| کد خبر: 128317 |

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گفت‌وگو با تین‌نیوز:

◄ ایمنی، یک حق ملی است

تین نیوز

امسال در تقویم‌های سال جدید، یک روز خاص وجود داشت، روزی که برای دست‌اندرکاران و بازیگران عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار مهم و پررنگ بود، روز هفتم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز ایمنی حمل‌ونقل معرفی شده است.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ برای اطلاع از ماجرای این روز به سراغ محمد بخارایی، رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها رفتیم و با او به گفتگو نشستیم که جزئیات این گفتگو به شرح زیر است؛

 

ماجرای شکل‌گیری این روز چه بود و این پیشنهاد از چه مرجعی ارائه شد؟

کارگروه آموزش و فرهنگ‌سازی و امور اجتماعی کمیسیون ایمنی راه، به کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد کرد که روزی را به عنوان روز ملی ایمنی راه نام‌گذاری کنند، کمیسسون ایمنی راه از این پیشنهاد استقبال کرد و موضوع را به شورای فرهنگ عمومی برد، این شورا تعیین کننده روزهای ملی است و نهایتا با پیگیری‌های انجام شده شورای فرهنگ عمومی با توجه به اهمیت موضوع و اینکه شهروندان در معرض خطرات جدی هستند به این نتیجه رسید که این روز را به عنوان روز ایمنی راه نام‌گذاری کند و امسال اولین سالی است که این روز در تقویم ثبت شد، مقرر شده در این روز از تمام فعالان برتر در این حوزه قدردانی شود.

 

به نظر شما وجود چنین روزهایی چه تاثیر عینی می‌تواند داشته باشد؟

ما تصور می‌کنیم که روز ایمنی حمل‌ونقل یک فرصت ملی است که ما در این روز بتوانیم مردم را متوجه حقوق خود بکنیم، زمانی که یک روز ملی برای یک امر نام‌گذاری می‌شود، یعنی اعلام می‌شود که این یک حق ملی است، بنابراین ایمنی راه‎‌ها حق هر شهروند است، حق ملی هر پدر و مادری است که فرزندشان در سوانح جاده‌ای آسیب نبیند و یا حق ملی هر راننده حرفه‌ای است که در مقابل سوانح جاده‌ای مصونیت داشته باشد و بستر مناسبی برای فعالیت در اختیار داشته باشد.

 

اقدامی هم در این روز صورت خواهد گرفت یا در حد نام‌گذاری خواهد ماند؟

اتفاقا ما در روزهای گذشته با مدیرمسئول پایگاه خبری تین‌نیوز مذاکراتی داشتیم و بر اساس این مذاکرات، مقرر شد تا یک میزگرد تخصصی با حضور اساتید و مسئولان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار کنیم، هدف از برگزاری این میزگرد در واقع جلب توجه عموم مردم به موضوع ایمنی در حمل‌ونقل است.

 

به نظر من محتوای این روز باید حمل‌ونقل بدون حادثه باشد، بنابراین ما باید از این فرصت استفاده بکنیم و حمل‌ونقل بدون حادثه را مطالبه بکنیم، زمانی که مردم با حقوق خود آشنا بشوند، این حقوق را مطالبه خواهند کرد و وظیفه ما گفتن از این حقوق است و امیدواریم مردم با اطلاع از این حقوق هم انتظارات بیشتری از مسئولین پیدا کنند و هم یک بازنگری‌ای در رفتارهای خود داشته باشند.

 

مردم باید اهمیت موضوع ایمنی حمل‌ونقل را درک کنند، ما به دفاتر استانی انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها گفتیم که با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارند از روزنامه‌های محلی گرفته تا صداوسیما از همه و همه استفاده کنند و این روز را به مردم بشناسانند و به هر صورت، حضوری جدی داشته باشند.

 

از آقای وزیر راه و شهرسازی درخواست کردیم که در این خصوص فعال باشند و همچنین از کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری درخواست کردیم که موضوع ایمنی حمل‌ونقل را در برنامه‌های خود بگذارند و توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند، به نظر ما ایمنی راه می‌تواند برنامه اصلی هر رئیس‌جمهوری باشد و یا حتی در مقیاس شهر و روستا هم کاندیداها باید به این موضوع توجه کنند.

 

به نظر شما فضای انتخاباتی جامعه‌ هم می‌تواند تاثیری در این موضوع داشته باشد؟

بله؛ این روزها فضا، فضای انتخاباتی است و همه موضوعات تحت‌الشعاع انتخابات قرار می‌گیرد و بعضی فکر می‌کنند در چنین شرایطی روز حمل‌ونقل کم‌فروغ جلوه خواهد کرد چراکه همه مشغول موضوع انتخابات هستند اما من معتقدم انتخابات باید تحت‌الشعاع این موضوع قرار بگیرد و کاندیداها باید خیلی زیاد درمورد این دغدغه ملی فعالیت کنند و تصور من بر این است که اتفاقا این موضوع باید در انتخابات جلوه بیشتری داشته باشد.

 

در دنیا رئیس‌جمهورهایی مانند ژاک شیراک و پوتین روی این موضوع کارکرده‌اند، البته نمی‌گویم که تمام رای این افراد به دلیل کار کردن روی این موضوع بوده اما به هرحال زمانی که رای آوردند به این مسئله مقید شدند و سرمایه گذاری کردند و کار کردند و من فکر میکنم اگر همین کاندیداهای ریاست جمهوری بدانند که ایمنی یک دغدغه ملی است قطعا وقت بیشتری می‌گذارند و توجه ویژه‌ای به آن خواهند کرد و کار در روز ایمنی حمل‌ونقل بیان این دغدغه است.

 

بحث ایمنی راه‌ها از مهم‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های ملی است چراکه کشور ما شبکه حمل‌ونقل گسترده و وسیعی را به خود اختصاص داده است،  سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در بحث راه‌ها موردتوجه هستند، در میان این سه عامل می‌توان گفت عامل انسانی مهم‌ترین نقش را در تأمین ایمنی یا ایجاد خطر راه‌ها به خود اختصاص داده است بنابراین توجه به عامل انسانی برای حل مشکلات حمل‌ونقل بسیار اهمیت دارد.

 

به نظر من، روز ایمنی حمل‌ونقل؛ روز مهمی است، روز ملی برای هم‌پیمان شدن مسئولان، مردم و کاربران جاده‌ای برای ایجاد بستر مناسب برای حمل‌ونقل ایمن است.

 

البته جدای از این روز هم ما نیازمند اقدامات ضروری در این حوزه هستیم؛ یکی از این اقدامات این است که ارتباطاتمان را با افراد خاص بیشتر و بیشتر کنیم، یعنی ارتباطات ویژه‌ای با وزرا و نمایندگان و چهره‌ها برقرار کنیم، اگر بتوانیم شخص رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه را به این موضوع حساس کنیم، اتفاق مهمی خواهد بود، این موضوع که مدیران یک کشور درگیر سوانح می‌شوند، یک ضعف فرهنگی است و ما باید به‌نوعی این موضوع را کنترل کنیم.

 

اگر بتوانیم افراد تأثیرگذار را به این مقوله حساس کنیم، حتماً تأثیر زیادی در اقدامات و تصمیمات این افراد خواهد داشت و این موضوع به‌نوبه خود در کاهش سوانح جاده‌ای تأثیرگذار خواهد بود، ما مدام به مردم می‌گوییم خلاف نکنید، اما زمانی که مردم می‌بینند یک مدیر یا نماینده مجلس خلاف می‌کند و جان خود را در سانحه از دست می‌دهد و جان دیگران را به خطر می‌اندازد تأثیر منفی بر جامعه خواهد گذاشت.

 

قطعاً اگر حمل و نقل آسیب‌پذیر داشته باشیم بیشترین ضربه به کسانی وارد می‌شود که در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا بیشترین ارتباط را با این بخش دارند، توجه به ایمنی راه‌ها واجب کفایی نیست بلکه واجب عینی است، تا زمانی که حتی یک نفر هم براثر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور کشته می‌شود باید جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها دایر باشد.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.