| کد خبر: 129326 |

سند جامع مدیریت بازسازی تهران پس از وقوع زلزله تدوین می‌شود

تین نیوز
 نخستین نشست علمی - تخصصی «مدیریت شهری پس از بحران زلزله» به میزبانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.
 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، تورج فرهادی در این نشست گفت: هدف از تشکیل این جلسه استفاده از نظرات راهبردی متخصصان علمی و استادان مدیریت بحران برای کسب نگاهی جامع و دقیق به تدوین سند جامع «مدیریت بازسازی تهران پس از وقوع زلزله» است که‌ می‌تواند هنگام‌ بروز بحران و متناسب‌ و منطبق با شرایط بحران، سریعا‌ به‌ مرحله اجرا درآید.

 

وی با تأکید بر اینکه هرچه‌ برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه، جامع‌تر و دقیق‌تر باشد، هنگام‌ بروز بحران فرصت‌های‌ بهتری‌ برای‌ حل‌ موفقیت‌آمیز مشکلات وجود خواهد داشت، اظهار کرد: مدیریت بحران، فرایندی شامل برنامه‌ریزی اجرایی و اقدامات عملیاتی است که توسط دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عمومی در جهت مدیریت عملیات و بازسازی و بازتوانی مناطق آسیب‌دیده صورت می‌پذیرد تا شرایط را در اسرع وقت به وضعیت عادی بازگرداند.

 

قائم‌مقام معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیشگیری از بحران به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، کار مشترک دولت و مردم است و علاوه بر فرهنگ غنی، نیاز به باور قلبی در بین آحاد جامعه دارد، خاطرنشان کرد: آنچه‌ می‌تواند لحظات‌ بسیار حساس‌ و تعیین‌‌کننده بحران را مدیریت‌ کند این‌ است‌ که‌ گروه‌های‌ مختلف‌ بدانند از آنها چه‌ انتظاری‌ می‌رود و چه‌ کاری را باید انجام‌ دهند و از چه‌ کاری‌ باید پرهیز کنند، چرا که این‌ امر آنها را قادر می‌سازد که‌ با خونسردی‌ کامل‌ عمل‌ کنند و در کار خود موفق‌ شوند. وی با اشاره به اینکه تراکم زیاد جمعیت و بافت نامطلوب شهری در بسیاری از مناطق تهران، کار امدادرسانی و کمک به بازماندگان حادثه را در مواقع بحران بسیار دشوار خواهد ساخت، افزود: در این شرایط، برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کاهش مخاطرات حاصل از بحران‌ها یا به‌عبارت ساده، مدیریت ریسک بسیار ضروری و تنها راه چاره به‌نظر می‌رسد.

 

  • آماده‌سازی شهر برای مقابله با پدیده بحران

در ادامه جلسه محمدرضا آقایی، مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری در بخشی از سخنان خود با اشاره به سند جامع«مدیریت بازسازی تهران پس از وقوع زلزله»، گفت: طرح این مسئله براساس تکالیف طرح جامع بوده است و نوع نگاه آن، آماده‌سازی شهر برای مقابله با پدیده بحران و همچنین پیشنهاد استقرار تأسیسات و تجهیزات شهری در موقعیت‌های مختلف از شهر به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های وارده است.

 

وی مهم‌ترین موضوع بعد از زلزله را خلأ در تصمیم‌گیری مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد: این مسئله هم موجب تأثیرات منفی روحی و روانی شهروندان و هم به‌دلیل از دست رفتن زمان و سرمایه موجب تشدید آسیب‌های وارده از بحران می‌شود چرا که بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌هایی که آمادگی امداد‌رسانی در موقع بحران را دارند به‌دلیل نداشتن برنامه مشخص نمی‌دانند در چه مسیری قرار بگیرند و اقدام کنند.

 

آقایی با اشاره به اینکه وجود برنامه مدون و قابل اجرا، مشکلات ناشی از تصمیمات مدیریتی آنی را بسیار کاهش می‌دهد، اظهار کرد: به‌عنوان مثال هنگام بحران مسئله امداد و نجات را داریم و به‌دنبال آن نحوه اسکان بازماندگان حادثه را. از سوی دیگر اقدام درخصوص بسیاری آسیب‌ها ضروری است مانند ساماندهی اجساد باقیمانده که رسیدگی به آن بسیار اهمیت داشته و می‌تواند آسیب‌های حاصل از شیوع بیماری‌ها را کاهش دهد.

 

  • مردم ژاپن الگوی پسابحران هستند

در ادامه دکتر محمدمهدی محمودی از چهره‌های شاخص شهرسازی و معماری ایران و استادیار برجسته دانشگاه تهران که در این نشست حاضر بود، ضمن اشاره به تجارب زلزله‌های گذشته کشور ایران و مقایسه آن با زمین‌لرزه‌های ژاپن، اظهار کرد: زلزله مهیب اخیر ژاپن با قدرت نزدیک به 9ریشتر، بی‌گمان از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ بشر است به‌ویژه آنکه همزمان با این زلزله، سونامی سهمگینی با امواجی به ارتفاع 10متر، بنادر این کشور را در هم کوبید و حدود 1200نفر را به کشتن داد.

 

محمودی با بیان اینکه دولت ژاپن با استفاده از گروه‌های داوطلب مردمی، رسانه‌ها و متخصصان روانشناسی در امر کاهش اثرات روحی و روانی زلزله و ایجاد شور و نشاط اجتماعی اقدامات لازم را به‌عمل ‌آورد، افزود: دولت با استفاده از متخصصان و وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه بحران، نسبت به برآورد میزان خسارات اقتصادی و مالی وارد شده اقدام و با اتخاذ تدابیر لازم از بروز مشکلات و بحران‌های اقتصادی جلوگیری کرد. وی با اشاره به روحیه همکاری، همیاری، خودساختگی و احساس مسئولیت مردم ژاپن هنگام بروز این بحران، گفت: براساس گزارش‌های رسانه‌های گوناگون هیچ‌گونه رفتار زننده و خشن از سوی مردم دیده نشده است.

 

  • سانحه به مثابه تیغ جراحی

در ادامه جلسه دکتر علیرضا فلاحی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه «بازسازی» یک تخصص است و با «خانه‌سازی» و «شهرسازی» تفاوت‌های بنیادین دارد، افزود: هنگام رویارویی با بحران، غالبا افرادی که موجبات فاجعه را فراهم کرده‌اند، سرزنش می‌شوند درصورتی‌که به‌تدریج بر همگان آشکار می‌شود که حداقل 90درصد مسائل و مشکلات، قبل از سانحه به خوبی نمایان بوده است و در واقع سانحه به مثابه تیغ جراحی ضعف‌هایی که در بناهای موجود، بافت‌های شهری، زیرساخت‌های جامعه و سیستم برنامه‌ریزی در گذشته وجود داشته‌اند را آشکار می‌سازد.

 

این دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی افزود: رشد جمعیت، ساخت و سازهای غیرمقاوم، ضعف شبکه‌های زیرساختی، تراکم غیراصولی، مجاورت سازه‌های سازگار و ناسازگار، تمرکزگرایی، کاربری‌های ناایمن، فقر اقتصادی و فرهنگی، درآمدهای پایین و حاشیه‌نشینی ازجمله مصادیق ایجاد و تشدید بحران در شهرهای بزرگ همچون تهران است.

 

  • تهیه اطلس پهنه‌های گسلی تهران

فاطمه صالح معاون پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست با بیان اقدامات راهبردی و پیشگیرانه این سازمان، گفت: انجام مطالعات و به‌‌روزرسانی ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر تهـران، انجام مطالعات طرح جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای و مدیریت بحران شهر تهران، ارتقای سیستم واکنش اضطراری در 72ساعت اول پس از وقوع زلزله در تهران و ظرفیت‌سازی‌ برای کاهش خطرپذیری لرزه‌ای و مدیریت بحران شهر تهران ازجمله اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.