| کد خبر: 131229 |

چرا شهرداران تهران همواره به فتح پاستور فکر می کنند؟

تین نیوز

کمتر از چهار روز تا برگزاری انتخابات شورای پنچم نمانده است، برخی نظرسنجی ها از اقبال عمومی شهروندان به فهرست اصلاح طلبان حکایت دارد و حالا همه منتظرند بدانند اعضای شورای شهرجدید سکان مدیریت تهران را به چه کسی می سپارند؟! برای پاسخ این سئوالات به سراغ «افشین حبیب زاده» عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان رفته ایم.

 

به گزارش تجارت آنلاین، عضویت درشورای شهر تهران به دلیل پایتخت و کلانشهر بودن مورد توجه بسیاری از جریان‌های سیاسی، ورزشکاران، هنرمندان، فعالان اجتماعی،مهندسان و افراد عادی دراین 2 دهه از فعالیت شوراها قرار گرفته است، به طوری که این افراد و گروه‌ها بعد ازبدست آوردن رای مردم می‌توانند به مدت 4سال شهردار پایتخت به عنوان یکی از نهاد اجرایی و پردرآمد را انتخاب و سپس هدایت ونظارت کنند.

 

شورای شهر تهران در دور قبل 31 عضو داشت و اکنون 21 عضو و به عنوان بیشترین تعداد اعضای شورای شهر درکشوربه حساب می‌آید،دراین شورا کمیسیون وکمیته‌های گوناگونی به شکل‌های تخصصی فعالیت می‌کنند.کمتر از چهارروز تا برگزاری انتخابات شورای پنچم نمانده است، برای اینکه بدانیم یک عضو شورای شهر باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد واعضای شورای شهرجدید ازچه فردی برای انتخاب شهردار اینده استفاده کنند، گفتگویی با «افشین حبیب زاده» عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان انجام داده‌ایم که درادامه می‌خوانید:

 

یک عضو شورای شهر باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

درابتدا باید خوشحال بود که انتخابات شورا‌های شهر در این چهار دوره ای که برگزارشده است، مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است، یکی ازوظایف اعضای شوراهای شهر طبق قانون نظارت است، به همین منظور این افراد باید از تخصص و توانایی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند وظیفه نظارتی خودشان را به درستی انجام دهند.حال اگر این افراد تخصصی ندارند، اما از توانایی خوبی برخوردار هستند، می‌توانند از کارشناسان و متخصصان مربوط برای نظارت استفاده و نظرات آنها را جمع بندی کنند و به شکل دقیق و روشن مورد شفافیت قرار دهند.

 

این افراد درصورت مشاهده تخلفات؛ از بین رفتن منافع شهروندان وهمچنین مغایرت اقدامات مدیران اجرایی با مصوبات شورای شهر براساس نوع موضوع اطلاع رسانی کنند و موضوع تخلفات را به شکل شفاف به مردم گزارش دهند، که این امربرمی‌گردد به شجاعت داشتن اعضای شورای شهر که جلو تخلفات را بگیرند.

 

با تعدادی ازاعضای شورای شهر فعلی صحبت کرده‌ام،آنها معتقدند که شهرداری همانند مجلس شورای اسلامی‌مجموعه‌هایی مانند سازمان پژوهش‌ها ودیوان محاسبات ندارد تا درزمینه نظارتی کمک حالش باشند وبتواند گزارشات ارائه شده ازسوی نهاد اجرایی را موشکافانه بررسی کند وباید همان اعداد وارقامی‌که شهرداری دراختیارشورای شهرقرارمی‌دهد را تایید کنند؟

اصلا این طورنیست،براساس قانون ،شورای شهر اختیارات زیادی دارد وبه راحتی می‌توانند به اسناد و مدارک موضوع مربوط دسترسی پیدا کنند،اگراین افراد چنین صحبتی دارند، پس چرا نامزد انتخابات شده‌اند.به نظربنده درابتدا اعضای اصلاح طلب که وارد شورای شهر پنجم می‌شوند باید قانون اختیارات شهرداررا کاهش دهند با این اقدام می‌توان به شهردارومجموعه شهرداری تهران بیشتر نظارت کرد ومی‌توانند درهمه حوزه‌ها در مجموعه شهرداری نظارت داشت.ازسوی دیگراعضای شورای شهرتهران می‌توانند در صورتی که مغایرتی در امور مالی دیدند اعتبارات آن طرح مالی را مصوب نکنند، همچنین می‌توانند بودجه سالیان را به شکل یک - دوازدهم (بودجه برای مدت 3ماه ابتدایی سال)ببندند تا شهردارموظف به تهیه گزارش دقیق ودرست به اعضای شورای شهر شود، بنابراین دست اعضای شورای شهر در امور نظارتی باز است.

 

فکر می‌کنید، برای انتخاب شهردار اعضای شورای شهر از چه افرادی بایداستفاده کنند؟

باید فردی را انتخاب کنند که هم تخصص و تجربه لازم را داشته باشد و هم اینکه از توانایی در همه حوزه‌ها به خصوص در زمینه اعمال وظیفه برخوردار باشد.البته انتخاب شهردار تهران با دیگر شهرها کمی‌فرق دارد، چرا که شهرتهران به عنوان بزرگترین کلانشهر کشور به حساب می‌آید و از سوی دیگر این شهر به عنوان پایتخت سیاسی- اقتصادی است و باید الگوی دیگر شهر‌ها باشد، بنابراین در کنار توانمندی اجرایی و تجربی از توانمندی وظایفی نیز برخوردار باشد.

 

اتفاقات زیادی در 12سال مدیریت قالیباف در شهرداری تهران رخ داد و در این مدت هیچ یک اعضای شورای شهر حتی حاضر نبودند طرح استیضاح شهردار را با چند امضاء به هیئت رئیسه بدهند، علت این اقدام چه بود؟

طرح سوال،تذکرواستیضاح حق قانونی هر یک ازاعضای شورای شهراست و اعضا این اجازه را دارند که ازاین حق قانونی شان به درستی استفاده کنند، اما موضوع چنین اقدامی‌برای شهردار تهران بار بسیار زیاد سیاسی دارد، به طوری که اگر عده ای از اعضا طرح استیضاح شهردار را نیز مطرح کنند و این موضوع به اجرا گذاشته شود اما شهردار مجددا رای اعتماد از شورا بگیرد بار سیاسی این اقدام به وجود می‌آید و طبیعتا این اقدام باید با کمی‌ملاحظه انجام می‌شود

 

دلیل اینکه افرادی که شهردار تهران می‌شوند بعد از یک مدت تمایل دارند رئیس جمهور شوند چیست و چرا این اقدام از سوی شهرداران دیگر شهرها صورت نمی‌گیرد؟

ببینید، شهردار شدن درشهر بزرگ مثل تهران به دلیل حجم بالای کار و در آمد بالایی که دارد طبیعتا با دیگر شهرها کمی‌متفاوت است.در خصوص اینکه افرادی که شهردار تهران می‌شوند ومجموعه شهرداری را سکوی خوبی برای بدست آوردن ریاست جمهوری می‌دانند ایرادی ندارد؛ به هر حال این افراد می‌خواهند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و خود را آماده مسئولیت سنگین ریاست جمهوری می‌کنند، اما اینکه بخواهند این افراد با ورود به شهرداری از این مجموعه عمومی‌برای ستاد انتخاباتی خود هزینه کنند کار درستی نیست و به عنوان تخلف قانونی محسوب می‌شود، چرا که مجموعه شهرداری یک نهاد عمومی‌است و نمی‌توان به آن به دید حزبی و جناحی نگاه کرد.

 

در شورای چهارم اکثریت اعضا را اصلاح طلبان تشکیل می‌دادند، اما درزمان انتخاب شهردار مجددا محمد باقرقالیباف را برای سومین بار منصوب کردند، علت این رخداد چه بود؟

نه این طورنبود، درشورای چهارم اصلاح طلبان اکثریت مطلق نبودند، چند نفرهم که ازقبل اعلام همبستگی با اصلاح طلبان کرده بودند به محض اینکه ازحمایت اصلاح طلبان برخوردار شدند و وارد شورا شدند اعلام مستقلی کردند و در این میان نیز جناح مقابل استفاده کرده و مجددا اقدام به انتخاب محمد باقر قالیباف برای ریاست شهرداری تهران برای سومین بار کردند و در این رقابت با اختلاف یک رای جناح اصولگرا توانستند 4 سال دیگر فرد مورد علاقه شان را شهردار تهران کنند، با این وجود اصلاح طلبان توانستند ریاست یک سال از دوره چهارم شورای شهر را بدست بگیرند، در آن زمان احمد مسجد جامعی توانست به مدت یک سال رقیبش مهدی چمران را کنار بگذارد و یک سال بر صندلی ریاست شورا بنشیند.

 

شنیده شده در صورت پیروزی لیست اصلاح طلبان شورای شهر جدید تهران محسن‌هاشمی‌رفسنجانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب خواهد کرد؟

در حال حاضر خود محسن‌هاشمی‌جزو نامزدهای انتخابات این دوره شورای شهر تهران هستند و بنده خبری از این موضوع ندارم، اما این حق اکثریت اعضای شورای شهر است که به یک فرد اصلح و با تجربه رای دهند.

*نظرتان درباره حوزه هنرمندان و ورزشکاران به نوعی چهره‌های معروف در انتخابات شورا‌ها چیست؟

این افراد نیز در صورت داشتن شرایط می‌توانند نامزد شوند و در اینجا این مردم هستند که حرف اول و آخر را برای رای دادن به هر شخص تعیین می‌کنند.

 

توصیه ای به هم فکران خود دارید؟

به اصلاح طلبانی که وارد شورای شهرپنجم می‌شوند توصیه می‌کنم گزارش مداوم به مردم بدهند چرا که مردم به آنها رای داده‌اند و باید جوابگوی مردم باشند و از اتفاقاتی که در این یک دهه در شهرداری تهران و شورای شهر رخ داده است درس بگیرند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.