| کد خبر: 131095 |

بزنگاه تاریخی اقتصاد ایران

تین نیوز

 هر چقدر به 29 اردیبهشت نزدیک‏تر می‏شویم، واکنش اقتصاددانان به فضای سیاسی این روزها نیز پررنگ‏تر می‏شود. شاید این حضور گسترده منسوب به وعده‏ها و شعارهای امسال باشد که بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارند. در وهله اول 50 اقتصاددان نسبت به وعده‏های برخی نامزدها هشدارهایی جدی داده بودند. در واکنش دوم نیز، نخبگان اقتصادی خارج از کشور این توصیه را به مردم کردند که تغییر مسیر فعلی اقتصاد ایران به صلاح نیست. نامه سوم نیز مربوط به 163 اقتصاددان بود که از رویکرد سلبی به ایجابی تغییر موضع دادند و از ادامه مسیر فعلی حمایت کردند. این اقتصاددانان در طیف نهادگرا جای می‏گرفتند و حامی گسترش چتر عدالت‏ در اقشار مختلف هستند.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در ادامه این واکنش‏ها روز گذشته نیز دو نامه از سوی دو طیف متفاوت منتشر شد. نامه اول از سوی 50 اقتصاددان و کارآفرین ایرانی امضا شده است. در بین این 50 تن، اسامی شاخصی به چشم می‏خورد؛ چهره‏هایی چون علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، موسی غنی‏نژاد و مهدی بهکیش. این افراد آمیزه‏ای از تجربه و دانش را در کوله‏بار خود دارند و گذشته آنها نشان می‏دهد که حامی حضور قوی بخش خصوصی در اقتصاد هستند. آنها در این نامه دو عبرت از داخل و خارج کشور را به ایرانیان یادآوری می‏کنند، عبرت از گذشته خود و سرگذشت دیگرانی که مسیر عوام‏گرایی را تا انتها پیموده‏اند.

 

نامه دومی که روز گذشته منتشر شد، از سوی انجمن خبرگان برنامه‏ریزی کشور نگاشته شده است. این انجمن سال 1385 تشکیل شد، نسل‏های مختلف برنامه‏ریزی و توسعه اقتصادی کشور در این انجمن عضویت دارند. این نامه در قالب نگاه به تجارب دیگر کشورها، بحران‏های ایجاد شده در سراسر جهان را بازگو کرده و به مردم ایران هشدار داده که فرصتی برای کارکردهای ناشی از بی‏تجربگی و امکان اتلاف منابع نمانده است. این دو طیف در انتها، با توجه به استدلال‏هایی که ارائه دادند، تغییر روند اقتصاد ایران در شرایط فعلی را به صلاح ندانستند.

 

دو عبرت برای انتخاب درست

اقتصاددانان و کارآفرینان کشور در نامه خود، موقعیت فعلی جامعه ایران را در یک نقطه عطف تاریخی دانستند. آنها به مردم گوشزد کردند: «هرگونه کم‌توجهی به درک خطیر بودن موقعیت کنونی نه فقط آینده نزدیک، بلکه سرنوشت نسل‏های آتی را دستخوش تغییرات نگران‌کننده‏ای خواهد کرد.»

نگارندگان این نامه معتقدند که با توجه به تجربه انتخابات سال 92، بخش بزرگی از ملت ایران از سیاست‏های عوام‏گرایانه آگاه هستند. از نظر آنها ملت ایران به علت هزینه‏های سنگینی که در دوره پیشین تحمل کرده است، از مسیر آزمون شده اجتناب می‏کند. این کارشناسان، نیاز توسعه پایدار در ایران را مواردی شمردند که جزو دستاوردهای راه جدید است؛ مواردی همچون حل بحران هسته‏ای و اجرای برجام، ایجاد فضای آرامش در جامعه، پیگیری ثبات در بازارها و کنترل تورم و امنیت بیشتر در حوزه‏های اجتماعی و سیاسی.

اقتصاددانان و مدیران امضاکننده این نامه می‏دانند که تا تحقق همه خواسته‏های ملت فاصله باقی است، ولی تاکید دارند که اگر ملت و سیاست‌گذاران همه دست در دست هم و با استفاده از خرد جمعی راه حل مشکلات را در پیش گیرند، رسیدن به دوران بهروزی و شکوفایی دور از دسترس نخواهد بود. آنها این امید را دارند که مردم ایران دو تجربه را در نظر خود زنده نگه دارند تا با کمک آن راه درست را تشخیص دهند؛ دو تجربه‏ای که یکی مربوط به داخل است و دیگری تجربه دیگر کشورها. در تجربه داخلی ملت ایران اتلاف منابع گسترده در دوران حاکمیت عوام گرایی را به چشم دیدند. تجربه سیاست‏های مشابه در سایر کشورها نیز فرجام مسیر عوام‌گرایی را نشان می‏دهد. نگارندگان نامه امید دارند که ملت ایران از این تجارب عبرت گرفته باشند. آنها با مجموعه این عوامل، رای به ادامه روند فعلی در انتخابات پیش‌رو را تسهیل‌کننده راه به سوی آرامش داخلی، بهبود شرایط بین‏المللی، توسعه و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی دانستند. از منظر آنها زمینه‏سازی در تلاش گسترده و همگانی در فقرزدایی از مناطق و اقشار جامعه از این مسیر می‏گذرد.

 

عدم مشارکت، رای به نامزد نامطلوب است

در نامه دوم، خبرگان حوزه برنامه‏ریزی، مقطع انتخابات را زمان طرح اولویت‏ها و ارجحیت‏هاى مردم در مورد جهت‏گیرى آینده کشور در ابعاد مختلف حیات اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى دانستند؛ زمانی برای طرح نگرانى‏ها و بیم و امید‏ها از طرف مردم به کسانى که می‏خواهند زمام امور کشور را بدست گیرند. آنها انتظارات خود از مدیران کشور را پیشرفت جامعه، بهروزى عموم ملت، تعهد و پایدارى نامزدها به خدمت به کشور، پایدارسازى حقوق عموم و پیگیرى عدالت همه جانبه در ابعاد اقتصادى، اجتماعى، حقوقى و سیاسى اعلام کردند.

 

در نامه دوم نیز همچون نامه اول، توجه همگان را به اوضاع کشورهای دیگر جلب کردند. تجربه کشور‏های دیگر می‏تواند پایان راه غلطی که قرار است طی شود را نشان ‏دهد. از نظر آنها اوضاع کنونی جهان در وضعیتی خاص به سر می‏برد. این کارشناسان در این باره نوشتند: «در حالى که بسیاری از کشور‏ها از آمریکاى لاتین تا آفریقا و آسیا و اروپا و مهم‌تر و صعب‌تر از همه، بسیارى کشور‏هاى همسایه ما در بحران غرق هستند، کشورهاى پیشرفته نیز به پیشرفت خود در زمینه‌هاى مختلف فنى، علمى و اقتصادى ادامه مى‏دهند. اتومبیل‌هاى بدون راننده، اینترنت اشیا، روبات‌هاى کارگر، چاپ سه بعدى اشیا، پیشرفت اینترنت و هوش مصنوعى، دستاورد‌هاى جدید در کشاورزى و پزشکى... زمینه‌هاى جدید را مى‏گشاید و فاصله‏ها بین دو دسته کشورها را افزون مى‏کند.» آنها سعی کردند این بیم را به ملت ایران بدهند که اشتباه در انتخاب و موضع انفعالانه می‏تواند ایجاد بحران در کشور را تسهیل کند. به عقیده آنها، فرصت زیادى در آزمودن کارکردهاى ناشى از بى‏تجربگى، روش‏هاى من در آوردى، استراتژى‏هاى مبتنى بر تندروى و عقل‌ستیزى نمانده و امکان چندانى نیز براى ضایع کردن منابع در این آزمون و خطاها نیست.

 

برنامه‏ریزان حال و گذشته کشور، عدم مشارکت در انتخابات را به مثابه راى به نامزد نامطلوب دانستند. آنها معتقدند که مسیر 92 را باید ادامه داد تا بتوان از فرصتى که در ایجاد آرامش داخلى و بین‌المللى و سر و سامان دادن نسبى به گرفتارى‌هاى داخلی ایجاد شده، بهره برد. در واقع ادامه راه فعلی را بهره‏بردن از جاده‏ای دانستند که در 4 سال اخیر گشوده شده است. آنها در پایان نوشتند: «امید است دکتر روحانی در صورت پیروزى در انتخابات با چیدمان تیم مدیرانى کارآمد و همساز گام‏هاى بزرگ‌ترى در جهت تحقق امیدهاى نسل موجود و فرزندان ایران و برطرف‏کردن بیم‏هایى که از بروز شرایط و حوادث کلان وجود دارد، اقدام کنند.»

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.