| کد خبر: 131283 |

وزیر صنعت در حاشیه حضور در نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی:

◄ تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای بخش خصوصی فعال ریلی

تین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: با هماهنگی های انجام شده قرار بر این است که بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت ریلی بتواند از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کند و ریل ملی به زودی به تولید نهایی و پس از آن به صادرات می رسد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی پس از بازدید از سالن ها و غرفه های داخلی و خارجی و گفت و گوی نزدیک با تولیدکنندگان داخلی و مشکلات پیش روی آنها و پس از حضور در امضای تفاهم نامه احداث ایستگاه باری راه آهن سنگان با اشاره به تاکید دولت و مجلس بر توسعه صنایع ریلی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه هم در بخش حمل ونقل تاکید بر توسعه حمل ونقل ریلی است و خوشبختانه با اقداماتی که در چند سال گذشته در این حوزه انجام شده شاهد شکوفایی صنعت ریلی هستیم. خوشبختانه این توسعه هم در بخش ترابری ریلی و هم در زمینه فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات قابل مشاهده است.

نعمت زاده در ادامه اظهار داشت: مقایسه این دوره از نمایشگاه صنعت ریلی با دوره های پیش نشان می دهد که هم تعداد غرفه ها افزایش یافته و هم کیفیت نمایشگاه و حضور شرکت های معتبر داخلی و خارجی رشد پیدا کرده است. امروز شاهد همکاری های جدی راه آهن با بخش های مختلف صنایع و بخش خصوصی هستیم. امیدوارم این همکاری ها ادامه پیدا کند و ما در دوره ای هستیم که بر اقتصاد مقاومتی تکیه کرده ایم و به تولید و اشتغال تاکید داریم. به طور قطع یکی از راه های افزایش تولید و اشتغال توسعه صنایع تولیدی به ویژه صنایع ریلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  در ادامه افزود: حضور دانشکده های اختصاصی و نیروی کار ماهر و متخصص می تواند در رسیدن به اهداف بسیار موثر باشد. پس از انقلاب حرکت در صنعت ریلی را با واگن سازی پارس شروع کرده ایم و امروز پس از گذشت چهار دهه به غیر از فعالیت های راه آهن شاهد حضور موثر بخش های تعمیرات و ساخت تجهیزات مانند واگن و لوکوموتیو در کشورمان هستیم. امروز علاوه بر اینکه لوکوموتیو دیزلی در کشورمان تولید می شود، تولید لوکوموتیو برقی را هم در دستور کار داریم و با توجه به برقی شدن مسیر ریلی تهران – مشهد و احداث خط سریع السیر تهران – قم – اصفهان باید لوکوموتیو برقی هم در کشورمان ساخته شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز توان تولید واگن های مسافری بین شهری و مترو در کشورمان وجود دارد اظهار داشت: خوشبختانه واحدهای تولید در صنایع ریلی در بخش های متنوعی فعال هستند اما آنچه که اهمیت دارد این است که راه آهن بتواند از لحاظ تامین مالی به شرکت ها کمک کند و شرکت های سازندگان تجهیزات این توانایی را داشته باشند که از فاینانس خارجی استفاده کنند. خبر خوبی که در اینجا می توانم به آن اشاره کنم ارائه تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به فعالان حوزه صنعت ریلی است. در رابطه با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صنایع ریلی هماهنگی هایی انجام شده و قرار بر این است که شرکت های داخلی بتوانند از تسهیلات ارزی این صندوق استفاده کنند تا نیازشان رفع شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت  در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه در طول چهار سال گذشته شاهد افزایش تعاملات شرکت های بین المللی با شرکت های ایرانی بوده ایم اظهار داشت: اخیراً با شش شرکت خارجی در حوزه ریلی وارد مذاکره شدیم و با دو شرکت خارجی هم سند همکاری در حوزه ساخت تجهیزات امضا کرده ایم. وضعیت کارخانه ذوب آهن نیز برای تولید ریل ملی مناسب است. به طور قطع تمام محصولاتی که در صنایع کشورمان تولید شوند عنوان کالای ملی را به خود می گیرند. در سال های گذشته ما هیچ امکاناتی برای تولید ریل در داخل کشورمان نداشتیم اما از سه سال گذشته با ذوب آهن اصفهان برای ساخت ریل ملی وارد مذاکره شدیم و امروز خوشبختانه این شرکت برای فروش ریل تولیدی خود با شرکت های ایرانی و خارجی قرارداد امضا کرده است.

 

نعمت زاده در پایان خاطرنشان کرد: تا به امروز راه آهن به صورت فاینانس و اعتبارات پنج ساله ریل مورد نیاز خود را از شرکت های خارجی خریداری می کرد اما به طور قطع شرکت ذوب آهن توانایی ارائه فاینانس برای فروش ریل را ندارد. بنابراین طبق توافقات بین راه آهن و شرکت ذوب آهن قرار بر این است که ریل را به صورت نقدی از این شرکت خریداری کنند و این قرارداد منعقد شده است. یکی از مشکلات شرکت ذوب آهن مسائل مالی و انباشت بدهی از گذشته است به همین دلیل تحرک مالی شرکت ذوب آهن ضعیف شده است اما به طور قطع این شرکت توان تولید 400 هزار تن ریل مورد نیاز کشور را دارد. ریل تولید ذوب آهن برای سرعت های 200 تا 250 کیلومتر در ساعت طراحی شده است. تولید این ریل به زودی نهایی و وارد بازار می شود و پس از آن هم برنامه صادرات ریل ملی را داریم.

 

وی در پایان و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص مشارکت در انتخابات گفت: امیدوارم شاهد حضور بیش از 65 درصدی مردم ایران در این انتخابات باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.