استان را که ناشی از خودرو هایی است که از این شهر عبور می کنند برطرف خواهد کرد.

 

سعید سبحانی-معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اخوان 0 0

    سلام راه آهن برقی تهران - قشم برای افزایش توان ترانزیت شمال - جنوب بایداجرایی شود

  • ماهک 0 0

    عالی