| کد خبر: 131186 |

نوبخت: رئیس جمهوری که با رای بالای ملت انتخاب شود، بهتر می تواند حقوق آنها را استیفا کند

تین نیوز

سخنگوی دولت گفت: هرنامزدی که رئیس جمهوری می شود باید لغو تحریم ها را که به ضرر ملت است در برنامه کاری خود داشته باشد و رئیس جمهوری که با رای بالای ملت انتخاب شود، بهتر می تواند حقوق آنها را استیفا کند.

 

به گزارش  ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در ادامه نشست خبری در پاسخ به این که مشارکت حداکثری مردم چه تاثیری دارد، اظهارکرد: در انتخابات مشارکت مردم و حضور حداکثری آنها از منظر مصالح ملی و نظام در هر کشوری هر چه با شکوه تر برگزار شود، نشان می دهد که در تصمیم گیری ها با یک نظام مردم سالار روبرو هستیم که با شاخص برخی کشورهای جهان کشوری بوده که مردم پشتیبان نظامی هستند که در فرآیند تصمیم گیری حضور دارند.


وی افزود: مشارکت بیشتر دلیل بر مقبولیت نظام است و اگر دولتی از پشتوانه آرا ملت برخوردار باشد و وقتی مردم برنامه های رئیس جمهوری را تایید کنند، نشان می دهد که آن رئیس جمهوری مورد تایید مردم است و بهتر می تواند در اجرای برنامه ها گام بردارد.


سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها تخریب دولت را سرلوحه کار خود قرار داده اند، آیا رئیس جمهوری برنامه ای برای شکایت به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات دارد، گفت: بخش هایی که مقتضی است برای اعلام اعتراض صورت می گیرد ولی از این دست مسائل مرتب پیش می آید.
نوبخت ادامه داد: بنابراین دولت باید هر روز اعتراض خود را مطرح کند. ما معتقدیم مردم فهیمی داریم و مسائل را می بینند و تشخیص می دهند و در نهایت تصمیم گیری می کنند.


وی در پاسخ به سوالی درمورد یکی از سخنرانی های رئیس جمهوری که بیان کرد افرادی گزارش های دروغ به رهبری می دهند، اظهارکرد: فکر می کنم یک مصداق آن همین سند 2030 باشد و باید دید چه کسانی این مطالب را ترویج می کنند.


سخنگوی دولت تصریح کرد: البته آنچه رهبری فرمودند «مشی مطاعی» است و همیشه به نمایندگان و دولتمردان که می خواهند در مجامع بین المللی حاضر شوند توصیه می کنند که از حقوق ملت دفاع کنند و نسبت به هنجارهای دینی حساس باشند.


نوبخت افزود: دولتمردان خودشان را موظف به این فرمایشات می دانند ولی عده ای می خواهند از این سخنان به اعتقادات مردم رخنه کنند که این اقدامات با هیچ یک از اصول و موازین اسلامی ما سازگاری ندارد و می توان عقبه این موضوع را شناخت.


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آقای روحانی در سخنرانی های انتخاباتی خود وعده لغو تمام تحریم های غیرهسته ای را داده است، شما این سخنان را چگونه ارزیابی می کنید،گفت: البته این چون یک مسئله حقوقی است به آن می پردازم. به نفع ملت نیست که تحریم شویم، نه هسته ای و نه غیرهسته ای. این که ملت به رغم تحریم ها مقاومت می کنند قابل قبول است و به زانو در نخواهد آمد.


وی افزود: ولی قبول کنیم که تحریم ها خسارت مادی به ما وارد می کند مانند جنگ که به رغم مقاومت، ما شهید دادیم و خسارت دیدیم پس تحریم به نفع ملت نیست.


سخنگوی دولت افزود: حال اگر کسی در راس قوه مجریه برنامه هایش را بر پایه رفع خسارات مردم تنظیم کند آیا نادرست است؟ این که رئیس جمهوری قول داده که تحریم های هسته ای را لغو می کند و در کمتر از 100 روز موفق شد با توافق نامه موقت آن را متوقف کند آن هم در شرایطی که مجلس سنای آمریکا به دنبال ارائه لایحه ای در رابطه با نفت در برابر غذا بود؟


نوبخت با طرح این سوال که چرا تحریم هسته ای شدیم؟، یادآور شد: دلیل آن گزارش نادرستی بود که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد که فعالیت های هسته ای ایران نظامی است و پیرو آن شورای امنیت پنج قطعنامه صادر کرد و ما را به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برد البته آن زمان عده ای لبخند می زدند و از آن به عنوان کاغذ پاره نام بردند.


وی خاطرنشان کرد: بنابراین اول باید گزارش آژانس خنثی می شد. حال اگر فرصت سوزی می کردیم و یک کشور این موضوع را وتو می کرد و همه اعضا را موافق خود می کرد ، امکان لغو تحریم وجود داشت؟ یا اگر به دوران ریاست جمهوری ترامپ می خوردیم، می توانستیم بازهم مانع لغو تحریم ها شویم.


سخنگوی دولت تاکید کرد: تیم هسته ای ایران هوشمندانه عمل کرد و اگر ترامپ بخواهد این موضوع را برهم بزند باید نظر همه کشورها را داشته باشد و در حال حاضر امروز همه معتقند ایران کشوری پایبند به تعهدات است.


نوبخت اضافه کرد: این که این کار دشواری است، درست است. آن زمان هم عده ای اعلام کردند که لغو تحریم های هسته ای شدنی نیست ولی انجام شد و در این خصوص هم باید تمام برنامه ها تنظیم شود و با حضور افراد مناسب که به زبان و مفاهیم حقوقی و بین المللی مسلط هستند، صحبت کنیم و از حقوق ملت دفاع کنیم.


نوبخت خاطرنشان کرد در بحث اوپک نیز نباید فراموش کنیم اگر فردی مانند مهندس زنگنه، نبود آیا می توانستیم حق ملی را بگیریم؟


وی ادامه داد: بنابراین هر کسی رئیس جمهوری شود باید لغو تحریم ها را که به ضرر ملت است در برنامه خود داشته باشد و رئیس جمهوری که با رای بالای ملت انتخاب شود بهتر می تواند حقوق ملت را استیفا کند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.