| کد خبر: 127966 |

ضرورت وجود مناظره‌های زنده در کارزارهای انتخاباتی

تین‌نیوز| وبلاگ هادی خانیکی-یکی از تاثیرگذارترین فرآیندهای مشارکت در انتخابات و تصمیم‌گیری رای‌دهندگان در خلال مناظره‌های فراگیر ازجمله مناظره‌های تلویزیونی ساخته می‌شود. علت آن است که مهم‌ترین عنصر برای بالا بردن سطح مشارکت و تعیین تکلیف رای‌دهندگان در رقابت، در درجه اول جلب توجه است؛ آنجا که نظر مخاطبان بر اساس ارائه اطلاعات دست اول و بدون دستکاری، جلب و به ایجاد اعتماد منجر شود. بر این اساس آنچه در انتخابات اثرگذار است، مناظرات زنده و مستقیم است که هم بر اعتماد مخاطبان به نظر خودشان می‌افزاید و هم قدرت و توانایی نامزدها را در مواجهه با یکدیگر بالا می‌برد. از سوی دیگر، انتخاب، محصول مقایسه است؛ آن هم در قیاس قدرت افراد با یکدیگر.

 

بنابراین عیب مناظرات غیر‌زنده آن است که حتی اگر کاملا با مناظرات زنده هم مشابهت داشته باشد، باز پیامی مستتر مبنی‌بر آنکه مصلحت‌اندیشی بالاتر از خود فرد در حال انجام است، انتشار می‌یابد حال آنکه در انتخابات آنچه اهمیت دارد احساس شهروندان به داشتن نقش تعیین‌کننده است و هرچه شهروندان فعال‌تر و کنشگرتر باشند تاثیر بیشتری بر مشارکت در انتخابات خواهند داشت. در این میان صدا و سیما نیازمند توجه به این نکته است که همواره سیاست‌های ارتباطی و رویکردهای سیاسی‌اش با انتقادهای زیادی از سوی فعالان سیاسی و کنشگران مدنی روبه‌رو بوده است.

 

کانون این انتقادات بر این مساله استوار است که صدا وسیما، بر مبنای اهداف پیش‌بینی شده در تلاش است گزینش‌گرانه با نحوه انعکاس رخدادها برخورد کند و بر این اساس برای بالا بردن سطح مشارکت در انتخابات، جریان آزاد اطلاعات را به‌صورت پروژه کوتاه‌مدت می‌بیند و به تناسب ضرورت‌ها این مشی را برمی‌گزیند حال آنکه بر مبنای قانون، جریان آزاد اطلاعات باید با احترام به آگاهی و قدرت ادراک مردم همواره مورد توجه باشد، نه برخی مقاطع.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.