| کد خبر: 131114 |

محیط‌ زیست؛ اولویت نخست برای ارتقای کیفیت زندگی

تین نیوز
توجه به مسائل زیست‌محیطی همچنان اولویت اول مدیریت شهری تهران است. افزایش سرانه‌های فضای سبز، توجه به احیا و ساماندهی رودخانه‌های ‌تهران، افزایش استحصال انرژی از پسماند شهری و توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها بخشی از اقدامات مدیریت شهری برای داشتن محیط‌زیست پایاست.
 

به گزارش همشهری آنلاین، قرار است تا 2سال دیگر چند اتفاق بزرگ در تهران رقم بخورد؛ توسعه فضای سبز بیرون شهری یا همان کمربند سبز به 50هزار هکتار، سرانه فضای سبز به بیش از 17مترمربع، استحصال انرژی از پسماند تا 20مگاوات ساعت و توسعه تولید انرژی از خورشید تا 20درصد مصرف بوستان‌های پایتخت.

 

رئیس سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری تهران درسال ۹۶ دنبال خواهد شد، گفت: ۵۰ پارک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مرحله طراحی است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. علی محمد مختاری توسعه هزار هکتاری کمربند سبز تهران را پروژه‌ ویژه سازمان پارک‌‌ها دانست و افزود:

 

این طرح نیز در مرحله طراحی است که تاپایان سال در قسمت‌های دامنه جنوب البرز و مناطق حاشیه‌ای شهر احداث خواهد شد. رئیس سازمان‌ پارک‌ها و فضای سبز خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۹هزار و ۱۰۰هکتار از کمربند سبز تهران به بهره‌برداری رسیده است که با توسعه هزار هکتاری آن در سال ۹۶ به بیش از ۴۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 

  • رودخانه‌های شهری سرسبز می‌شوند

احیا و ساماندهی رودخانه‌ها، آینده زیست‌محیطی شهر تهران را متحول خواهد کرد. مدیریت شهری تهران طی سال‌های اخیر نگاهی ویژه به احیای رودخانه‌های شهر تهران داشته است. تغییرات جریان ورودی آب از سرشاخه‌ها، ورود فاضلاب خانگی و صنعتی به رودخانه‌ها و همچنین دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها، از چالش‌هایی است که حیات آبراهه‌ها و به تبع آن سفره‌های آب‌زیرزمینی تغذیه‌کننده از بستر آنها در شهر تهران را تهدید می‌کند.

 

قائم‌مقام سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با اشاره به احیا و ساماندهی رودخانه‌های تهران گفت: دستاوردهای طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی که طی 10سال گذشته در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مورد مطالعه و تدوین قرار گرفته است، نشان می‌دهد مطالعات مربوط به احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران می‌تواند به راهکارهای عملیاتی منجر شده و از این طریق به بهبود وضعیت زیست‌محیطی شهر تهران کمک کند.

 

کامران مصطفوی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف در زمینه معرفی و بررسی طرح احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران از مهرماه سال 1394تا‌کنون، برپایی رویدادهای علمی مرتبط را زمینه ساز ایجاد حساسیت و آگاهی بخشی در مورد ضرورت احیای رودخانه‌ها دانست و یادآور شد: چنانچه بحث احیا و ساماندهی رودخانه‌ها به درستی مدیریت شود، خطر بروز سیلاب نیز کاهش می‌یابد.

 

  • تولید و استحصال انرژی

طی 2سال آینده حجم استفاده از انرژی بیش از 9میلیون پایتخت‌نشین افزایش چشمگیری می‌یابد. قرار است مدیریت شهری به‌منظور کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، از منابع تجدید پذیر انرژی بیشتری تولید کند. سهم 20مگاوات ساعتی استحصال انرژی از پسماند شهری تنها بخشی از برنامه شهرداری برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

 

در کنار آن قرار است با استفاده از انرژی‌ خورشیدی، تولید برق در پایتخت در دستور کار قرار گیرد. هم‌اکنون بیش از 9بوستان انرژی در سرتاسر پایتخت احداث شده‌است که به تولید انرژی می‌پردازند. همچنین برنامه‌ها و تدابیر شهرداری برای استحصال بیشتر انرژی از منابع خورشیدی در بوستان‌های دیگر تهران در دستور کار است. هم‌اکنون تهران در حدود 8000تن پسماند به‌صورت روزانه تولید می‌کند و مصرف سرانه آب در تهران روزانه 40لیتر بیشتر از متوسط سرانه جهانی است.

 

براساس لایحه «الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر»، شهرداری تهران ملزم است که برنامه‌های جدیدی برای جایگزینی انرژی‌های نو با انرژی‌های سنتی داشته باشد. این لایحه با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌های تولید و استفاده از تجهیزات انرژی‌های پاک تأکید دارد تا پایان برنامه پنج ساله دوم حداقل میزان مصرف انرژی در کل پارک‌ها و بوستان‌های عمومی شهر 5درصد کاهش یابد و حداقل 20درصد از انرژی مصرفی از طریق انرژی‌های نو باشد.

 

همچنین صدور مجوز ساخت و پایان کار برای تمامی ابنیه‌ها و ساختمان‌های دولتی و شهرداری منوط به تأمین حداقل 10درصد انرژی مورد نیاز از طریق انرژی‌های تجدید پذیر باشد.براساس برنامه پنج ساله، شهرداری‌ تهران موظف است تا انرژی‌های نو را به‌کار گیرد و با استفاده از پتانسیل‌های موجود در زیست توده و استحصال گاز متان، تا سال 97بتواند20مگاوات برق در ساعت از پسماند تولید کند. تهران تا سال 97باید به تولید بیش از 20مگاوات برق با بهره‌گیری از انرژی‌های نو و استحصال گاز متان از زباله دست یابد. در واقع شهرداری تهران براساس برنامه پنج ساله قرار است برق بیش از 9هزار خانوار تهرانی را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمین کند.

 

براساس مطالعات صورت گرفته زباله‌های تولیدی شهروندان تهرانی قابلیت تولید بیش از 80مگاوات ساعت برق را دارد. یعنی نزدیک به نیم میلیون از خانوارهای تهرانی می‌توانند از محل زباله‌های شهری تهران، برقشان را تأمین کنند. 2کارخانه هاضم و زباله سوز هم‌اکنون در شهر تهران فعال هستند که 5مگاوات ساعت برق تولید می‌کنند. اما همانطور که شهردار تهران در دیدار با وزیر کشاورزی و محیط‌زیست فنلاند گفت « بازیافت زباله‌های تولیدی تهران یکی از مهم‌ترین مسائل ما به شمار می‌رود».

 

محمدباقر قالیباف به «کیمو تیلیکانین» گفت که افزایش حجم تولید برق از زباله‌ها به 7هزار تن از سیاست‌های قطعی شهرداری تهران عنوان شده و محل‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی 2کارخانه زباله‌سوز در شهر تهران مشخص شده و هم‌اکنون کار برای احداث آن آغاز شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.