| کد خبر: 129359 |

مشکلاتی از جنس لنج‎داری

تین نیوز

یکی از لنجداران بندر کنگ و لنگه با بیان اینکه لنجداران به عنوان بخشی از جامعه دریایی کشور، همیشه با مشکلات متعدد و مختلفی روبه‎رو بودند و هستند گفت: اما از زمانی که در دو سال گذشته نرخ سوخت به یک‎باره افزایش یافت و مطابق با نرخ جهانی شد، شناورداران و لنجداران را با مشکلات جدیدی مواجه کرد که مقابله و رفع آنها در  اختیار آنها نبود.

 

به گزارش مارین‌تایمز، سیدشاکر هاشمی زاده اظهار کرد:با این وجود در این چند سال تا جایی که توان داشتیم با فرمانداری، استانداری، تعاونی‎ها و وزارت نفت رایزنی، مکاتبه و مذاکره کردیم و از آنها خواستیم که یا در  قیمت سوخت شناور  تجدید نظر کنند و یا با تدوین یارانه و طرح‎های تشویقی اندکی از سنگینی مشکلات لنجداران بکاهند، اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و اگر هم وعده و وعیدی داده شده در حد شعار مانده و جامه عمل نپوشیده است.

 

وی یادآور شد: یکی از آثار مخرب و زیانبار افزایش قیمت سوخت، کاهش شدید درآمد لنجداران و به تبع آن درآمد ناخدایان، ملوانان و دریانوردانی است که در این لنج‎ها مشغول به‌کار بودند زیرا با افزایش قیمت سوخت، فعالیت لنجداران 70 درصد نسبت به گذشته کاهش یافت بنابراین به همین نسبت درآمد و حقوق ماهانه ملوانان نیز پایین آمد به صورتی که اکنون ملوانانی در این شناورها در حال فعالیت هستند که ماهانه 400 هزار تومان درآمد دارد.

 

کاهش قیمت حمل کالا بر اثر رقابت منفی

هاشمی‎زاده اظهار کرد: علاوه بر افزایش قیمت سوخت، کاهش بار صادراتی و وارداتی نیز مزید بر علت شده و موجب شده است که تعداد لنج‎ها از میزان بارها بیشتر باشد به همین دلیل رقابتی در بازار شکل گرفته است که جنبه مثبت ندارد زیرا لنجداران برای اینکه بتوانند بازرگانان و بار آنها را به سمت خود جذب کنند قیمت را پایین آورده و موجب کاهش بیشتر درآمد می‎شوند.

 

وی افزود: بدین صورت افزایش قیمت سوخت، کاهش بار صادراتی و وارداتی، کاهش قیمت حمل کالا و بیکار ماندن لنج‎های زیادی، مشکلات جدیدی را برای لنجداران ایچاد کرده که عرصه فعالیت را در دریا برای آنها تنگ کرده است.

 

این لنجدار بندر کنگ و لنگه  از دولت  خواست تا برای رفع این مشکلات چاره‎ای بیندیشد زیرا در صورت تداوم این وضعیت دیگر توانی برای ادامه کار نخواهد ماند و جمع کثیری از نیروی انسانی بیکار با بیکار شدن این لنج‏ها وارد بازار می‎شوند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لنجداران به دنبال تغییر شناور خود از لنج سنتی به شناورهای بزرگ‎تر هستند، تصریح کرد: اگر دولت برای تغییر کار شناورهای سنتی به مدرن تسهیلاتی را برای لنجداران در نظر گیرد، ما حتما از این طرح استقبال خواهیم کرد زیرا در آن صورت هم بازار کار بهتری خواهیم داشت و هم به دلیل حمل بار بیشتر، درآمد بیشتر نیز کسب خواهیم کرد.

 

هاشمی زاده گفت: در آن صورت ما می‎توانیم با خارج کردن سه لنج از مدار فعالیت ، یک شناور بزرگ‎تر فلزی خریداری کنیم و بازار کار خود را گسترش دهیم، زیرا اکنون بازار فعالیت لنج‏ها محدود است و به بنادر خاصی تردد دارد، اما اگر شناورها تغییر کنند و شناور بزرگ‎تر و فلزی خریداری شود می‌توانیم به بازارهای جدیدی نیز راه یابیم.

 

وی در ادامه علاوه بر افزایش قیمت سوخت و کاهش بار، درباره دیگر مشکلات لنجداران اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی لنجداران و ملوانان و ناخدایانی که در این شناورها مشغول به‎کار هستند، بیمه تامین اجتماعی است زیرا با وجودی که دریانوردی یکی از مشاغل بسیار سخت شناخته شده اما این قانون در مورد  دریانوردان شناورهای سنتی اجرا نمی شود.

 

هاشمی‌زاده  افزود: علاوه براین ملوانان با حقوقی معادل 800 هزار تومان بازنشسته می‌شوند که نیاز است حداقل پایه حقوق آنها نیز از جانب دولت در دوران بازنشستگی افزایش یابد تا این  قشر از جامعه که در زمان فعالیت خود با مشکلات مالی عدیده‎ای دست و پنجه نرم می‎کنند در دوران بازنشستگی با اندکی آرامش خاطر، زندگی کنند.

 

درآمد و هزینه لنجداران سر به سر شد

یکی دیگر از لنجداران بندر لنگه نیز درباره مشکلاتش گفت: اصلی‎ترین مشکل ما از زمانی آغاز شد که سوخت را گران کردند زیرا با این کار درآمد و هزینه ما سربه سر شد در واقع  اگر هزینه یک سفر برای ما حدود 5 میلیون تومان تمام می‎شود درآمد ما نیز از آن سفر و باری که در آن سفر حمل کرده‎ایم نیز حدود همان 5 میلیون تومان است.

 

عباس حلافی با بیان اینکه سود ما در این کار به حدود صفر رسیده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن به دلیل اینکه بار صادراتی و وارداتی کم شده است، بازار بیش از اندازه رقابتی شده است و متاسفانه در این شرایط نیز توان ما در جذب بازرگانان کاهش یافته است بدین صورت بازرگانان به سمت بنادر بزرگ‎تر و استان‎های دیگر می‎روند.

 

وی با بیان اینکه سفر لنج‎ها به شدت کاهش یافته است، گفت: در سال 94 هفته‎ای سه سفر داشتیم اما اکنون آن حجم فعالیت به دو سفر در ماه تقلیل یافته است.

 

حلافی با بیان اینکه لنجداران بندر لنگه تحت سلطه بندرعباس هستند، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بندر لنگه از معافیت گمرکی برخوردار نیست به همین دلیل بخش اعظمی از بار به سمت بنادر دیگری مانند بندرعباس می‎رود این در حالی است که نزدیک‎ترین بندر به دوبی، بندر لنگه است اما متاسفانه بازرگانان به دلیل حقوق گمرکی به بندر عباس تردد دارند زیرا این بندر از حقوق گمرکی معاف است.

 

این لنجدار نیز از دولت خواست تا با تدابیر مختلف بتواند با معافیت این بندر از حقوق گمرکی و تدوین تشویقی‎های مختلف جان تازه ای را در کالبد لنج‎های از رونق افتاده این بندر بدمد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.