| کد خبر: 129296 |

زنگنه وعده‌های قالیباف را به چالش کشید؛

افزایش یارانه‌ها منجر به افزایش قیمت آب،برق ، گاز و بنزین می‌شود

تین نیوز

وزیر نفت به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ داد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نمایشگاه نفت که چند روز آینده قرار است در تهران برگزار شود، گفت: آخرین دستاوردهای صنعت را در آنجا می‌توان دید و من هم گزارشی در این ارتباط ارائه خواهم کرد.

 

وزیر نفت با اشاره به بازگشایی این نمایشگاه در شنبه آینده، اظهار کرد: این نمایشگاه به طور روال هرسال در این ایام برگزار می‌شود و به نوعی گزارش عملکرد از سالی است که گذشت و هم بیانی از امید صنعتگران ایرانی به آینده روشنی است که در پپیش دارند.

 

او ادامه داد: چون ما راه های زیادی در اجرای طرح‌های نفت بازکردیم و می توان به راحتی با اجرای قراردادهای نفتی که صورت گرفته، ۵۰ میلیارد دلار کار به پیمانکاران ایرانی ارجاع می شود. این حجم زیاد کار، توانمندی و یک نسل جدیدی از پیمانکاران را ایجاد خواهد کرد و قرار است در این روزها نیز یک قرارداد مهم برای یکی از کالاهای تعیین کنده صنعت نفت برای ساخت داخل منعقد کنیم.

 

وزیر نفت درباره اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی در مورد اشتغال در صنعت پتروشیمی گفت: ما به عبارتی ۵۵ میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می‌کنیم. این مجموعه حدود ۵۵ هزار تن دارد و به ازای هر میلیون تن، هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم دارند که با در نظر گرفتن اشتغال پایین دست حداکثر به ۲۰ هزار تا شغل نمی رسد.

 

او عدد ۶۰۰ هزار اشتغال در بحث پتروشیمی را فوق نجومی خواند و گفت: هریک میلیون تن محصول پتروشیمی در بهترین حالت یک میلیارد دلار ارزش دارد. وقتی به صنایع پایین دستی می آید ۲۰ درصد ارزش افزوده یافته و نهایت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌شود.

 

زنگنه ادامه داد: اگر برای این ۶۰۰ هزارتایی که از مهندسان و متخصصان خواهند بود حقوقی در حدود یک و نیم میلیون تومان در نظر بگیریم دریافتی‌های سالانه آنها سه و شش دهم میلیارد دلار خواهد بود.به عبارت دیگر ششصد هزار نفر ضربدر ۵۰۰ دلار ضربدر ۱۲ ماه می‌شود سه میلیارد و ششصد میلیون دلار باید به آنها پرداخت کرد. چه طور می شود از یک تولیدی که یک و سه دهم میلیارد دلار ارزشش است ما سه و ششم دهم میلیارد حقوق دهیم.

 

وزیر نفت گفت: این حرف‌ها را مشاوران ناشی به دوستان می‌گویند یا افراد عدد حالی‌شان نمی‌شود. بگویید این اعداد را از کجا آورده و چگونه به آن رسیده‌اید. اینکه کاغذی در دست بگیرند و حرف بزنند، روش تصمیم گیری در این سطح نیست. من هرچی فکر می کنم نمی فهمم این اعداد از کجا آمده است.

 

او ادامه داد: ما الان شش میلیون تن محصول خالص پتروشیمی به صنایع داخلی می‌دهیم که ارزش آن نزدیک به شش میلیارد دلار است. کل تولیدی ما حدود ۱۵ میلیارد دلار که ۴۰ درصد آن به داخل عرصه می‌شود . این ها چقدر اشتغال دارند. انتخابات می‌آید و می‌رود اما عقل انسان سرجایش است که نمی‌آید و برود. بالاخره حساب وکتاب چیز خوبی است. اکثریت جامعه تحصیلکرده بوده و هر عددی که بگویید حساب می‌کنند. چنین اعداد فوق نجومی را از کجا آورده‌اید؟

 

زنگنه با بیان اینکه ما در این ۴ سال حدود ۹ میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کرده‌ایم، اظهار کرد: اگر سخن آنها در بحث اشتغالزایی درست باشد پس باید ۹ را ضرب در ۶۰۰ هزار بگیریم و بگوییم ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده باشیم. اگر ۵۰ میلیون تن که خودشان می‌گویند تولید داریم ضرب در ۶۰۰ هزار کنیم می‌شود ۳۰ میلیون نفر. پس ما الان با کمبود کارگر در صنعت نفت مواجه هستیم. کل نیرویی که در بخش صنعت کشور حضور دارد، سه و هفت دهم تا سه و هشت دهم میلیون نفر است. چگونه می‌شود سی میلیون نفر در پتروشمی باشد؟

 

او افزود: بروند از مدیران پتروشیمی و از شرکت‌های ساتا و پارسیان و بخش خصوصی بپرسند که چقدر کارگر دارند. ما برنامه‌ مان این است که درطول برنامه ششم ۴۰ میلیون در پتروشیمی سرمایه‌گذاری و تولید را به دو برابر برسانیم. من در افتتاح یکی از فازهای پارس جنوبی گفتم که اگر ۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش نفت را سروسامان دهیم، ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می کنیم که این عدد منطقی است و نمی شود گفت که این کارها را کنم ۱۰ میلون شغل ایجاد می‌شود.

 

زنگنه با تاکید بر اینکه صنعت نفت جای اشتغال نیست بلکه جای سرمایه‌گذاری و تولید است، گفت: وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشی به مردم است. من علاقه‌مندم بدانم که این اعداد از کجا رسیده و چطور درآمد ناخالص داخلی در ظرف چهار سال دو و نیم برابر می‌کنند. اگر کسی بتواند این موضوع را ثابت کند تعهد می‌دهم که به او رای دهم و از او دفاع کنم و بگویم به او رای دهند.

 

او درباره اینکه فوری‌ترین کار دولت دوازدهم چه باید باشد، گفت: انتخاب کابینه و معرفی به مجلس است. باید همین روالی که وجود داشته با نشاط بیشتر ادامه پیدا کند. روال این بوده که به تولیدداخلی ، رسیدگی به محرومان، تعامل با جهان، ایجاد محیط آرام، کنترل تورم و ایجاد اشتغال توجه کنیم.

 

وزیر نفت به اقدامات دولت در طول چهارسال گذشته اشاره کرد و افزد: ما این همه گازرسانی به مناطق محروم و روستاها کردیم. در این دولت به ۹ هزا روستا گازرسانی شده و قرار است تا پایان دولت یازدهم به ۱۰ هزار روستا برسد. این درحالی است که قبل از این دولت تنها به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود. آیا این اقدامات را برای ۴ درصد جامعه کردیم؟ آیا ۴ درصد در روستا زندگی می کنند؟ طرح سلامت، برق رسانی و ایجاد شبکه‌های آبررسانی و خرید گندم از کشاورزان و رسیدن به خودکفایی برای ۴ درصد بوده است؟ آیا ما گندم را از ۴ درصدی ها خرید کردیم؟

 

زنگنه تصریح کرد: دولت یک ویژگی مهم باید داشته باشد و آن اینکه صداقت و شفافیت داشته باشد. بدترین کار دنیا دورویی و ریاکاری است.

 

او در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بخواهد روی یک موضوع تمرکز کند آن موضوع چه باید باشد، اظهار کرد: توجه به حقوق مردم خیلی مهم است. حقوق مردم یکی احترام به عقل و فهم آنها و رعایت حقوق انسانی‌شان است.

 

وزیر نفت در خصوص میزان احتیاج سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری در صنعت گفت:احتمالا این رقم فقط در بخش دولتی است ما در برنامه ای که ارائه کردیم اعلام کردیم که اگر می خواهیم به برنامه ای که دولت داده برسیم به این رقم احتیاج داریم اما نیاز ما بیش از این مقدار است، من اعلام کردم که در دوسال باید این مقدار قرارداد ببندیم، نگفتم همه سرمایه ای که نیاز داریم این عدد است زیرا صنایع پایین دستی و پتروشیمی‌ها هم هستند و آنها نیزحدود ۴۰ میلیارد دلار نیاز دارند علاوه بر آنها بخش پالایش نیز به سرمایه گذاری احتیاج دارد این یعنی کار ما به بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

 

زنگنه در پاسخ به این سوال که یکی از کاندیداها وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی داده اگر این یارانه پرداخت شود آیا قیمت حامل های انرژی ۶ برابر می شود؟ اظهار داشت: بله قیمت ها بالا می رود، ۲۵ میلیارد لیتر بنزین و ۲۳ میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز غیر نیروگاهی ما است و در بقیه مشتقات مصرفی به این حد نداریم ،ما از بنزین ۷۴۰ تومان سود می بریم و بقیه صرف عوارض و ارزش افزوده می شود از گازوئیل هم ۲۴۰ تومان سود می بریم ،ما حساب کردیم اگر بخواهیم مثلا ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم همان طور که آقای نوبخت گفتند باید قیمت ها چند برابر بشود.

 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که ما در بنزین خودکفا شدیم چشم اندازتولیدات آینده چیست؟ گفت:من نگفتم در بنزین خودکفا شدیم آنهایی که این حرف را زدند بهتر است خودشان جواب بدهند من گفتم تولید مستمر بنزین از واحد اول پالایشگاه خلیج فارس امسال به ۱۲ میلیون تن خواهید رسید و اگر همین امسال ترین دوم هم بیاید ما می تونیم مرحله دوم را شروع کنیم افرادی که می گویند این کارها قبلا انجام شده و الان به بهره برداری رسیده الان دو ترین دیگر هم آماده هست بفرمائید تولید بنزین کنند.این کار تمام شده و یا برای کشور افتخار است یا نیست.یک عده ای می آیند فیلم می گیرند و افتخارش را می برند اما پای دولت که به وسط می آید می گویند اصلا چیزی آماده افتتاح نبوده و حتی یکی از خبرگزاری های اصولگرا لیست هم منتشر کرد.

 

وی ادامه داد: این طرح وقتی تحویل ما شد واحدهای فرایندی آن ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت یعنی واحدهایی که از یک طرف میعانات گازی وارد می شود و از طرف دیگر بنزین و نفت وگاز خارج می شود، یک سری دیگر طرح های جانبی بوده که اگر من بودم به این زودی اجرا نمی کردم اینها مخازن ،خط لوله واحدهای غیر صنعتی ،آب گیر با ظرفیت دو برابر هستند اینها را نباید با این حجم و با این اولویت اجرا می کردند بلکه باید به واحد های فرایندی اولویت می دادند، واحدهایی که امروز راه اندازی شد در زمانی که تحویل گرفتیم نصب و ساختمانش ۱۴ درصد پیشرفت داشته اما الان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت داشته و در حال تولید است.

 

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اظهارات برخی منتقدان مبنی بر انجام بیشتر امور فنی و عمرانی پارس جنوبی در دولت قبل و افتتاح آن در این دولت گفت: این افراد مرتب می خواهند بگویند که دولت هیچ کاری نکرده است آنها می خواهند هر چیز شیرین را در ذائقه مردم تلخ کنند ما هم بحثی نداریم حرف ما این است هرکسی هرچه قدر کار کرده باید به اندازه خودش ارزش داشته باشد. من هم در افتتاح پارس جنوبی از همه تشکر کردم و گفتم دیگران هم زحمت کشیدند. اینها را ملی نگاه کنید چرا فردی و دستگاهی نگاه می کنید.

 

زنگنه ادامه داد: بسیار خوب یک دولتی کاری کرده و یک بخش هم از آنها زحمت کشیدند من هم گفتم ۲.۳ میلیارد دلار در دولت قبل خرج شده و ۱.۴ میلیارد دلار در این دولت. پیشرفت آنها ۴۷ درصد بوده اما ا الان به بالای ۹۰ درصد رسیده است. هرکسی کار کرده دستش درد نکند اما ساخت این پالایشگاه یازده سال طول کشیده است که این برای یک پالایشگاه خوب نیست این یعنی یک جای کار ایراد جدی داشته است.همه این ایرادها برای تحریم نیست و گیرهای دیگری هم داشته است باید بپذیریم هر چیزی جای خودش را دارد. نمی‌توانیم فقط در افتخارات سهیم باشیم باید در اشکالات هم سهیم باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.