| کد خبر: 129368 |

آخوندی: بعضی نامزدها به شیوه ترامپ عمل می‌کنند

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین موضع‌گیری خود درباره انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری با انتقاد از شعارها و وعده‌هایی که مسائل بسیار پیچیده اقتصادی را ساده‌سازی می‌کنند، از ظهور و قدرت گرفتن پوپولیسم جدید در انتخابات ۹۶ خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در یادداشت جدید خود که به مسائل انتخاباتی پرداخته اعلام کرده است همان‌طور که پیش از این نیز مشخص بود، انتخابات فعلی صحنه نبرد گمراهی با آگاهی است. اینکه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آشکار شده، به خوبی صحت این پیش‌بینی را نمایان می‌کند.

 

به اعتقاد وی با توجه به آنکه شرایط اقتصادی کشور کاملا مشخص بوده و روند تحرکات نیز کاملا نشان می‌دهد که ما به چه سمتی حرکت می‌کنیم، شعارهای فعلی تنها به ایجاد یک دوگانه فرضی در جامعه می‌انجامد که برای مثال طرح گروه ۴ درصدی و ۹۶ درصدی بخشی از این برنامه است. در این نگاه نامزدها تلاش می‌کنند به مردم بگویند که یا با منی و یا ضد من که این مسئله می‌تواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد.

 

وزیر راه و شهرسازی به نمونه‌های اینچنینی در سایر کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: آنچه که در آمریکا نیز اتفاق افتاد شبیه به این تجربه را نشان می‌دهد. بخش قابل توجهی از سیاستمداران آمریکا بسیج شدند و حتی حزب ترامپ نیز در کنار آنها قرار گرفت تا بگوید این مرد یاوه می‌گوید ولی موفق نشده‌اند. برای پیدا کردن چرایی پیروزی ترامپ در این انتخابات باید تلاش کرد که در ابتدا درک درستی از پوپولیسم داشته باشیم و ثانیا با ساز و کارهایی آشنا شویم که رویارویی منطقی با آنها بسیار دشوار است.

 

آخوندی ادامه داد: این همان اتفاقی است که در سال ۱۳۸۴ رخ داد. در آن زمان نیز ایران با یک حرکت پوپولیستی کم‌سابقه روبرو شد که بسیار بی‌محابا برای هزینه‌کردن منابع نسل موجود و نسل‌های آتی حرکت می‌کرد. از این رو سر دادن شعار توزیع پول و یارانه و ساخت مسکن از یک سو و الگوی اقتصادی ضدیت با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی از سوی دیگر مجموعه‌ای را به وجود می‌آورد که در دل آن تفکر و شعارهای عوام‌گرایانه مطرح می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه اکنون برخی از نامزدها می‌خواهند همان مدل را با چاشنی ترامپ همراه کنند اظهار کرد: اینکه آنها با شعارهایی چون می‌شود و می‌توانیم تلاش می‌کنند که نشان دهند رقیب آنها توانایی ندارد و ناامید است، اصلی‌ترین شگردشان در این انتخابات خواهد بود. البته یکی از همین نامزدها به دلیل شخصیت و سوابق فردی که در فروش شهر و انجام تخلفات متعدد داشته، شرایط خاصی در قیاس با نمونه قبلی دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی مقابله با این تفکرات در انتخابات پیش رو نیز توضیح داد: از حیث تبلیغی مهم‌ترین نکته در انتخابات پیش رو درگیر نشدن در منطق بی‌منطق این گروه است. آنان توانایی قابل توجهی در طرح مسائل بی‌مبنا و عرضه ادعاهای بی‌پایان دارند. در سال ۸۴ رقیب مرحوم هاشمی با دو تکیه‌کلام "ما می‌توانیم" و "این شدنی است" وارد عرصه شد و هر چه ایشان تلاش کردند که بگویند این شعارها فاقد منطق است، امکان اثرگذاری در جامعه به وجود نیامد. تنها راهکار در این حوزه تهاجم به منطق آنان است نه تلاش در جهت بطلان ادعایی که مطرح می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.