| کد خبر: 129203 |

آغاز تولید انبوه اولین خودرو پسابرجامی

تین نیوز

 ایران خودرو و پژو دیروز با حضور رئیس‌جمهوری از مدل 2008 رونمایی کردند تا تولید  انبوه اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور رسما آغاز شود. در این مراسم که البته بدون حضور رسانه‌های عمومی برگزار شد، رئیس‌جمهوری علاوه‌بر رونمایی رسمی از پژو 2008 و آغاز تولید انبوه آن، خط تولید دنا پلاس را نیز (برای تیراژ انبوه) افتتاح کرد. پس از توافق هسته‌ای و برجام بود که ایران خودرو و پژو مذاکرات خود را برای همکاری مشترک دوباره آغاز و در نهایت طی زمستان سال 94، قرارداد رسمی میان دو طرف به امضا رسید. ارتباط این دو شرکت به دلیل تحریم‌های بین‌المللی در اوایل سال 2012 میلادی، قطع شد تا پس از بیست و اندی سال مشارکت، میان این دو شریک قدیمی جدایی رخ بدهد.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در نهایت اما ایران خودرو و پژو بلافاصله پس از مثبت شدن فضای مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، پای میز مذاکره نشستند تا ارتباطی جدید را با یکدیگر آغاز کنند. در نتیجه این مذاکرات، قراردادی در قالب جوینت ونچر و همکاری مشترک میان طرفین امضا شد تا پژو اولین خودروساز معتبری باشد که پس از دوران تحریم، وارد ایران می‌شود. طبق این قرارداد که در پاریس و همزمان با حضور هیات سیاسی-تجاری بلندپایه‌ای از ایران در فرانسه، میان ایران خودرو و پژو منعقد شد، دو طرف شرکتی مشترک به نام «ایکاپ» را تاسیس کردند تا در قالب آن، امور مربوط به همکاری مشترک شان را پیش ببرند. آن طور که مسوولان ایکاپ اعلام کرده‌اند، طبق قرارداد موردنظر، در فاز اول همکاری مشترک ایران خودرو و پژو، سه محصول به نام‌های 2008، 301 و 208 در کشور به تولید خواهد رسید و همچنین مدل 508 نیز از طریق واردات روانه بازار خواهد شد. بر این اساس، ایران خودرویی‌ها از اواخر سال گذشته تولید پژو 2008 را آغاز کردند و دیروز نیز با حضور رئیس‌جمهوری، تولید انبوه آن آغاز شد. گفته می‌شود محصول بعدی ایکاپ، پژو 301 که احتمالا طی نیمه دوم امسال مقدمات ورود آن به خطوط تولید ایران خودرو فراهم خواهد آمد. اما آغاز تولید پژو 2008 در ایران خودرو را می‌توان مقدمه‌ای برای ورود سایر خودروهای پسابرجامی به کشور دانست، چه آنکه به جز این خودرو، محصولات دیگری نیز برای خودروسازی و بازار داخل در نظر گرفته شده است. بر این اساس، به جز ایران خودرو و پژو، قرار است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنو، سایپا و سیتروئن و همچنین فولکس واگن و یک شرکت بخش خصوصی نیز با یکدیگر همکاری مشترک داشته و محصولات جدیدی را روانه بازار کشور کنند. اگر معدود موانع باقیمانده برطرف شوند، این احتمال وجود دارد که طی سال جاری برخی دیگر از خودروهای به اصطلاح پسابرجامی نیز راهی کشور شوند. هرچه هست، با توجه به آغاز تولید انبوه پژو 2008 در ایران خودرو، عملا یکی از دستاوردهای برجام در خودروسازی کشور، خود را نشان داد تا به قول رئیس‌جمهوری، مشخص شود توافق هسته‌ای و قراردادها و تفاهم نامه‌های بعد از برجام، حداقل در صنعت خودرو کاغذی نبوده است.

 

اما در مراسم دیروز، حسن روحانی رئیس‌جمهوری با اشاره به اجرایی شدن برجام و شرایط صنعت خودرو در دوران تحریم گفت: قطعه‌سازان در سال 92 تنها از شنبه تا دوشنبه کار می‌کردند و تا پایان هفته تعطیل بودند و این نشان می‌داد که تولید در مسیر حرکت نبود تا از قطعه استفاده کند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: اینکه امروز قطعه‌ساز تمام هفته را می‌تواند مشغول باشد به معنای حرکت چرخ تولید است و این همان قولی بود که در سال 92 داده شد که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ صنعت، تولید و اقتصاد در حرکت باشد. روحانی تاکید کرد: تولید خودرو در سال 92، 700 هزار دستگاه بود که در سال 96 به یک میلیون و 600 هزار خودرو می‌رسیم و این یعنی حرکت چرخ اقتصاد. به گفته رئیس‌جمهوری، تولید پژو 2008 نشان داد توافقات با دنیا کاغذی نبوده، هرچند برای حضور در بازارهای صادراتی، باید کیفیت را بالا ببریم و قیمت را متعادل کنیم و در کنار کشورهای صاحب فناوری قرار بگیریم. در مراسم دیروز اما مدیرعامل ایران خودرو نیز اعلام کرد که تفاهم نامه طراحی و تولید پلت فرم 23 مدل خودرو جدید برای مدت 10 سال با 5 شرکت صنعتی بزرگ دنیا و نهادهای داخلی کشور هفته آینده امضا می‌شود. هاشم یکه‌زارع گفت: با امضای این تفاهم نامه‌ها تمام قطعه‌سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با 70 درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می‌شود. وی ادامه داد: 50 درصد تولیدات قابلیت صادرات خواهد داشت و نخستین محصول 2 سال و نیم آینده رونمایی خواهد شد و در مدت 10 سال 50 درصد خودروهای تولیدی صادر و تمامی طراحی‌ها و انتقال دانش تکنولوژی انجام می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو در ادامه با اشاره به شرایط خودروسازی کشور در دوران تحریم، گفت: در سال 1392 بیش از 20 هزار کارگر از صنعت قطعه اخراج شده بودند که با سیاست‌های دولت یازدهم در ابتدای سال 1393 به کار بازگشتند. یکه‌زارع تاکید کرد: برخی می‌گویند خودروهای قدیمی از خط خارج نمی‌شوند، اما با محصولاتی که امروز تولید انبوه آنها شروع شده، به‌تدریج این امکان فراهم می‌آید که خودروهای قدیمی از چرخه خارج شوند. اما در بین خودروهایی که دیروز تولید انبوه آنها آغاز شد، دناپِلاس مدل جدیدی از دنا به شمار می‌رود که در مرکز تحقیقات ایران خودرو از جنبه‌های کیفی، تجهیزات و شکل ظاهری ارتقا یافته است. این محصول دارای چهار ایربگ و به سانروف نیز مجهز است و از امروز نیز پیش فروش آن آغاز می‌شود. همچنین پژو 2008 نیز یکی از محصولات جدید پژو به شمار می‌رود که موتوری توربو شارژ داشته و در مدل اتومات عرضه خواهد شد. ایران خودرویی‌ها پیش‌تر تاکید کرده‌اند که پیش فروش این محصول از اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه امسال آغاز خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.