| کد خبر: 131178 |

سلامی مطرح کرد:

دولت بعدی روحانی بسیاری از فرودگاه‌ها را اقتصادی خواهد کرد

تین نیوز

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی از برنامه دولت برای اقتصادی ‌کردن بیشتر فرودگاه‌ها در چهار سال آینده خبر داد و با اعلام اینکه در این دوره بیش از ۱۰ شرکت هواپیمایی تاسیس شده است،گفت: اقتصادی نیست که شاهد تاسیس شرکت هواپیمایی با یک هواپیما باشیم اما در دوره‌های گذشته اجازه دادند ایرلاینی با یک هواپیما تاسیس‌شود که در حال حاضر این ایرلاین‌ها به زمین و زمان بدهکار هستند.

 

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه‌وشهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، گفت: خریدهای هوایی ایران جبران سال‌ها خسارتی است که کهنگی ناوگان هوایی به صنعت هوایی ایران تحمیل کرده بود و اگر قراردادهای خرید از سوی دولت‌ها درست اجرا شود هیچ ریالی به دولت تحمیل نمی‌شود و تمام هزینه آن از محل درآمد خود پروازها تامین خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ایرانیان سالی ۴ میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی خریداری می‌کنند، تصریح‌کرد: در مقابل ایران هیچ گونه فروش بلیت به اتباع خارجی ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار ناچیز است.

 

سلامی توضیح داد: تمام رقم هواپیماهایی که خریداری کرده‌ایم به ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد که آن هم به صورت لیز است و تمام منابع آن بدون تضمین دولت از سوی شرکت‌های خارجی تامین می‌شود؛ تا به حال در هیچ دولتی در ایران سابقه نداشته‌است که چنین خرید عظیمی داشته باشیم و بازپرداخت‌ها از محل فروش بلیت هواپیما تامین شود.

 

مخالفان نوسازی در آسمان طراح نظرات انحرافی هستند

به گفته سلامی خرید هواپیما بدون تضمین دولت نتیجه زحمات تیم مذاکره‌کننده هوایی ایران و رویکرد جدید دولت است، موفقیتی که به جای آنکه قدردان آن باشند به تخریب آن روی می‌آورند و مباحث انحرافی را مطرح می‌کنند که اصلا چرا هواپیما خریداری شد؟

 

وی تصریح کرد: از اینکه مسافر ما با ایرلاین عربی و ترکی جابجا می‌شد و ایرلاین داخلی هزینه‌های خودش را هم نمی‌توانست تامین کند چه سودی‌ می‌بردیم که حالا مخالفان اجازه به ثمرنشستن میوه خریدهای هوایی را نمی‌دهند؟

 

سلامی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت و هزینه تعمیرات ‌هواپیما به عنوان درآمدهای غیرمستقیم خرید هواپیماهای نو نام برد که رقم‌های بسیار بزرگی است و گفت: این صرفه‌جویی‌ها سالیانه سود زیادی را نصیب کشور می‌کند.

 

نوکردن ناوگان؛ برنامه دولت برای جذب سرمایه‌گذار در فرودگاه‌ها

مشاور وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نو کردن ناوگان هوایی بخشی از برنامه دولت برای جذب سرمایه‌گذار در فرودگاه‌ها است، گفت: طرح توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دولت یازدهم به این صورت تعریف شد که برای توسعه زیرساخت‌ها به دولت وابسته نباشیم و از بخش خصوص و بازار سرمایه و پول کمک بگیریم.

 

وی با بیان اینکه بازار سرمایه بخش خصوصی وقتی اعلام آمادگی و مشارکت اقتصادی می‌کند که طرح اقتصادی باشد، ادامه داد: فرودگاهی که در روز یک پرواز دارد نمی‌تواند انتخاب هیچ سرمایه‌گذاری باشد و به همین دلیل لازم بود فرودگاه‌ها را اقتصادی کنیم. این وضعیت را در پروژه‌های آزادراهی هم داشتیم. همین حالا آزادراه تهران- شمال یک آزادراه اقتصادی است که در صورت افتتاح با عبور روزی هزاران ماشین مکان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاراست.

 

سلامی، گفت: فرودگاه‌های کشور در مناطق جاذبی از نظر ایران‌گردی بنا شده‌اند و درصورت افزایش ایمنی و نوشدن ناوگان سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها جاذب می‌شود. برای جذاب شدن فرودگاه‌ها نخست باید ناوگان هوایی را افزایش می‌دادیم. اولین قدم بحث ناوگان و سپس توسعه فیزیکی فرودگاه‌ها بود.

 

در چهار سال دوم بسیاری از فرودگاه‌ها اقتصادی خواهند شد

وی با اعلام اینکه مشهد و کیش تنها فرودگاه‌هایی بودند که هواپیما درآنها با حداکثر مسافر و ظرفیت کامل پرواز می‌کرد، گفت: در حال حاضر سیاست این است که در شهرهای درجه ۲ ابتدا باید تعداد پروازها را افزایش دهیم تا بتوانیم جذب سرمایه‌گذار داشته باشیم.

 

سلامی خبر داد: با همکاری سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها در چهار سال دوم بسیاری از فرودگاه‌ها اقتصادی خواهند شد به نحوی که سرمایه‌گذار مطمئن باشد بعد از سرمایه‌گذاری از محل درآمدهای فرودگاه کل هزینه‌هایش پرداخت خواهدشد و گفت: با این حال در حال حاضر بیشتر فرودگاه‌ها در ایران هزینه‌آور هستند.

 

در دوره‌های گذشته اجازه دادند ایرلانی با یک هواپیما تاسیس شود

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص افزایش رقم کفایت سرمایه در این دوره و سختگیری در خصوص تاسیس شرکت‌های هواپیمایی، گفت: ایجاد شرکت هواپیمایی یک بازی نیست و هر شرکتی قبل از ایجاد باید تمام پشتیبانی‌ها را داشته باشد و این را ثابت نماید. اقتصادی نیست که شاهد تاسیس شرکت هواپیمایی با یک هواپیما باشیم اما در دوره‌های گذشته اجازه دادند ایرلاینی با یک هواپیما تاسیس شود که درحال حاضر این ایرلاین‌ها به زمین و زمان بدهکار هستند.

 

سلامی خبر داد: در این دوره بیش از ۱۰ شرکت هوایی تاسیس شده است و گفت: سیاست ما این است که باید در همه وجوه حمل‌ونقل بزرگ فکر کنیم و به فکر رقابت‌های بین‌المللی باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.